Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-28, 06:35   #16
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Bilder är alltid bra. Detta är vad jag jobbar med just nu i Kristinehamn som det såg ut ungefär kring 1935:

http://www.stiglundin.se/jarnvag/181...inehamn2sp.htm

Det är lite jobb innan det där blir klart.
Gammal 2011-05-28, 06:42   #17
Pursche
Medlem

Standard

En liten ingamebild vid 'infarten' från Storfprshållet till Kristinehamn. Det är alltså myyycket jobb kvar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Pursche_20110528_0000.jpg (107.7 KB, 213 visningar)
Gammal 2011-05-28, 11:38   #18
Pursche
Medlem

Standard

Sådär. En förmiddag senare och jag har något som kan kallas för en bansträckning. Den ser ut som följer:

Km 00, Kristinehamn. 56Möh.
Km 10, Sjöändan. 135Möh. Gångtid 12Min/15Min
Km 16, Nässundet. 120Möh. Gångtid 5Min/10Min
Km 28, Storfors. 126Möh. Gångtid 10Min/15/Min
Km 39, Nykroppa. 148Möh. Gångtid 10min/15Min
km 48 Daglösen. 136Möh. Gångtid 10Min/15Min
Km 56 Filipstad. 145Möh Gångtid 7Min/12Min
Km 65 Persberg. 214Möh Gångtid 7Min/15min
Km 68 Tunnel mot Mora. 254Möh 5Min/10/min

Möh betyder Meter över havet Gångtideerna är för Persontåg sth 80/Godståg sth 60.

Nu kan jag börja leka lite med tåglägen och annat roligt. Excel är till bra hjälp men det fungerar inte med en 'graf' utseendemässigt utan jag gör på ett annat sätt som förklaras på annat ställe. Det gäller att veta vilka tider under dygnet som de olika spåren är upptagna av tåg. Det gäller alla sidospår på alla stationer och all linje mellan stationerna En bild med förklaring kommer om några dagar.
Gammal 2011-06-02, 21:22   #19
Pursche
Medlem

Standard

Jag är numera ägare till Persbergs Gruva och jag 'snodde' järnvägen från Persberg ned till Kristinehamn (ÖWJ) framför ögonen på Statens järnägar och det till ett bra pris.

Nackdelen blev att jag fick med allt rullande material som ingick i ÖWJ och det visade sig att det endast var gamla godsvagnar som är minst 30 år gamla, alltså byggda kring år 1900. Det innebär 120 st små tvåaxliga öppna eller täckta vagnar som kan lasta max 11 ton ungefär. Att få loss lok och vagnar av SJ kan jag glömma då de är puttiga på mig nu.

Som tur är så har jag ett fint kontrakt med en industri i Tyskland som vill köpa av mig. Därifrån kommer jag även att få tag i lok och vagnar. Vi kalkylerar med att dublera antalet som arbetar i Gruvorna och det finns idag inte husrum för dessa i Persberg varför jag kommer att köra lokaltåg från Kristinehamn till Persberg för att få tag i daglönare. Förutom att de får 'bra' betalt så får de också åka gratis i dessa lokaltåg. Något som jag hoppas kommer att dra till sig folk från när och fjärran.

Jag räknar med att höja tonnaget från gruvorna från 25 tusen ton till 100 tusen ton per år. Om jag räknat rätt pratar vi då på 2250 ton i veckan om det rullar i 45 veckor. Jag har inte siffrorna i huvudet men med de gamla vagnarna jag har just nu så väger de kanske 4 ton och lastar 11 ton så vi pratar 202 vagnar i veckan. 40 vagnar per dag blir ungefär 600 ton på kroken med ett tåg per dag. Det fungerar naturligtvis inte på den bansträckningen jag fått i min hand. Den skall upprustas men just nu så får det blir följande:

- Tre tåg med lok + 20 vagnar. Två tåg per dag förmiddag och eftermiddag, det tredje på service. Vikt ca 350 - 400 ton beroende på vilken loktyp jag får tag på.
- 20 vagnar som reserv att sättas in om de andra går sönder.

Detta är det kontrakt som jag har med Tyskland. Det finns intresse av att köra även till fabrikerna i Nykroppa och Storfors och sedan vidare till hamnen men jag återkommer till detta.

Persontåg lokaltåget för våra daglönare kommer förslagsvis att gå:

Khn avg 04:00 - Pbg Ank 05:15
Jobb 6 - 18 för daglönarna
Pbg avg 07:00 - Khn Ank 08:15

Khn avg 16:00 - Pbg Ank 17:15
Jobb 18 - 06 för daglönarna, 1 timmes rast vid midnatt, vi bjuder på mat.
Pbg avg 19:00 - Khn Ank 20:15

De som bor kring Persberg och har fast jobb jobbar 08:00 - 20:00 eller 20:00 - 06.00.
Gammal 2011-06-05, 01:20   #20
Pursche
Medlem

Standard

De där Tyskarna är bra roliga. Jag var på väg att få tag i en prototyp av ett framtida ånglok som de bygger i Polen. Den är ett under av moderniteter som jag inte tänker gå in på och finns i ett fungerande exemplar när deras hispiga ledare satte stopp för all vidare utveckling så jag nu får leta andra lok att dra vagnarna med.

(Hade alltså hittat ett bra polskt tanklok för banan som jag tänkte dra med men som vid efterforskning visade sig vara byggd på 50-talet....... )

Har dock fått tag i ett gäng tyska BR 95or som ev kan användas men de är alla trasiga just nu och måste in på rep. Dessa är byggda ca 1920. (Scriptet som används är helt fel, de ser ut som ånglok men fungerar som diesellok. Ev för att dessa fanns som en oljeeldad version).

När jag fått tag i lok och fungerande signaler så tänkte jag göra en multiplayer session, en startup, på banan där alla lok finns uppradade och påeldade vid hamnen i Kristinehamn och där jag sedan delar ut tidtabeller och annat som behövs för att få ut alla lok och vagnar på rätt stationer efter banan. Vi pratar 7 linjelok, 10 växellok, 130 godsvagnar och kanske 15 personvagnar som skall ut till 8 olika stationer och dessa är då 'mitt' Material.
Till detta kommer då alla reguljära tåg som går på SJ-linjerna. Dessa ´är dock alla 'genomfartståg' och bara med för att krångla till allt på enkelspåren.

jag kan tänka mig att jag som Trafikchef har jobb 7 timmar under en dag och de som vill vara förare får turer som är mellan 30 minuter till 2 timmar långa. Det är dock ett tag kvar innan jag kommit så långt. En månad kanske.........
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.