Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-04, 16:11   #16
Rogge
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

hej,
jag ville bara säga att ett rc lok har 110 ton i bromsvikt i R-läge=
1079kn och i G/P-läge 80/85 /80/87
ska jag skriva då hela 1079kn i eng-filen.
Jag har ingen koll på bromstal i verkligheten. Men visst, prova att skriva in 1079kn så skall du få se på ett lok som bromsar fort.

Att skriva in 1079kn kommer mao inte att ge ett så bra resultat, om man inte vill att loket skall tvärnita förstås. Som jag skrev tidigare så är det bästa att prova sig fram. Man skall också ha i åtanke att MSTS är en simulator och att det inte kommer att gå att få 100%-ig realism.

Det jag märkt är att ställer man för låga värden så bromsar tåget mjukt och fint vid stationer, precis som i verkligheten medans samma värde gör att tåget knappt verkar bromsa vid högre hastigheter, ca 100 - 200 km/h.

Ställer man in för höga värden så tvärnitar tåget vid station samt att det svarar på bromsen bättre vid höga hastigheter.

Personligen sätter jag ett lägre värde för att kunna bromsa mjukt och verklighetstroget vid tex stationer. Jag får då istället se till att bromsa lite tidigare för att hinna stanna. Det är vad jag tycker, andra kanske vill ha det tvärtom...

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-04, 16:17   #17
Pursche
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Är det inte 1079Newton och inte 1079 kiloNewton?

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-20, 20:18   #18
gec44-9w
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Standard

jag tycker att 100kn är bäst för att då är det mest realistiskt.
med 100kn i maxbromskraft bromsar det med 6 vagnar i nödbromsläge från 160-0 på 800-850 meter.
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-20, 22:55   #19
Markus
Senior Member

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Markus
Standard

Skillnaden är väl att i MSTS anges bromskraft (dvs "riktig" kraft block/skiva mot hjul), något som inte är samma sak som bromsvikt (ett tal i ton som anger bromsförmåga relativt vikten)? Eller är jag helt ute och cyklar? Vad säger Pursche?
Markus besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-21, 07:06   #20
Pursche
Medlem

Standard

Nu var det länge sedan jag körde loktåg med Rc6 och passagerarvagnar men jag kan tänka mig att ca 1000 - 1200 meter från 160 km/tim till 0 är realistiskt med detta tåg i bromssträcka.

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-21, 19:11   #21
gec44-9w
Medlem

Standard

900 meter innnan en järnvägskorsning här dom ju en signal som består av tre lampor. om dom blinkar(är det väll) så är bommarna nere vid järnvägskorssningen om dom inte gör det ska man ju bromsa då och det går vell ungefär en 800-900 meter innan man har bromsat om man nödbromsar.
Gammal 2003-11-21, 21:30   #22
Pursche
Medlem

Standard

Det är absolut inte givet att du skall kunna stanna med ett tåg vid vägövergången om du börjar bromsa vid den signalen. Den signalen som för övrigt heter vägförsignal och kallas för 'dödskalle' finns inte heller på alla vägövergångar.
De blinkar när bommarna INTE är nere och lyser när de är nere. Om du kör ett tåg så skall du påbörja en fullbroms och försöka stanna. du skall också tuta 'tåg kommer' upprepade gånger. Sedan så är det faktiskt alla bilisters skyldighet att kontrollera spåret innan de åker över även om bommarna inte är nere.
Om du kör någonting som kallas för en vagnuttagning, en enklare form av tåg, skall du däremot köra så att du kan stanna om bommarna inte skulle fungera.
Under de senaste tretton åren har det hänt mig tre gånger att bommarna inte har fungerat men jag har haft tur för jag har inte kört på någonting dessa gånger. På grund av att det händer så sällan så kör också de allra flesta förarna med tanken att bommarna bara är lite sena och det kanske tar 200 meter innan man börjar bromsa efter att man kört förbi signalen.

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-21, 21:55   #23
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Det är absolut inte givet att du skall kunna stanna med ett tåg vid vägövergången om du börjar bromsa vid den signalen. Den signalen som för övrigt heter vägförsignal och kallas för 'dödskalle' finns inte heller på alla vägövergångar.
De blinkar när bommarna INTE är nere och lyser när de är nere. Om du kör ett tåg så skall du påbörja en fullbroms och försöka stanna. du skall också tuta 'tåg kommer' upprepade gånger. Sedan så är det faktiskt alla bilisters skyldighet att kontrollera spåret innan de åker över även om bommarna inte är nere.
Om du kör någonting som kallas för en vagnuttagning, en enklare form av tåg, skall du däremot köra så att du kan stanna om bommarna inte skulle fungera.
Under de senaste tretton åren har det hänt mig tre gånger att bommarna inte har fungerat men jag har haft tur för jag har inte kört på någonting dessa gånger. På grund av att det händer så sällan så kör också de allra flesta förarna med tanken att bommarna bara är lite sena och det kanske tar 200 meter innan man börjar bromsa efter att man kört förbi signalen.

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Kul information att läsa!

Jag var med om att en Y1 förare för Bk-tåg fick stanna innan bommarna i Ormaryd,(mot nässjöhållet!) Han gjorde något vid någon forma av "signallåda"!

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-21, 21:55   #24
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Måste vara en ganska obehaglig känsla som sprids i kroppen när man "får beskedet" att bommarna inte fungerar och man måste slå till fullbroms och bara hoppas att man inte kör på något... (?)

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-21, 22:08   #25
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Jo föresten.

Hur vanligt är det att bommarna "vägrar" att gå upp?[8]
Skulle till skolan för längesen och bommarna ville inte gå upp under en hel halvtimme!(var sju år då! + att det var samma "otursdrabbade" korsning![xx(])

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-21, 23:47   #26
Pursche
Medlem

Standard

Fredrik Jag kan bara prata för mig själv men faktiskt inte. Vi kör förbi så många obevakade övergångar där bilisterna kör som idioter så man blir mer eller mindre härdad.

Jag skulle tro att det är vanligare att bommarna inte går upp för om någonting går sönder så tror jag att bommarna går ner som en ren säkerhetsåtgärd. Men just detta är jag lite osäker på så ta det med en nypa salt...

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-22, 01:34   #27
gec44-9w
Medlem

Standard

jag känner några i värtahamnen i vid ropsten i stockholm som jag brukar få vara med och köra t44 och då brukar bilisterna gasa för att hinna över korsningen i stället för att bromsa in.
Gammal 2003-11-22, 12:50   #28
gec44-9w
Medlem

Standard

Citat:
quote:Nu var det länge sedan jag körde loktåg med Rc6 och passagerarvagnar men jag kan tänka mig att ca 1000 - 1200 meter från 160 km/tim till 0 är realistiskt med detta tåg i bromssträcka.

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
menar du då när man nödbromsar eller bara när man bromsar in lite försiktigt?
Gammal 2003-11-22, 13:04   #29
Pursche
Medlem

Standard

Jag pratar fullbroms. Alltså 100% av den vanliga bromsen. Jag kan också nämna att skillnaden mellan fullbroms och nödbroms endast är tiden det tar innan alla bromsar på tåget börjat bromsa. På fullbroms i ett 1400 ton godståg (fullt tåg med ett Rc-lok) så tar det kanske 10 sekunder innan alla vagnar bromsar. Med nödbroms så tar det nog bara 3 - 4 sekunder innan allt bromsar för fullt. Förutom detta så bromsar inte tåget mer på nödbroms än på fullbroms.
Vi skall också komma ihåg att ytan mellan varje hjul och rälsen är mindre än din tumnagel och det är där all bromsverkan och acceleration sker...

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-22, 13:09   #30
gec44-9w
Medlem

Standard

får jag fråga vad ditt rc6-lok och dina passvagnar har för någon MaxBrakeForce i Kn?
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kvarnes Julgodis 2003 [Många&stora bilder] Kvarne Off-topic 3 2003-12-17 21:58
!!! Varning till er som fotar i Stockholms T-bana Kvarne Off-topic 44 2003-08-07 19:04
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 23:18
Nu är min akt. färdig till JBJ knasen MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 16 2003-01-31 14:05
Mera objekt till alla duktiga ruttbyggare !! avslutat_konto 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 39 2002-08-17 16:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.