![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Nybörjare
|
![]() Håller med Fredrik, att prova sig fram är bästa sättet att lära sig på, även om modellerna kanske inte blir i klass med tufftuffs så är det otroligt tillfredställande att se sina egna skapelser i Trainz. Funkar det inte så kan man ju alltid fråga och glöm inte möjligheten att söka i forumen, både i detta och i Aurans, det finns inte många frågor som inte redan blivit ställda ett par gånger. Sen att GMAX är nyckfullt och ibland stabilt som ett korthus får man lära sig leva med... /magnus |
![]() |
![]() |
#17 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag kan inte låta bli att ifrågasätta om det skulle vara bra att ha några gemensamma :" T.ex. Lokhjul, koppelstänger, domer, ångpannor, boggier mm, "
Boggier är ju möjligt att "låna" men en ångpanna?? Visserligen försökte ju SJ att standardisera men även BG pannan som fanns i många lok var ju bara identisk innuti. Placering av sandlådor och pannarmaturer var ju olika. "Domer"? Tänkte först på den i Köln men förstår vad du menar. Nu är det ju så att det upp och nedvända badkaret som täcker sandlåda och ångdom oftast såg olika ut på individerna i samma serie. det är ju en plåtkåpa som fått ta några smällar under åren. Koppelstänger. Även här är det ju detaljer som är individuellt tillverkade. Titta noga på en Dm3 (ett av de få koppelstångslok som är kvar i drift) så ska du se att de olika bitarna mellan axlarna ser helt olika ut. Lokhjul. Titta igen på förebilden så ska du se att motviktsplacering mm skiljer på de olika hjulen på samma lok. När du sen kommer in på kåkar och landskap så är min spontana reaktion att ju fler olika färger ju bättre. Det vore ju helt förödande om alla svenska kåkar hade "tegeltak typ 1" Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag är ledsen om jag retat upp många med mina inlägg. Anledning är nog, som Tom-sa antyder, att jag vill lära mig tekniken i Gmax och ett bra sätt skulle vara att experimentera med färdiga detaljer. Vi lätt ålderstigna konstruktörer har inte lika lätt att lära som alla ni yngre. Jag knåpar vidare med mina spår, växlar och korsnigar, där har jag ju tillgång till Mike Banfields orginal. Efter som jag måste "låna" texturer kan jag inte publicera mina verk.
Klart ut, LAn |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Det finns mängder med freeware grejer på nätet, särskilt i 3ds-format som man ofta kan importera till gmax rakt av... bara att ladda ner
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
LAn |
|
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
pröva http://www.3dcafe.com/asp/meshes.asp
eller sök på mesh, 3ds, mfl... finns rätt många sidor men jag har inte varit inne på någon på evigheter nu... |
![]() |