Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-03, 14:34   #16
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

"designen på fronten är till för att kuna använda fronten som en norlandsplog när dom kör på sträkor som t.ex.oslo-bergen"

Har dom inte vinklat den på fel ledd då????? Om fronten ska användas som plog!?

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 15:02   #17
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

El.16 är eentligen en Rc4:a.
De få skilnader är en annan front (ses ju tydligt), något högre STH än Rc4:a. Högre dragkraft.

Persontågen i Sverige dras ju normalt av Rc3 eller Rc6 som båda har STH 160 Km/h. El16 har STH 140 Km/h, vilket borde leda till förseningar. Men då loket har högre dragkraft, därmed bättre acelration(vet ej hur det stavas) så jämnar det ut sig i längden. Men på långa sträckor (som t.ex Storvik- Avesta Krylbo) så blir man försenad til stationen. Men sen när man drar iväg igen så uppnär man max hastighet på sträckan snabbare.

MVH Dson i Sandviken.

VD för VBK-Tåg AB
Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 15:33   #18
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

<center> </center>

Jag tycker att Sverige ligger många år efter vissa länder, exempelvis Frankrike. Egentligen, vad har ett lok med rötter från 1970-talet att göra på våra spår när vi lever i 2000-talet.

Kolla på TGV-tågen, nybyggda och fina sträckor. Topptmodernt. Snygga tåg, upp till 320 Km/h.

Det är knappt så att X 2000 och satsningen på "snabbtåg" räddar oss kvar. Men i och med Linxså har vi ett fräscht och snyggt tåg.

Regina och Fuledino (Itino) hjälper ju också till, förståss.

Men en sak som är ännu mera "tragiskt" är ju dessa äckligt nerslitna rälsbussbanor. Återigen, det borde vara betongslipers, elektrifierat och stora fina stationer. Vissa "stationer" är ju knappt större än tre lastpallar tillsammans.

Sverige behöver en ny snabbjärnväg för hastigheter upp mot 300 Km/h exemeplvis Ostlänken. Nya fräscha tåg, eventuellt en uppgradering utav X 2000 för högre hastigheter.

Med vänlig hälsning Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 15:37   #19
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Och vem ska betala dina "drömmar"?

Till vem är järnvägen till för? Är det inte bättre att ha fungerade lok oavsett om de är snygga eller inte.

Oftast om jag åker tåg bryr jag mig inte om ifall tåget/loket är snyggt eller inte - Viktigt för mig är att jag kommer fram.

Ge mig en bra anledning till att bygga en stor station i t.ex Landeryd

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 15:44   #20
Json
Medlem

Standard

Jag iallafall tycker detta med små stationer, oelektrifierat och träslipers är väldigt NAJS

//Json
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 15:56   #21
Dson
Medlem

Standard

Ta t.ex Sandviken stn. Hur mycket är resandeutbytet här? Väldigt lite! Men ändå har vi ett fint stationshus med två plattformar (som räcker mycket länge till)! Eller storvik stn. Där är det mycke litet resandeutbyte men ändå har de Sveriges finaste stationshus! Eller t.ex Järvsö, mycket litet resandeutbyte, men ändå ett fint stationshs med två st plattformar!
Varför måste alla Tåg vara toppmordena? Räcker det inte med att tågen fungerar?! Och om det nu ska bli så som du vill ha det Pson, vem ska då betala allt samman??!!
Och att El.16 är föråldrat!?!?
Det är ett Lok som mycket driftdugligt, mycket kvar att ge!
Om vi säger så här då, vilket är bäst? Nytt en mmycket låg dragkraft eller lite äldre men mycket mera i dragkraft?
Förlåt om jag verkar grinig, men bara för att man gillar t.ex X2 så behöver man komma och gra en tråd OT och säga "El16= Föråldrat!!" Här visar jag mina bilder och vad får man för det? Jo, loket är ett fuölt lok som borde försvinna!!
Nä, tillbaka till tråden. Tackar för berömmet, man blir så mycket gladare då!!
Till admin, om ni vill får ni ta bort detta inlägg!

MVH Dson i Sandviken.

VD för VBK-Tåg AB
Gammal 2003-06-03, 16:50   #22
Richard
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard

fronten är välvd åt sidorna och presar där med snön åt sidan och neråt där då plogen taröver.
Och då packar snön hårt på sidorna av tåget i och med alla branter och byar runt om banorna.

Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 19:56   #23
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Nu får du väl för f.. ge dig, Pson. Du gnäller över att allt inte är som i din lilla drömvärld. Tack gud, att den världen inte är verklighet. Tänk vad allt skulle vara tråkigt då, samma tåg samma stationer, samma, samma, samma o.s.v.

Pson skriver
"Jag tycker att Sverige ligger många år efter vissa länder, exempelvis Frankrike. Egentligen, vad har ett lok med rötter från 1970-talet att göra på våra spår när vi lever i 2000-talet."

Svar: Tacka gud för att du inte föddes i Ryssland!

Pson skriver
"Kolla på TGV-tågen, nybyggda och fina sträckor. Topptmodernt. Snygga tåg, upp till 320 Km/h."

Svar: Flytta till Frankrike (om du tycker så bra om deras tåg!).

Pson skriver
"Det är knappt så att X 2000 och satsningen på "snabbtåg" räddar oss kvar. Men i och med Linx så har vi ett fräscht och snyggt tåg."

Svar: Fräscht och snyggt ja, men charmigt NEJ!

Pson skriver
"Regina och Fuledino (Itino) hjälper ju också till, förståss."

Svar: Kantiga kolosser, som knappt fungerar....

Pson skriver
"Men en sak som är ännu mera "tragiskt" är ju dessa äckligt nerslitna rälsbussbanor. Återigen, det borde vara betongslipers, elektrifierat och stora fina stationer. Vissa "stationer" är ju knappt större än tre lastpallar tillsammans."

Svar: Det finns ju anledning till varför vissa stationer är större och andra mindre och varför X2000 inte går överallt, använd huvudet!

Pson skriver
"Sverige behöver en ny snabbjärnväg för hastigheter upp mot 300 Km/h exemeplvis Ostlänken. Nya fräscha tåg, eventuellt en uppgradering utav X 2000 för högre hastigheter."

Svar: Betalar du för det? Jag tänker inte göra det och biljettpriserna är tillräkligt höga som det är.

Pson, jag vet att du har en annorlunda uppfattning om tåg än de flesta andra. Och det får du ha! Men behåll den för dig själv och sluta att spy galla på forumet, när någon skriver om något annat än X2000.

Admin: Om ni tycker det jag skrivit är dumt, tar ni bara bort inlägget. Lessen för att behöva skriva det, men jag har tröttnat på allt Pson vräker ur sig, bara för att allt inte är anpassat efter honom!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 20:41   #24
Nicke_123
Senior Member

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Jag håller me dig där Pierre det är klart mycke snyggare me trä slippers och me gammal stationer/stations hus tänke vad tråkigt om allt skulle va modernt hela tiden då skulle man i stort sätt kunna riva en j*vla massa saker som finns i sverige SJÄLV tycker ja att man ska va tack samma för att det finns någon ting kvar av det gammla!

Eller vad säger ni andra [?]

Själv klart så får admin ta bort dätta inlägg om ni tycker att det inte passar och detta inlägg är INTE riktat mot någon!

M.V.H Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 20:50   #25
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Originally posted by Pson
Jag tycker att Sverige ligger många år efter vissa länder, exempelvis Frankrike. Egentligen, vad har ett lok med rötter från 1970-talet att göra på våra spår när vi lever i 2000-talet.

Kolla på TGV-tågen, nybyggda och fina sträckor. Topptmodernt. Snygga tåg, upp till 320 Km/h.
Hoppsan, dom äldsta TGV-tågen som går i trafik är visst från 1978... Det kanske inte är sådär hypermodernt. Många av dom nyare bygger på äldre versioner också. Visst är vissa av dom moderna, men vissa är ganska gamla.

Citat:
Det är knappt så att X 2000 och satsningen på "snabbtåg" räddar oss kvar. Men i och med Linxså har vi ett fräscht och snyggt tåg.
X2000 är inte direkt toppmodernt. Målar man om det och byter inredning så blir det förvisso snyggare, men inte sjutton blir det ett nytt tåg för det. Det är bara ett sätt att visa folk att det är något nytt, att profilera sig och så vidare. En gammal produkt i ny förpackning.

Citat:
Men en sak som är ännu mera "tragiskt" är ju dessa äckligt nerslitna rälsbussbanor. Återigen, det borde vara betongslipers, elektrifierat och stora fina stationer. Vissa "stationer" är ju knappt större än tre lastpallar tillsammans.
Visst är vissa banor små, men jag vet inte varför det är tragiskt att folk fortfarande vill kunna bo utanför dom största städerna? Det tragiska i sammanhanget är när folk tycker att alla skall göra precis som de vill för att få åtnjuta ett visst mått av service, till exempel att tågen stannar. På vilket sätt skulle världen bli bättre av att alla banor var elektrifierade och hade betongslipers? Visst, elen är bättre för miljön, men om alternativet är att man kör med mängder av lastbilar och ändå fler personbilar så kanske det inte är lika självklart dåligt med dieseltåg längre. För du kan inte försöka vara seriös och påstå att alla järnvägar skall elektrifieras, det kommer aldrig att bli lönsamt. Jag har åkt med intercitytåg mellan Stockholm och Narvik som stannade vid en plattform stor som en lastpall, man backade till och med ett par meter eftersom lokföraren missade plattformen med exakt rätt dörr. Det kallas service. Jag tror knappast att resandeutbytet i vare sig Katterjåkk eller Sjisjka motiverar att man bygger någon storstilad station där, men tågen stannar vid behov, så ett visst behov finns det nog av tågstopp trots allt.

Citat:
Sverige behöver en ny snabbjärnväg för hastigheter upp mot 300 Km/h exemeplvis Ostlänken. Nya fräscha tåg, eventuellt en uppgradering utav X 2000 för högre hastigheter.
Jag håller med dig om att vi behöver snabbare tåg, och bättre banor. Men det är som komplement till dom långsammare tågen på mindre banor, inte istället. Men vi skall inte lura oss att tro att vi skall uppgradera X2000 för att dom skall göra tjänst på höghastighetsbanor i en massa år. Dom är för gamla för det... Det finns en nackdel med X2000, det blir svårt för en museiförening att härbärgera ett helt X2000-tåg... Det bör inte vara en avlägsen händelse trots allt.

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 21:03   #26
DV12
Senior Member

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via MSN till DV12
Standard

Pson, du gnäller om att ni har föråldrade lok i sverige. I Finland utgör diesellok (de flesta) från 60 talet majoriteten av vår dragkraft. Och se bara hur bra det går, inge trassel med kontakt ledning eller tåg som fryser ihjäl på vintrarna.

/Johan
DV12 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-03, 21:13   #27
Dson
Medlem

Standard

Men va f-n!
Jag startar en tråd, lämpad för att visa bilder. Då vill ju inte jag ha något jäkla tjafs! (ursäkta svordomen, men nu har det gått för lång bara!)
Jag vill inte säga detta, men Admin: Lås tråden eller radera den så vi slipper ett tjafs..
Mina bilder visar ju jag för att andra ska få se och få lite nöje av mina bilder, får jag då ett tjafs som tack så kan jag sluta visa bilder, vare sig det är på Y1, Y6 eller X2 eller X51. Vill ni att jag ska slurta visa bilder så får ni gärna tjafsa men vill ni att jag ska visa bilder så sluta tjafsa!!!!!!!!!
Nu är jag mycket arg, rent sagt förbannad!!!!![V][V][8]
Åter en önskan till Admin, lås tråden så fort ni läser detta.

MVH Dson i Sandviken.

VD för VBK-Tåg AB
Gammal 2003-06-03, 21:25   #28
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Du måste ju låta folk få kommentera lite av det som finns på bilderna. Sedan att Pson skrev något som retade gallfeber på alla är en annan femma. Bättre låta folk bemöta Psons inlägg än att låta det vara oemotsagt sedan att "din" tråd blev off-topic än mer är trist...

Självklart ska du fortsätta visa bilder. Jag lovar dig Dson att vi är betydligt fler som vill se bilderna än de som tycker illa om att se loken.

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) Deskgrunt Landskapsdesign - Trainz 53 2005-07-13 14:31
Örebro S och Örebro C [Varför?] themepark Tågbilder 2 2005-01-04 16:40
TKAB EL16 Lok 24 Kårepetter 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 0 2003-11-01 23:38
TKAB El16 Avslutat konto 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 2 2003-09-23 16:52
4 Bilder på Sb 1306 på Örebro C igår! Dson Off-topic 0 2003-06-01 13:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.