Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-30, 19:58   #211
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej LAn

Tack, jag skall prova detta.

MVH / BJörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-30, 21:24   #212
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Bjornl,
om du tittar på mina Volvo PV56 så kan du se hur man kan lysa upp marken under en lampa. Det gör en väsentlig skillnad. Det är ett plane som du texturerar och lägger i night-meshen. Går att lägga sådana under fönstren på marken och det ser "strålande" ut!
Hur funkar den tekniken om marken vid huset lutar en aning vilket är fallet vid t.ex. Linghed?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 22:10   #213
spyfrog
Medlem

Standard Gillar man inte träd...

så gillar man inte DONJ!

donj_träd.jpg

Lite av skogen mellan Åbydal och Vittersjö....
Gammal 2011-12-10, 06:17   #214
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hur funkar den tekniken om marken vid huset lutar en aning vilket är fallet vid t.ex. Linghed?
I config finns en tag som heter rotate-yz-range -15,15 som roterar yz-planet runt y-axeln +/- 15 grader om man håller ned Shift med rotate vald i Surveyor, lutar det ännu mer får man ändra i config. Prova!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 22:18   #215
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
I config finns en tag som heter rotate-yz-range -15,15 som roterar yz-planet runt y-axeln +/- 15 grader om man håller ned Shift med rotate vald i Surveyor, lutar det ännu mer får man ändra i config. Prova!
Aha, det visste jag inte.
Men det var inte riktigt det jag funderade över utan det var snarare att om man lägger en ruta på marken och marken lutar så kommer väl typ en del av den att hamna under marken? Om jag då lutar hela modellen blir väl huset snett?
Gammal 2011-12-11, 07:26   #216
lan
Veteran

Standard

Jag tänkte bara på bilarna, med hus blir det ju knepigare. Då får man göra en separat nightmesh med lutning som en egen asset och lägga ut i backen och sen placera huset på det, det går säkert med blir väldigt pilligt.

LAn
Gammal 2011-12-13, 22:14   #217
spyfrog
Medlem

Standard Litet lok orkar inte...

Litet lok orkar inte få upp fem vagnar från Lingheds såg...
Mitt första försök att få upp en film på Youtube och resultatet är inte lysande men övning ger färdighet?

http://www.youtube.com/watch?v=pE2hOpWwnmE
Gammal 2011-12-19, 23:55   #218
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag måste säga att erat DONJ projekt är en stor inspirations källa för mig!
Keep up the good work!
Gammal 2011-12-20, 22:58   #219
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Jag måste säga att erat DONJ projekt är en stor inspirations källa för mig!
Keep up the good work!
Jag skulle vilja tacka för dessa värmande ord från oss "alla" på DONJ projektet, dvs mig och björnl. Det är synd att vi inte lyckas uppnå samma fantastiska detaljeringsgrad som du gör rely men redan nu så är FPS:en aningen lidande och dessutom har vi så lång sträcka så man orkar inte riktigt med det där med detaljer...

Just nu jobbar jag med att få till bibanan till Höstfäbodarna. Det är säkerligen 100 000 träd som satts ut. Kan också meddela att DONJ blivit ett antal baseboard mindre nu eftersom vissa helt enkelt inte behövs utan bara tar upp minne....
Gammal 2011-12-21, 22:21   #220
spyfrog
Medlem

Standard Normalspår på DONJ??

normalspår_sj.jpg

Vad är detta? Normalspår på DONJ?
Nej - det är SJ som är ute och provkör linjen Storvik - Ockelbo (som slutar cirka 7-8 km söder om Ockelbo i vår verklighet). Men vad sjutton har stallförmannen egentligen satt som dragare? SJ's pampigaste persontågsånglok framför godsvagnar?? Detta kan leda till löneavdrag....

I övrigt så kan jag meddela att vissa justeringar av linjen till Höstfäbodarna är av nöden - jag hade inte läst profetens (Rolf Stens) ord ordentligt och glömde därmed bort ett antal sidospår mm. Gudskelov finns viss vägledning även på nätet och inte enbart i böcker: http://www.historiskt.nu/smalsp/donj...n_nyabron.html

PS. Tack lan och korvtiger för lok och vagnar. Spåret är av McGuirels tillverkning och jag är skeptisk till om det har rätt färg mm men det hade inbyggd banvall vilket jag ville ha då jag råkar veta att denna bana har en fin och ordentlig banvall - till skillnad från DONJ.

Senast redigerad av spyfrog den 2011-12-21 klockan 22:23.
Gammal 2012-01-16, 21:07   #221
bjornl
Medlem

Standard Treskensspår

De måste vi ju ha på DONJ, treskensspår alltså. Sträckan mellan Ockelbo och Wij kräver det.

Jag tänkte ut en ide om hur det skulle göras med dubbelspår fast en mesh
där de två olika spåren ligger så att säga i varandra.

Men någon hade redan tänkt ut detta för länge sedan upptäckte jag. Detta är Elvenors MAN6 spårpaket jag provar.

Det blir lätt att göra ett DONJ treskensspår som passar till våra övriga spår och bilderna visar att det mesta fungrar jättebra.

Men det finns ett problem, då en normalspårsvagn och ett smalspårslok står på olika spår så kan de inte koppla utan kör rakt igenom varandra.

DONJ hade ju en hel del transporter av normalspårsvagnar från Ockelbo till Wij och tilbaks. Då använde de en normalspårig kopplingsvagn se bild.

Då inställer sig frågan, är det helt omöjligt att scripta en vagn som rör sig på två spår samtidigt.

Hm, det tål att tänka på.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg treskensspar.jpg (201.3 KB, 96 visningar)
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (189.9 KB, 96 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2012-01-16 klockan 21:14.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 21:28   #222
lan
Veteran

Standard

Korvtiger har gjort en variant på treskensspår som, vad jag vet, fungerar!?
Var länge sen jag använde det men Korvtiger kan säkert komplettera!

LAn
Gammal 2012-01-16, 21:58   #223
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Stämmer, men den fungerar på samma sätt som Björn beskriver, två separata spår, bara ihopflyttade, så ett normalspårigt lok och ett smalspårigt kan köra rakt igenom varandra, utan att någon händer. Verkar dock inte vara någon som använt mitt treskensspår, beror det på att folk inte förstår hur det fungerar, eller för att treskensspår bara råkar vara ett trist ämne?
Gammal 2012-01-16, 22:35   #224
bjornl
Medlem

Standard

Hej Korvtiger

Jo... lösningen med en separat skena som man skall placera ut var i alla fall lite svår för mig att förstå och jobba med.

Elvenors modell är lite primitivare, eller i alla fall inte lika generell, men jag mig förstod lättare på den.

För DONJ så är tjusningen att skapa treskenspåret så det visuellt passar ihop med vårt spårsystem så gott det går.

Sedan hör ju treskensspår ihop med en pass svunnen tid att det kanske inte är så många som bygger banor med både normal och smalspår.

Fast jag hävdar ju förstås att det ligger en särslild tjusning i det.

Basvarianten blrtreskenspår så att det ser rätt ut på den delan av banan.

Men scriptning, ack det måste gå att få till
Gammal 2012-01-16, 22:47   #225
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Korvtiger

Jo... lösningen med en separat skena som man skall placera ut var i alla fall lite svår för mig att förstå och jobba med.

Elvenors modell är lite primitivare, eller i alla fall inte lika generell, men jag mig förstod lättare på den.

För DONJ så är tjusningen att skapa treskenspåret så det visuellt passar ihop med vårt spårsystem så gott det går.

Sedan hör ju treskensspår ihop med en pass svunnen tid att det kanske inte är så många som bygger banor med både normal och smalspår.

Fast jag hävdar ju förstås att det ligger en särslild tjusning i det.

Basvarianten blrtreskenspår så att det ser rätt ut på den delan av banan.

Men scriptning, ack det måste gå att få till
Klart det går att lösa men det krävs Tänkarmössor, Svenolovar och som Korvtiger påpekar lite nytänkande! Om loken kör igenom varann så kör dom alltså på olika spår, hur skall vi få dom att köra på samma????????

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.