![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Du måste skriva minst ett tecken i description respektive briefing. Detdär drev mig till vansinne innan jag kom på det
![]()
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2008
|
![]()
HAHA Det var problemet, tack återigen...
Jag passar på att slänga dit några frågor till. Jag har stött på problem när det gäller att placera ut stationsbyggnader och peronger. Den jag har använt heter heter main_station... och den passar fint när jag sätter den på ena sidan. men när jag ska placera motsvarande på andra sidan så måste man rotera till förbannelse och det slutar med att stationen ser ut att ligga i en slalombacke... Det MÅSTE gå att lösa på något enklare sätt, eller?. Vill även lägga in lite signaler och växlar o dyl... hur gör man detta?;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
|
![]()
Växlar är i listan över spårbitar, du får helt enkelt leta upp dem.
![]() ![]()
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Tack igen Bönan:-)
Jag börjar med en struntrutt nu bara för att testa att göra en rutt om jag får det att funka, så blir det en seriösare rutt sedan. Så jag börjar så smått bli "klar" för att testa med signaler oså, lust att skriva en liten instruktion?,-) Har du eller någon annan något förslag hur man får stationer på rätt plats? när jag försöker rotera stationerna så börjar de luta... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Medlem
|
![]()
Hej igen!
Har pillat hela förmiddagen nu men får verkligen inte stil på växlarna... Jag har följt tutorialen på den här sidan Citat:
![]() Jag lyckas lägga ut en räls som delar sig till två, men att få den att fortsätta på 2 spår lyckas jag inte med... Någon som kan ge en enkel förklaring till hur jag ska göra för att helt enkelt få dubbelspår med växlar mellan spåren, vilka spårbitar jag ska använda osv? ![]() tack för hjälpen på förhand,(så ska jag nog vara tyst några timmar sen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej!
Nu var det ett tags en jag byggde i MSTS, men jag byggde aldrig växlar med spårbitarna från Xtracks, utan använde bara orginal bitarna för det. Xtracks använde jag för att få ihop spår utan att behöva använda dynamiskt spår (vilket kan sabba en rutt totalt). Spårläggning i MSTS är lite speciellt eftersom man använder spårbitar. Varje bit har ett namn som består av olika förkortningar, t.ex. a1tPnt10dLftMnl = a (normalspår) 1t (enkelspår) Pnt (växel) 10d (10 grader) Lft (vänster) Mnl (manuell). Lägg ett dubbelspår a2t100mStrt. Välj sen a1tPnt10dLftMnl och sätt ut på högra spåret. Sätt ut en till a1tPnt10dLftMnl (på första växeln) och medans det är markerat, rotera växeln/spåret med tangent T (har för mig det var den!????). Fyll ut mellanrummet med a1t10mStrt spårbitar. Sen ska du ha ett dubbelspår med växlar mellan sig. När man väl lärt sig, så är det ganska lätt att bygga i MSTS. Men det tar ett tag innan man lärt sig...
![]() |
#22 |
Veteran
|
![]()
Bara det att manuella växlar inte ska användas ute på linjen. Då kan det bli skit med aktiviteter, när man försöker lägga in trafik, eftersom AI-tågklareraren inte kan lägga om dessa växlar. Rätta mig om jag har fel
![]()
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Ååh där ser man, tack för era svar! Hur är det tänkt att man ska göra bönan?
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
|
![]()
Hej! Menar du för att inte använda manuell växel? Det är bara göra som Pierre sa, men hitta en växel som inte har med "Mnl" i namnet.
![]() ![]()
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Menar du Bönan att de ska heta som Pierre skrev bara utan mnl i namnet?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Veteran
|
![]()
Precis, det finns båda varianterna av nästan alla växlar. Det finns ingen synbar skillnad utom att de med mnl i namnet har en liten spak till växeln. Dessa kan man använda på bangårdar där man vill kunna ha aktiviteter som går ut på att växla ihop ett tåg.
![]()
![]() |
#27 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Bra med denna tråd! Finns det någon guide för SR, för jag har lite svårt att få till korsväxlar (vanliga klarar jag av att lägga någelunda tror jag
![]() Har nämligen lite spårproblem på Tvärbanan, bifogar bilder och hoppas att det går bra att låna tråden. ![]() ![]() spårprobbe1.jpg En bild vid Alvik, där borde det helst vara en korsväxel, men får jag inte till det måste det bli två växlar efter varandra. Har någon förslag på hur jag ska få till det? Helst korsväxel (som i verkligheten) som sagt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Veteran
|
![]()
Scalerail har jag aldrig jobbat med, så jag kan tyvärr inte hjälpa till.
![]()
![]() |
#29 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Du, Bombardier train, Så du håller på Scale Rail! Det är jätte svårt det här. Jag kan visa en bild på den vanliga A1-spår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
|
![]()
Pierre!
Tack för ditt tips, nu ser växlarna bra ut, DOCK får jag ett problem..Det går till synes bra att koppla ihop växlarna med mina dubbelspår. dock så får jag ett rött lodrätt streck, vilket jag tolkar som att något är fel... och mycket riktigt... när jag kör activity editor så kan jag inte få rutten att gå förbi mina växlar. Och kör jag med tåget över växlarna så spårar dom ur... HJÄLP!!!:-) ' (jag har följt Pierres instruktion exakt!):-p |
![]() |
![]() |