Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-18, 20:06   #16
gec44-9w
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Standard

hej,
Mazz jo jag har tänckt att jag skippar Sthml för tillfället och bugger Mora till Arlanda C eller lite kortare, men som sagt fransmännen har faktist gjort LGVMed och den är ju väldigt lång och dessutom är Marsielle en STOR station.
så varför kan inte vi också göra en stor rutt.
och föresten om någon skulle vilja så får han/hon gjärna hjälpa mig.

Mvh
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-19, 15:20   #17
gec44-9w
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

MSTS-version har en smärtgräns runt 20 spår i bredd. Visst, du kan langa ut flera spår, det har vi sett exempel på, men hur mycket finns det kvar att göra miljö runt bangården efter det? Och redan vid 20 spår i bredd, så ruttnar den vassaste datorn för uppgiften att hantera den mängd med tåg och vagnar som det bör finnas på en så stor bangård

Vidare finns det en begränsning i dagsläget att det finns inte spår med den flora av radier som skulle behövas. En signifikant radie som skulle behövvas sannolikt för en sån här rutt är c:a 800m. Idag finns bara 500m eller 1000m och det är ett ganska stort hopp mellan.
förlåt men jag fattar inte det här med flora av radier, förklara. och när du säger att den vassaste datorn ruttnar tänker du då också på en med en Intel P4 3.06Ghz, 1024mb RAM, Geforce FX 120gb hårddisk etc, etc

EDIT: Jag ändrade på quotningen då den var lite felaktigt gjord och all text hamnade i en klump. /Rogge
Gammal 2003-10-19, 15:27   #18
gec44-9w
Medlem

Standard

förresten, pelle om du vill ha info om signaler och hastigheter till din rutt så kan jag fixa en fixa en linjebok åt dig, eller åt minstone delen Sthml C - Norrköping

Mvh
(ansvarig för sträckan Sthml C - Mora)

Gammal 2003-10-19, 15:55   #19
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Det finns ju i MSTS idag tillgång till radierna 250m, 500m, 1000m. Finns även 360m i någon version, sen finns det några radier under 250 och det finns ett antal över 1000m. Och, jag pratar enbart om Xtracks-installation. Det jag sa var att det vore nog lämpligt att kunna ha typ 800m-s radie för att kunna göra de sträckningar som verkligheten har. Visst, du kan utnyttja dynamiska spår för att göra vilken radie som helst, men det är ju inte riktigt att rekommendera att utnyttja dynamiska spår i den utsträckningen.
Men som sagt, det är bara som jag ser det, om man har lite mildare krav på linjesträckningen går naturligtvis 500m och 1000m alldeles utmärkt.

Ja, jag syftade på den divisionen av dator ungefär... Eller egentligen det bästa man skulle kunna tänka sig att plocka ihop... Ja, det blir nära stillbildsvisning även på den på en bangård med mer än 20 spår och realistiskt antal consister. En bangård norr om Stockholm är sällan öde, utan innehåller flera 100-tals rullande fordon. Men, visst även här går det att dra ner på kraven naturligtvis. Fyll bara med consists som är nära din färdväg, placera ut statiska objekt som fordon osv. Självklart kna man dra ner på upplösningen och parametrar.

Det är ju ingen annan än du själv som kan avgöra vad gränserna går och vad du vill för din rutt. Finns ingen absolut-sanning i det jag sagt här ovanför, utan det är vad var och en upplever och tycker. Man ska göra det man känner är rätt för sin egen del, inte vad andra tycker.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-19, 16:23   #20
gec44-9w
Medlem

Standard

men finns det inget program där man kan göra 800m-s radie eller kan man inte ladda ner det någonstans, för någon måste väll ha byggt det.
eller[?]

Mvh
(ansvarig för sträckan Sthml C - Mora)
Gammal 2003-10-19, 17:09   #21
Pelle E
Member

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

förresten, pelle om du vill ha info om signaler och hastigheter till din rutt så kan jag fixa en fixa en linjebok åt dig, eller åt minstone delen Sthml C - Norrköping
Tack för erbjudandet, men jag tror inte jag behöver det just nu. Jag dokumenterar ju rutten m.h.a bilder och video så jag hoppas på att kunna använda detta i så stor utsträckning som möjligt senare. Att filma från sista vagnen i båda riktningarna duger jättebra för att få info om vart signaler och hastighetsskyltar sitter längs med banan.

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ett par bilder från Mora Joel Off-topic 8 2004-11-25 21:02
stockholm C - Mora gec44-9w Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 2 2004-01-22 17:18
route geometry extractor! Robban.y Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-07-28 22:04
Med Linx till Stockholm Pson Off-topic 6 2003-07-01 23:39
Stockholm - Göteborg Macley Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 9 2002-07-23 16:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.