![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ser mycket bra ut! Längtar till denna släpps...
![]() |
#17 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Visar en karta på hur det går med Roslagsbanan. Som ni ser har jag hunnit till Lindholmen, vilket var slutstation för lokaltågen från Stockholm förut. Alltså de som inte fortsatte till Rimbo/Norrtälje. Jag bygger Rimbobanan först, sen Österskärsbanan (och sen de andra linjerna eftersom). Näsbypark- och Eddavägslinjerna är ju redan klara. Jag visar inga bilder från RE då det än så länge bara handlar om spår och växlar... Kommer få det tufft när allt runtomkring ska ut...
![]() |
#19 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Hedersmedlem
|
![]()
Du bygger väl till Rimbo? Åkte till Lindholmen, Österskär och Näsbypark med dom gamla tågen (både loktåg och motorvagnståg). Ångra att jag aldrig åkte ända till Rimbo...
![]() |
#21 |
Hedersmedlem
|
![]()
Va Spännande!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Eftersom min Roslagsbana ska se ut som den gjorde i början/mitten av 1960-talet (men utspela sig nutid), har jag suttit och letat gamla spårscheman från samma tidsperiod. Jag har letat och letat, länge, men utan resultat. Jo, några stycken hittade jag, men dessa var från 30-talet. Inte vad jag ville ha. Men så hittade jag en riktig guldgruva - massvis med spårscheman från stationer i hela Sverige från 30-60-talet! Och många från just Roslagsbanan! Gissa om jag blev glad! ![]() Delar med mig av länken uti fall att det finns fler som är sugna på att bygga en järnväg som den såg ut för länge sedan! ![]() http://privat.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html
![]() |
#24 |
Hedersmedlem
|
![]()
Bra sida du hittade där, inte lätt att hitta gamla spårplaner...
Ang. rutten så blir det superstort om du ska ha med linjerna till Uppsala och Norrtälje, men kul att du vill ha med dom också. Hur är det med Hallstavik? Var det bara godstrafik där? Och Uppsala, var det nån gång persontrafik Rimbo-Uppsala? Vilken tidsperiod ska rutten skilldra? Ser fram emot denna rutt och vet att den kommer bli bra, när det är du som bygger. Tycker gott du kan släppa den i flera omgångar. t.ex. v1.0 Stockholm Ö-Rimbo, v2.0 +Rimbo-Uppsala o.s.v. eller nått liknande...
![]() |
#25 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det var absolut persontrafik till både Hallstavik och Uppsala! ![]() Men som jag sagt förut: det kommer ta lång tid... Jag tänker inte stressa. Men visst, jag släpper den nog delvis.
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]()
Hallå där!
![]() Fortsätter med min Roslagsbana i makligt takt. Kartan visar hur långt jag har kommit. Bilden under visar Rydbo västra utfart, den mot Stockholm. Här har jag bara slängt ut skogen lite "hafs-slafsigt". Jag kommer snygga till den. Nästa bild visar en försignal av äldre modell som fanns på Roslagsbanan förr. Jag fick tillåtelse av Mazz att skripta en ny signal. Förmodligen kommer Stocksundsbron även få en specialscriptad signal, en "fungerande" brosignal. Hur jag löser detta återkommer jag till.
![]() |
#27 |
Veteran
|
![]()
Snyggt! Var det inte el där uppe?
![]()
![]() |
#28 |
Hedersmedlem
|
![]()
Spännande!
Trådarna syns inte under RE-bygget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Veteran
|
![]()
Jag vet, men tänkte att det borde vara kontaktledningsstolpar. Men det är klart att Patsun kanske inte har satt upp dem. Själv sätter jag alltid dom på plats innan jag gör landskap, så jag tänkte lite fel...
![]()
![]() |
#30 |
Medlem
|
![]()
...Norrtälje nästa!
![]() Banan växer. Blir bara längre och längre. RB var runt 33 mil lång när den var som störst. Jag har anlagt lite mer än 1/4-del, vilket är ganska mycket egentligen. Som ni säkert har förstått vid det här laget lägger jag ut spåret först, och sedan får vi helt enkelt se hur långt jag orkar bygga landskapet. Mitt mål är ju först och främst att bygga RB:s sträckningar så som de en gång gick. Nu ska jag inte visa er fler kartor förrän jag är framme i Norrtälje - jag lovar! ![]()