Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-27, 18:12   #16
lenfas
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard Mlj 308

Har fixat till hjulen. Antalet vertices är nu nere i 600 för en hel hjulaxel!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild7.JPG (80.1 KB, 172 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 20:50   #17
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej Lennart

Det ser mycket bra ut. Du är noggrannare än vad jag är, det är helt klart.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 09:48   #18
lenfas
Medlem

Standard Mlj 308

Hjulen snurrar!! Hurra!! Har delat vagnen i två blendfiler. En med enbart hjulen och en med själva vagnen.
Nu skall jag försöka få in vagnen i Trainz som ett rörligt objekt.
Någon som har beskrivning hur man bär sig åt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild8.JPG (61.0 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild9.JPG (80.2 KB, 157 visningar)
Gammal 2011-08-28, 16:30   #19
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Thumbs up Strålande!!!

Ser otroligt bra ut, Lennart!!! Korvtiger hjälper säkert till med "Trainzifieringen"!?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 17:35   #20
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Ojoj! Någon har gjort ett kanonjobb! Det är perfekta hjulaxlar. Du skulle dock kunna dra ned ytterligare en 10-15 polys, för du har en verteciesring i mitten av axeln som inte behövs.

Men jag är osäker på ditt sätt att attacha hjul, själv så har jag en hjulaxel som jag sätter på två stycken a.bogx, istäälet för som du en som du sätter på en a.bog. Det funkar säkert det med, men vagnen kan gå annorlunda i spåret. Lan har kanske bättre koll på det där.

Vad det gäller animationen så hoppas jag att du har gjort animeringen linjär i IPO-curve editorn. (bör nämnas i min guide, läs annars Paul Hobbs)

Nu är det ju bara att exportera och skriva en configfil. Använd CCG och kolla i andra vagnars configar.(min N3 kan rekommenderas) Det känns som om du har riktig koll på läget, så om du vill så skulle jag och Lan kunna hjälpa dig att skapa en animerad last, så att man kan fylla vagnen med bulklaster, som kol, betor eller grus, eller något annat trevligt, samt att luckorna på sidan kan öppnas när man tömmer. Det är inget svårt alls!

Senast redigerad av korvtiger den 2011-08-28 klockan 17:37.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 18:34   #21
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej lenfas

Jag kan bara hålla med. Detta blir finfint.

Så här gör jag för vad det är värt, men det fungerar i alla fall.

Jag gör boggie och vagn i samma modell. För två axlar använder jag bara en hjulaxel/boggie men i configfilen ser jag till att den dyker upp två gånger.

helpers a.bog0 och a.bog1 talar om var denna hjulaxel skall placeras på vagnen så smånigom. Jag gör axel och dess helpers i y=0 för att det blir enklare att exportera då. Det betyder alltså ingenting att den inte är placerad där den skall vara i modellen när jag bygger den.

Jag exporterar vagnen exl. boggien. Här följer ju alla helpers med som skall finnas som a.bog0 och 1 samt a.limfront och a.limback osv.

Sedan exporterar jag boggien inkl. animation. Meschen bogie är länkad dill helpern b.r.boggie som ju är den som är animerad. Denna är i sin tur länkad till b.r.main boggie som talar om var boggiens centrum är. Dess centrum kommer ju om allt funkar rätt sedan att överesnstämma med a.bog0 och a.bog1 i vagn meshen.

Men man kan absolut säker göra på flera andra och antagligen smartare sätt.

Lycka till.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (131.8 KB, 147 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 18:58   #22
lenfas
Medlem

Smile Mlj 308

Tack för råden Björn och korvtiger. Jag skall försöka följa dem. Animeringen är linjär. Har tittat lite på STL-koppel. Vi får se om jag lyckas få till dem.
Gammal 2011-08-29, 20:00   #23
lenfas
Medlem

Standard Mlj 308

Med hjälp av Korvtigers configfil har jag lyckats få vagnen på spåret!!
Däremot har jag inte lyckats få med mina hjul utan det är korvtigers hjul som sitter mitt under vagnen. STL-koppel utan luftslang kom också dit efter lite korrigeringar av vagn/bufferthöjd och buffertavstånd. Det är mycket att tänka på. En last med sockerbetor skulle vara bra. Jag vill dock först få till vagnen så att jag är nöjd med alla detaljer innan jag ger mig på betlasten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild11.JPG (62.3 KB, 132 visningar)
Gammal 2011-08-30, 15:05   #24
korvtiger
Medlem

Standard

Du måste sätta ut två attachments, en under varje axel. och dessa skall sedan döpas till a.bog0 för den där fram och a.bog1 för den där bak.
Gammal 2011-08-30, 21:00   #25
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenfas Visa inlägg
Hjulen snurrar!! Hurra!! Har delat vagnen i två blendfiler. En med enbart hjulen och en med själva vagnen.
Nu skall jag försöka få in vagnen i Trainz som ett rörligt objekt.
Någon som har beskrivning hur man bär sig åt?
Jag rekommenderar det av björnl föreslagna med en boogie som upprepas två gånger. Jag provade med en boggie med två hjulaxlar och vagnen betedde sig lite som en full val i spåret - det blir problem när man åker upp och ner i backar.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 13:14   #26
lenfas
Medlem

Standard Betvagn MLJ 308

Det går sakta framåt. Jag har nu använt Björns config-fil som utgångspunkt och ändrat en rad i taget. Vagnen har nu två!! hjulaxlar. Det är nu Björns hjul.
När jag exporterar mina hjul från Blender 2.5 skapas ingen animations-fil (.kin). Jag antar att någon inställning i Blender saknas eller är fel. I Blender snurrar hjulen. Någon aning om vad jag gör för fel???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild115.JPG (87.4 KB, 81 visningar)
Gammal 2011-09-04, 14:23   #27
korvtiger
Medlem

Standard

När du exporterar så kommer det upp en ruta där man måste kryssa i "animation" för att även animationen skall exporteras. Rutan skall komma upp direkt efter att du tryckt på Export>Trainz Export XML (.im, .kin)... Den kommer ju då heta samma som meshen, men då byter du bara namn på den till anim.kin. Jämför med hur jag gjort mina hjul.
Gammal 2011-09-04, 15:51   #28
lenfas
Medlem

Standard Betvagn MLJ 308

Tack för tipset korvtiger men någon sådan ruta dyker inte upp. Jag har öppnat user preferences i Blender och där finns en varning. Jag letar efter en lösning på problemet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild116.JPG (79.7 KB, 77 visningar)
Gammal 2011-09-04, 17:33   #29
korvtiger
Medlem

Standard

Det verkar som om du saknar TrainzMeshImporter. Har du den liggande på rätt plats? Testa att ladda ned exportern på nytt och se om problemet försvinner. Själv har jag bara testat att exportera med Blender 2.49b, så jag vet ej hur det fungerar med 2.5x, det får du ta med någon som använder det, och har det fungerande (spyfrog kanske?)
Gammal 2011-09-04, 20:45   #30
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Det fungerar bra att exportera i Blender 2.5 Jag kör den nu på nya datorn men har iofs inte exportrat några animeringar ännu.

Textconsolen får man numera på i help menyn. Och där kan man se om den saknar meshinporter och var den i så fall vill ha den. Min har fått för sig att varna likadant men exporterar i alla fall hur fint som helst.

För övrigt en riktigt läcker vagn som man ser fram emot.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56.