![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2776 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Känslig område jag jobbar. MSTS slutar att fungera! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2777 |
Hedersmedlem
|
![]()
MSTS fortsätter få programfel och stänger av medan jag bygger. Jobbigt!
Det blev positionsmiss för Herrljunga, så det blev c:a 3 km längre från Vårgårda. Så det blir mycket skog just i missad område. Herrljunga är marknivå lägre än verklighet, så det blev lång uppförsbacke mot Vårgårda. Rutten blir snart färdig, när vet jag inte. ![]()
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2014-02-14 klockan 12:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2778 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Bra jobbat Totte! Det är inte lätt när man ska ansluta spår från vanlig terräng till DEM-terräng. Jag hade samma problem mellan Sala och Avesta, med felande avstånd och lång uppförsbacke.
![]()
![]() |
#2779 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
|
![]()
Det bra som ni jobbar på båda två!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2780 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
|
![]()
Hej Totte! Trevligt med fortsatt arbete!
Jag undrar lite hur du går tillväga för att veta att spåren "ligger exakt"? Mäter du ut kurvors radie och längd i Google eller gissar du dig fram? Själv använder jag den tidskrävande metoden att importera flygbilder som tiles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2781 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2014-02-14 klockan 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2782 |
Veteran
|
![]()
Granders, använd markers så som det beskrivs i tråden som Totte länkade. Mycket smidigt! Allt som krävs är Google Earth och Route Riter.
![]() |
#2783 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2784 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Jag har inte heller byggt geografiskt från Oslo till Göteborg. Det enda jag byggde geografiskt efter Google Earth är från Lerum till Herrljunga. Det är därför missar uppstår i avstånden. Det fanns ju inte bra kartor att följa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2785 |
Veteran
|
![]()
Hur har du då gjort med DEM-data så att det stämmer?
![]() |
#2786 |
Medlem
|
![]()
Det är som sagt platta flygbilder utplacerade på tiles i skala 1:1, varpå jag sedan själv bedömer höjd och promille utifrån egna erfarenheter längs banan. Jag har ganska bra uppfattning vad gäller landskapets form på delsträckan Vimmerby - Kalmar.
Prövade att använda DEM-höjddata en gång men den är så pass orealistisk i dessa trakter så jag slopade det ganska så omgående ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2787 |
Veteran
|
![]()
Ja, problemet är väl när det är tät skog. DEM-datan mäter höjden på trädtopparna istället för marken.
![]() |
#2788 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hej!
Nu är rutten nästan klar mellan Alingsås och Herrljunga. Bara lite småsaker kvar att greja. Tester är ett måste, många gånger tills jag blir nöjd. Samtidigt håller jag på skapa Aktivitet enbart till OR. Visar nu vinterbilder! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2789 |
Veteran
|
![]()
Jättesnyggt! Härligt med lutning i kurvorna!
![]()
![]() |
#2790 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Meget bra Totte
![]()
MVH Jan Kristensen Har bygd Drammen-Kongsberg Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan Klar til Trondheim VBSR 7 Klar til Bergen VBSR8 |
![]() |
![]() |