Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-26, 20:39   #16
Kvarne
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

?! Jag är inte svartsjuk...?

Jag är 100% nöjd med den kameran jag har...[8]

Mvh: Kvarne
--------------------

6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA)
SL H10
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-26, 21:31   #17
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Men Kvarne, varför överhuvudtaget skriva sådana inlägg som du gjorde? Det tyder bara avundsjuka eller missunning.
Du kan lika gärna hålla inne med sådana kommentarer.

Så, vill du tala om hur dålig min nya kamera är,
kan du ta det via e-mailen!

Vi kanske kan fortsätta till topic? []

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-27, 11:41   #18
niofem
Guest

Standard

Kul att du blevn öjd, Pson! Bilderna ser ju kalasbra ut, dock ångrar jag inte mitt köp av min hp Photosmart 720 med 3 megapixlar för 2290 kronor...

Min kamera har en maximal slutartid på 2 sekunder, och jag undrar om det egentligen blir så mycket bättre bilder med 15 sekunders slutartid än med två. [?]

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-09-27, 14:04   #19
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Med 2 sek slutartid lär du inte kunna ta mycket till nattbilder alls... tyvärr. Bara om platsen är någorlunda upplyst.

Min har 8 sek vilket är lite i minsta laget. (beroende på vilken sorts nattbilder man är ute efter)

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-27, 14:49   #20
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev niofem

Min kamera har en maximal slutartid på 2 sekunder, och jag undrar
om det egentligen blir så mycket bättre bilder med 15 sekunders
slutartid än med två. [?]

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
Precis som Fredrik säger så blir möjligheten att ta
nattbilder begränsad med endast 2 sek slutartid.

Fördelen med lång slutartid, 15 sek jämfört med 2 sek, är att
med 15 sek får du ett skärpedjup som inte alls är möjligt med
2 sek slutartid.

Detsamma gäller fotografering dagtid - Längre slutartid ger
större skärpedjup.

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-27, 15:39   #21
tjalle
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Hej .

Med era nya kameror, jag undrar om ni inte kan ställa in dem för manuell exponering?
T.ex. ställa in slutartiden på "bulb" vid nattfotografering. Chansen för att få bra bilder kan vara lite sämre om man inte är van vid det.

("Bulb" = Slutaren står öppen så länge avtryckaren är nertryckt)

tjalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-27, 17:18   #22
ErikFalken
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till ErikFalken
Standard

Canon A60 kan man ställa manuellt med, och även Olympus 700-20-30-40. Bulb vet jag inte men jag tror det är möjligt (prova det Pson). Ang. Att kameran står på stadigt underlag, ja det är klart den gör vid längre slutartider, att kameran är bra kan man ju se då mängden brus är lågt (iaf vid förminskad bild= och färgåtergivningen är ok. Jag brukar använda minst samma slutartid som jag har brännvidd, har jag 125 mm zoom kör jag med 1/125, 200mm ger 1/200 osv. Det går givetvis att justera detta, men det är en bra tumregel för att slippa skakningsoskärpa.
Sen kan man ju öka ISO- känsligheten för att få snabbare slutartider, dock på bekostnad av brus. Här kan det skilja mycket mellan kameramodellerna hur mycket de "brusar" En bild jag tagit med ISO-800: (obehandlad från kameran, utsnitt ur bilden, dvs inte nedskalad, lite sämre kvalitet an original då jag komprimerade bilden i PS)

/Erik
ErikFalken besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-27, 19:32   #23
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev tjalle

Hej .

Med era nya kameror, jag undrar om ni inte kan ställa in dem för manuell exponering?
T.ex. ställa in slutartiden på "bulb" vid nattfotografering. Chansen för att få bra bilder kan vara lite sämre om man inte är van vid det.

("Bulb" = Slutaren står öppen så länge avtryckaren är nertryckt)

Den funktionen har i alla fall inte min kamera, det är nog lite mer profissionella kameror som har det. Måhända har kanske Powershot A60 det, den har ju gott om manuella inställningsmöjligheter.
Det i slutartidsväg man kan ställa in på min photosmart 720 är ISO-värde; 100, 200, 400 eller Auto. I manualen står det att högre ISO-värde möjliggör högre slutartider medan lägre ISO-värde är att föredra vid exempelvis snabba rörelser. Men jag tycker att kameran har exakt samma slutartid oavsett vad ISO-inställningen står på! Dock blir bilderna mer högkvalitativa när jag väljer ISO 400.

>> Kan någon (Erik, tjalle, Rogge eller någon annan kamerakunnig) förklara vad ISO egentligen står för och hur det fungerar?

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-09-27, 20:46   #24
tjalle
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Jag är inte så tekniskt kunnig men kortfattligt så står ISO för känslighet (ett mått hur snabbt en kamera reagerar på ljus).
Högre värde, ju mindre ljus behövs för exponering, dvs tillåter kortare slutartider.
Ett högt värde kan även generera lite brus (den digitala motsvarigheten till en films kornighet) som ErikFalken nämde.
Hoppas det hjälpte lite .

tjalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-27, 21:17   #25
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev niofem

>> Kan någon (Erik, tjalle, Rogge eller någon annan kamerakunnig) förklara vad ISO egentligen står för och hur det fungerar?

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
Här kan du läsa lite mer: Om ISO

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-09-28, 08:09   #26
wilburt
Guest

Standard

Jag tror inte att 'bulb'möjligheten finns på någon digikamera. Själva arbetssättet skiljer sig väsentligt från den 'analoga'. Å andra sidan kan man experimentera vilt digitalt; det kostar ju ingenting utöver batteriladdning. Med vanlig film blir man snart av med en hundring.
Rogge: En korrigering. Det är bländareöppningen som bestämmer skärpedjupet. Stor bländare, litet s.djup, liten bländare stort s.djup. Klart är givetvis att, under samma ljusförhållanden, val av lång exp.tid ger mindre bländare och följaktligen större skärpedjup. Det låter lite bökigt men så är det.

wilburt [8D]

Tillägg: Del av eftermiddagen har, uppmanad av närstående, använts till manualläsning. För ***, jag har 'bulb-funktion' på min digitala kamera (men har aldrig använt den). Alltså: Läs och tänk först, snacka sedan. [V][V][V], vi tar en till [V]

Gammal 2003-09-28, 10:25   #27
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Det fanns en billig kamera som Pson funderade på som hade bulb. Sedan på de lite mer avancerade finns bulb så nog finns det.

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-28, 13:27   #28
Robban
Hedersmedlem

Standard

Min har B(ulb) Nikon 5700, tog bara ett år innan jag började prova det.
http://user.tninet.se/~aru482x/Subb/liten3842.jpg
28 sekunders, borde varit lite längre, men det tar ungefär lika lång tid att spara bilden som man håller ner avtryckarn.
Hur kul är det med en 2 minuters exponering som visar sig vara helt åt f.. när det är svinkallt ute.

Robban
Robban besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-28, 15:26   #29
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev wilburt

Rogge: En korrigering. Det är bländareöppningen som bestämmer skärpedjupet. Stor bländare, litet s.djup, liten bländare stort s.djup. Klart är givetvis att, under samma ljusförhållanden, val av lång exp.tid ger mindre bländare och följaktligen större skärpedjup. Det låter lite bökigt men så är det.

wilburt [8D]
Jo, jag vet. Jag höll mig otydligt nog bara till slutartiden. [:I]

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Gammal 2003-10-04, 17:53   #30
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Vad säger ni om lite mera nattbilder?

Man märker verkligen att vikten av att kameran ligger exakt still är enorm. Som jag, när jag lägger kameran på asfalten är underlaget inte alltid helt slätt och det blir gärna att kameran skakar till lite när jag trycker ned knappen etc.

Angående det här med ISO-tal så har jag testat lite. På PowerShot A60 kan man ställa in ISO 50 till 400. Desto högre ISO-värde desto snabbare slutartid, ljus och tyvärr brus. Vid exempelvis ISO 50 försvinner bruset nästan helt men nackdelen är att det är i princip omöjligt att hålla kameran i handen eftersom slutartiden ligger runt 1-2 sekund (känns som det). Och risken för skakoskärpa är mycket hög.

Manuell exponering har min kamera också, men jag tycker inte att det är någon större grej. Det är ju bara om man vill mörka ner eller ljusa upp bilderna.

Annars är jag helnöjd med kameran. Och kan inte mera än rekommendera den till andra som letar efter en billig och prisvärd kamera! [8D]

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Canon PowerShot S1 IS beställd =) Pson Off-topic 2 2005-02-25 18:26
Nattbilder från min nya layout Tomas Landskapsdesign - Trainz 2 2003-11-05 19:11
Mina första Nattbilder! Dson Off-topic 4 2003-09-30 18:12
Canon PowerShot A60 Pson Off-topic 10 2003-09-23 20:12
Nattbilder :-) Hawk Off-topic 12 2003-09-14 12:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.