![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Tack för din fina snabbvagn, Lan. Den sitter fint och genast går mina tankar till HNJ, min favoritbana.
Växte ju upp invid HNJ i järnvägshusen bakom lokstallet i Landeryd. Väcker lusten att utveckla ytterligare ett HNJ ånglok efter E9-an.... HNJ snabbvagn susade ju fram i 110 km/t från slutet av 30-talet mellan Halmstad-Nässjö. Passagerarna fick betala 50 öre extra för att åka (Snälltågstillägg eller polleteringsavgift). HNJ blev tvungna att bygga om och anpassa de automatiska vägövergångarna p.gr.a. snabbvagnens framfart. För att inte tala om grindvakterskorna...............ofta banvaktens fru. Hittade ett litet minne och fotograferade HNJ snabbvagns skräppåse som min far sparat. Framsida: ![]() Baksidans text: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |