Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-02, 01:39   #16
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Precis det är det jag tänker på... Det ser ju väldigt skarpt och fint ut! Ser verkligen ut som mitt 90mm från Tamron, och det verkar ju lovande att ha ett som går att zooma lite med som ger sån skärpa och sånna färger!

Jag har ju några månader att bestämma mig eftersom pengarna måste intjänas först, men än så länge har jag nog bestämt mig för en D90, verkar vara en bra kamera för pengarna som passar mig eftersom jag mest fotar som hobby. Frågan är bara vilket objektiv :/
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 11:12   #17
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Precis det är det jag tänker på... Det ser ju väldigt skarpt och fint ut! Ser verkligen ut som mitt 90mm från Tamron, och det verkar ju lovande att ha ett som går att zooma lite med som ger sån skärpa och sånna färger!

Jag har ju några månader att bestämma mig eftersom pengarna måste intjänas först, men än så länge har jag nog bestämt mig för en D90, verkar vara en bra kamera för pengarna som passar mig eftersom jag mest fotar som hobby. Frågan är bara vilket objektiv :/
Med 28-75an kommer du ju en liten bit påvägen med iallafall, men allt handlar ju som Gege sa vad du har för ändamål med din fotografering.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 14:12   #18
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Nja, 90an är inte helt bra till porträtt just för att det är 90mm.. men jag har ju 35mm också som funkar bra.

Vad har du för objektiv och vilket gillar du mest?
Jag har Tamron 28-75 och Canon 70-200 4L IS. Blir mest telet som sitter på, men då är jag också mest inriktad mot järnvägsfoto. Nästa inköp blir förmodligen 100-400 L IS, men det ligger en bit framåt i tiden.

Känner inte direkt att jag saknar något utom möjligtvis mer vindvinkel än 28mm ibland. Har också börjat snegla så smått mot fullformatssensor men det får också vänta.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 18:51   #19
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Jag har Tamron 28-75 och Canon 70-200 4L IS. Blir mest telet som sitter på, men då är jag också mest inriktad mot järnvägsfoto. Nästa inköp blir förmodligen 100-400 L IS, men det ligger en bit framåt i tiden.

Känner inte direkt att jag saknar något utom möjligtvis mer vindvinkel än 28mm ibland. Har också börjat snegla så smått mot fullformatssensor men det får också vänta.
Väldans trevlig optikuppsättning du har! Lägg på en EF-S 10-22 så är vi i hamn.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-03, 02:26   #20
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Väldans trevlig optikuppsättning du har! Lägg på en EF-S 10-22 så är vi i hamn.
Hade mina aningar om att det var så, men inga EF-S hamnar i min väska
Gammal 2010-07-03, 16:34   #21
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Hade mina aningar om att det var så, men inga EF-S hamnar i min väska
Den är helt underbar vid landskapsfoto. 10 mm här!

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2010-07-03 klockan 16:42.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-03, 20:47   #22
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Ett vidvinkelzoom är jag också inne på lite.. Jag gillar ju naturfoto osv.. Men jag undrar hur bra skärpa det är med ett vidvinkel egentligen..

Sen undrar jag, finns det någon på detta forum som har en D90?
Gammal 2010-07-05, 17:46   #23
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ett vidvinkelzoom är jag också inne på lite.. Jag gillar ju naturfoto osv.. Men jag undrar hur bra skärpa det är med ett vidvinkel egentligen..

Sen undrar jag, finns det någon på detta forum som har en D90?
Är du ute efter en vidvinkelzoom så bör du satsa på Tamrons 10-24..
Jag har den i min väska och är extremt nöjd med den även Erik H tror jag har den.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 17:59   #24
_gege
Medlem

Standard

Tokina 11-16 f/2,8 skall vara något av det skarpaste som finns. Lite snålt omfång kanske men vill man ha en vidvinkel så kanske det är nåt att satsa på.
Gammal 2010-07-13, 20:04   #25
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

FAN! jag är så sugen på en d300s, men jag kan inte bestämma mig om det är för mycket för mig.

Har kollat runt massor av recensioner ikväll och den har så många fina finesser, och alla tycker att den är topklass. Frågan är bara om jag är värd en kamera för 15000? vad tycker ni som sett mina bilder här på forumet, tror ni jag kan utvecklas med en d300s? att mina bilder kan bli bättre än med en d60 och en d90?
Gammal 2010-07-13, 20:10   #26
_gege
Medlem

Standard

Citat:
FAN! jag är så sugen på en d300s, men jag kan inte bestämma mig om det är för mycket för mig.

Har kollat runt massor av recensioner ikväll och den har så många fina finesser, och alla tycker att den är topklass. Frågan är bara om jag är värd en kamera för 15000? vad tycker ni som sett mina bilder här på forumet, tror ni jag kan utvecklas med en d300s? att mina bilder kan bli bättre än med en d60 och en d90?
Det kan aldrig bli för mycket kamera i min mening. Ibland anses det lite fult här inne och på många andra ställen när folk köper dyra grejor. Vill man ha en proffskamera och har pengarna så köp! De är inte svårare att ta bilder med än nåt annat, däremot saknar de en del autolägen men vilken fotograf med något som helst intresse använder sig av det?

Jag tror definitivt att du kan utvecklas med en D300s, dock tror jag inte att du kommer märka skillnad på varje bild. I lågljussituationer och snabba förlopp exempelvis blir det nog fler bra bilder, men på iso 100 och en bit upp presterar i stort sett alla moderna kameror lika. Kör på tycker jag om det känns rätt, det är betydligt roligare att fotografera om man trivs med sin kamera. Om det beror på det den presterar eller bara känslan är sekundärt. Det ska vara roligt helt enkelt.
Gammal 2010-07-13, 20:22   #27
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Det kan aldrig bli för mycket kamera i min mening. Ibland anses det lite fult här inne och på många andra ställen när folk köper dyra grejor. Vill man ha en proffskamera och har pengarna så köp! De är inte svårare att ta bilder med än nåt annat, däremot saknar de en del autolägen men vilken fotograf med något som helst intresse använder sig av det?

Jag tror definitivt att du kan utvecklas med en D300s, dock tror jag inte att du kommer märka skillnad på varje bild. I lågljussituationer och snabba förlopp exempelvis blir det nog fler bra bilder, men på iso 100 och en bit upp presterar i stort sett alla moderna kameror lika. Kör på tycker jag om det känns rätt, det är betydligt roligare att fotografera om man trivs med sin kamera. Om det beror på det den presterar eller bara känslan är sekundärt. Det ska vara roligt helt enkelt.
Men som jag förstår det så kan man ha rätt hög iso (upp till 500-600) utan att bruset märks? I D60 blir bilderna brusiga (inte jätte, men synligt) på ISO 400, på 800 och 1600 är det väldigt brusigt..

Sen finns det väl fler ISO-steg på d300? alltså att man kan välja alla iso-tal? eller är det som d60 att det är bara 100, 200, 400, 800 och 1600 som går?

Sen verkar det coolt med liveview och AF där man kan se exakt hur bilden ska bli och hur skärpan ligger? för det är väl det som är meningen? att man ser direkt om bilden är dåligt expoerad osv?
Gammal 2010-07-13, 21:19   #28
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Men som jag förstår det så kan man ha rätt hög iso (upp till 500-600) utan att bruset märks? I D60 blir bilderna brusiga (inte jätte, men synligt) på ISO 400, på 800 och 1600 är det väldigt brusigt..

Sen finns det väl fler ISO-steg på d300? alltså att man kan välja alla iso-tal? eller är det som d60 att det är bara 100, 200, 400, 800 och 1600 som går?

Sen verkar det coolt med liveview och AF där man kan se exakt hur bilden ska bli och hur skärpan ligger? för det är väl det som är meningen? att man ser direkt om bilden är dåligt expoerad osv?
Det var det jag menade med att bilderna blir bättre i lågljussituationer. Går säkert att använda 1600 utan några större problem. Förmodligen har D300s det som i min kamera kallas ISO-pressning, dvs man kan välja iso 100, 125 osv osv. Dock har jag läst nånstans att dessa lägen kan ge mer brus, då exempelvis iso 320 bara är en "underexponerad" version av iso 400.

För min högst personliga del är LiveView onödigt då jag aldrig använder den. Fotograferar man landskap och makro är den dock suverän, med tanke på att man kan ta hjälp av rutnät för att få horisonter raka, samt förstora 10 ggr för millimeterprecision vid användning av mycket korta skärpedjup.
Gammal 2010-07-13, 21:28   #29
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Om den största skillnaden är typ hastigheten på d90 och d300s så köper jag en d90. men om d300s återger färger och skärpa o ljus bättre än d90 vill jag ha den.. nån som vet om den är bättre på det planet?
Gammal 2010-07-13, 21:33   #30
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Om den största skillnaden är typ hastigheten på d90 och d300s så köper jag en d90. men om d300s återger färger och skärpa o ljus bättre än d90 vill jag ha den.. nån som vet om den är bättre på det planet?
När du tittar på bilderna i datorn tror jag det är i stort sett omöjligt att se skillnad (med reservation för att D300 troligen är bättre från nånstans kring ISO 1000 och uppåt, gissningsvis).
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.