![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Snygga bilder, du har inga bilder med tåg oxå? återigen, tack för att du vill visa dina bilder. Blir sugen på att dra västerut, skall förhoppningsvis åka framöver. Med min sambo, eller med jobbet för att jobba med ett känt bilmärke som tillverkas på västkusten
![]() Jag rullar |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Jag har en tråd till från samma resa, där det bara är tågbilder.
(Någon som gillar USA-tåg?) Du hittar den i "Allmänt om tåg" på sidan 3 tror jag. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Där ser man
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Dagens bilder börjar med lite positionsfunderingar och avslutas med färden mot Arizona, även kallat Blue Sky County, och där ligger Painted Desert.
Det är ett stort naturreservat med makalösa färger i mest rött men nästan hela färgspektrat är representerat. Färgerna beror på mineraler som reagerar med fukt och syre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Mycket fina bilder
![]() ![]() Senast redigerad av alex den 2006-01-01 klockan 15:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Verkar nästan som att du är var i USA-Sverige, med tanke på skylten på första bilden i senaste inlägget från dig, "Gothenburg" låter som Göteborg på vissa språk ju.
![]()
![]() |
#22 |
Medlem
|
![]()
Ja, detta var taget i "svenskbygderna" och namnet skall faktiskt ha givits av en svensk nybyggare en gång i tiden.
Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
I närheten av Painted Desert ligger Petrified Wood (Förstenade Skogen).
Det var ett område med mäktig skog som genom årtusenden täcktes av kilometerdjupa lager av sand. Det höga trycket medförde att träden komprimerades så starkt att de förstenades och kristalliserades. Efter oändlig tid drev sanden viden vidare och kvar stod den döda, men konserverade skogen. Stormar och kanske jordbävningar gjorde att träden rasade ikull och gick i bitar. Den vackert färgade ytan framkommer vid slipning, ett tidsödande arbete som kunde studeras i det fina muséet. Sista bilden är från resans verkliga höjdpunkt: Grand Canyon, som kommer att presenteras utförligare i nästa bildsläpp. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
|
![]()
Slutet på mina USA-bilder närmar sig nu.
Dagens bilder är från resans höjdpunkt: Grand Canyon. Det finns inga bilder som kan göra området rättvisa, storleken, höjderna och djupen låter sig bara inte beskrivas. Längst ner Coloradofloden som mejslat ut dessa kilometerdjupa raviner där man kan delta i våldsamma båtfärder genom forsar och vattenfall. För den som har pengar finns också maffiga helikopterturer. Till södra delen som dessa bilder är från går också en veteranjärnväg. Det finns människor jag talat med som återvänt i 25 års tid och ändå bara sett en liten del av detta magnifika område... Kommande slutbilder är från norra delen, det vackraste och vildaste området. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Oj oj oj
![]() ![]()
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]()
Här kommer en drös med de sista bilderna från USA.
Första omgången är från norra sidan av Grand Canyon "Northern Rim". Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
När jag satt i den häftiga restaurangen på klippstupskanten och såg alla rovfåglar som cirklade i termiken nedanför oss väcktes gamla minnen till livs och när jag lite senare träffade ett lagom förvildat gäng som höll på med paragliding så var jag inte direkt nödbedd...
Jag har tidigare hoppat en hel del fallskärm och eftersom det har många likheter med paragliding så behövdes bara några tandemhopp så att de såg att jag kunde styra och förhoppningsvis också landa. Det blev det några häftiga veckor i lufthavet. Allt gick över förväntan, endast ett par sönderrivna jeans och en tappad sko, ingen gips och ingen sjukhusvistelse! Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
|
![]()
Väldigt vackra bilder
![]()
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
Ja, det är väl i många avseenden den ultimata upplevelsen, kickarnas kick.
Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Fina bilder!
Ser härligt ut att "paraglida". Kanske man måste testa någongång... ![]()