Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-02, 10:56   #16
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Standard

[:0][:0][:0]Jag har bara en rekommendation att ge[:0][:0]
VATTENKYLNING
Har nu kört en tid och det går som klockan
har klockat upp maskinen till 3.7Ghz (är en 3.0Ghz proséssor)
Tempen ligger max på 40 Grader när jag belastat prosessorn fullt ut
under flera timmar. och det bästa Ljudnivån är försummbar (bara 1 fläkt som går på 1/3 fart för att vispa runt lite luft i datorn)
se mitt tidigare inlägg
http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7047

[:X][:X]För de som föredrar Luftkylning kommer här lite erfarenheter[:X][:X]

AMD prosessorn blir varmare men klarar av detta
de senare prossesorerna har temperaturavkänning och skall stänga av sig om det blir för varma.
Ett vanligt fel som många Gör när de byter fläkt är att de inte tar bort skyddsfilmen som sitter mot prosessorn på kylfläkten, denna är bara till för att skydda ytan mot oxid före användandet.
en del kylare har en egen guckamucka sittande som avledande pasta
den brukar jag tvätta bort med kemiskt ren acceton och använder därefter alltid Artic Silver III Kylpasta.

Viktigt med kylpastan är att ej ha på för mycket då motverkar den sin uppgift, utan bara en lten click på själva metallhuven till prosessorn, när kylaren skall sättas fast på mb dra den först 1/2 cm
åt sidorna över prosessorn så smetas pastan ut och täcker hela metaldelen av prosessorn.
Pastan är elektriskt ledande så inget smet som dräller på fel ställe !

Viktigt är att se till att luftvägarna är fria, att använd runda IDE kablar är ett bra sätt. Tänk på att HD är en av de största värmealstrarna i en modern dator dessa måste ha egen kylning
om livslängden och tillförlitligheten skall vara hög.
kolla att luften passerar genom datorn så att inte alla fläktar pressar in luft och ingen drar ut luft ur lådan

DET SOM MÅNGA INTE FÖRSTÅR ÄR ATT DET ALLRA VIKTIGASTE NÄR MAN BYGGER DATORER ÄR ATT MAN MÅSTE VARA ESD JORDAD ANNARS GÅR NÅTT GARANTERAT ÅT PEPPARN.
och då menar jag inte att man ska dra ner brallorna och sitta på diskbänken.
Det finns handleds armband och ESD matta att köpa hos tex Klas Olsson
Viktigt är att bara ta i kanterna på de delar som skall monteras inte kladda på stift och komponenter då detta dels kange en ESD skada vilken kan visa sig först efter en tid, men även att de rena kontaktytorna oxiderar och ger sämre kontakt (vilket leder till ökad värme)
Detta är lite erfarenheter som jag själv gjort när jag byggt datorer och det har blivet rätt många genom åren

pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-02, 16:58   #17
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Får snart nått fel!!!!!

Har bytt tillbaks till orginal fläkten. Tog bort skiten som sitter orginal på flänsen (skyddet) och smetade på pasta. Koppla in en chassi fläkt och tempen ligger på 54 grader (i viloläge!). Och det är samma temp, vare sig jag har sidan på eller inte. Vad är fel? Orginal fläkten snurrar hela tiden i 2300 RPM.

Är orginal fläkten för klen ändå? Eller kan det vara nått fel på den? Börjar ångra mitt Intel köp..... Hade ju för f.. bättre temp i AMD´n och trodde inte det skulle behövas en massa chassifläktar som låter!????? Är det jag som har maximal otur eller är dom nya Intel processorna varmare, än det är i helv.....?

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-02, 17:26   #18
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Vad är fel? Orginal fläkten snurrar hela tiden i 2300 RPM.

Börja med att försöka få upp varvtalet på fläkten. Lite svårt att jämföra fläktars verkningsgrad men min snurrar med 3180rpm. Drar jag ner den så stiger tempen snabbt. Likaså om jag höjer, då sjunker värmen...

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-02, 17:30   #19
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Finns ingenstans att ändra varvtalet på cpu fläkten. Har kollat i bios, men hittar inget. Finns inget att ställa på fläkten heller. Har Asus moderkort!

Gammal 2003-11-02, 20:27   #20
pussgurkan
Medlem

Standard

Asus moderkort brukar ha en inställning i Bioset
Den ligger under Power och heter Q-fan control
med denna inställning varavar fläkten ner när prosessorn inte är "För" varm. inställningen Fan speed Ratio bestämmer förhållandet mellan reducerad hastighet och full hastighet.
Men 54 grader ? är normal temp på luftkyld processor, vad blir tempen om du kör processorn för fullt, provas enklast med att starta miniräknaren och skriva 7! = 7fakultet, Ha Asusprobe uppe på skrivbordet och kör histotory target / history=temperature
kolla hur tempen stiger. om den rasar upp för högt får du varningsmedelande = om detta avbryt då miniräknaren.
om du återkommer med typ på asuskortet kan jag kanske hjälpa dig bätter
Gammal 2003-11-02, 20:56   #21
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hej Pussgurkan!

Fick Speedfan av Mson och kollar jag me den, så har jag just nu 36 grader på cpu och 25 grader på moderkortet. Det med en chassi fläkt och ena sidan borta.

Kollade förut i bios och så att det skiljde några grader på det som stod där och i Speedfan. 54 grader har jag inte kommit upp i igen, vare sig i bios eller Speedfan.....

Nu kan man ju undra om man vågar lita på nått program som mäter tempen? Mson sa dock att han provat det mot andra och bios och får samma värden.

Moderkortet är ett Asus P4SDX, men jag hittar som sagt ingenstans i bios där det går att ställa hastigheten på cpu fläkten. Jag kanske börjar bli blind??????

Just det, i Speedfan kan man se CPU Usage och för mig hoppar det omkring runt 60-70%. Är det onormalt? Har inget speciellt igång. Surfar, MSN och virusskyddet bara......

Gammal 2003-11-02, 21:12   #22
prymikom
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Har med ett ASUS kort dock ett A7V8X-X hittar ej något att ställa hastigheten där heller..
Men värmen e väl ganska hyfsad för att vara en AMD 2600 barton då.. 35grader på cpu och runt 28 i lådan..

//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 00:03   #23
pussgurkan
Medlem

Standard

[:I]Ber om ursäkt[:I]
prymikom & Pierre
för att jag komm med en felaktig uppgift
de asuskort ni har har ej Q-Fan
På denna sida ser man vilka MB som har det
http://www.asus.com/products/mb/feature.htm
Gammal 2003-11-03, 07:07   #24
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Mitt A7V8X har i alla fall det, men om jag inte missminner mig som är "X-varianten" från Asus en "sneak-variant" som är lite billigare och inte innehåller lika många saker. Eller har jag fel?

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 08:30   #25
Decibel
Senior Member

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Citat:

Just det, i Speedfan kan man se CPU Usage och för mig hoppar det omkring runt 60-70%. Är det onormalt? Har inget speciellt igång. Surfar, MSN och virusskyddet bara......
Kolla i aktivitetshanteraren vad det är som tar upp cpu-belastning, det låter inte normalt med 60-70 utan att du gör något.
Däremot är antivirusprogram kända för att sluka minne och lite cpu, dock inte 70% av en 2600mhz
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 10:10   #26
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Läser man på Asus sida verkar det som Q-fan ställer hastigheten automatiskt????? Går det att ställa den själv också?

ASUS Q-Fan provides quiet and efficient cooling for your system. Thanks to a thermal sensor, ASUS Q-Fan reads your system temperature and intelligently adjusts the fan speed. This means that your fan is running quieter when system loading is light, and louder when loading is heavy. The result is the optimum efficiency all the time.

Detta är igång och det som inte syns är Explorer, Speedfan och fönstren som är uppe (e-buzz):

Glömde bort att säga det, men några av volten visar lägre än det ska vara. 3.3 är värst som visar 2.9! Nät agget är på 300 w och det borde väl räcka eller?

Börjar tro det är nått fel på sakerna???? Moderkort eller processor? Får väl packa det och skicka tillbaks....

Gammal 2003-11-03, 12:51   #27
Rogge
Medlem

Standard

Citat:

Läser man på Asus sida verkar det som Q-fan ställer hastigheten automatiskt????? Går det att ställa den själv också?

Har du provat att ta bort bocken i rutan "Automatic fan speed"? På den bild du lagt upp är den ikryssad. Tar du bort bocken så borde det gå att ändra hastigheten, förhoppningsvis... [:0]

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 13:17   #28
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hej Rogge!

Jag har provat att ta bort bocken. Det hjälper inte....
I Speedfan ska man kunna ställa upp eller ner hastigheten, men den står på 100 nu, så det går bara att ställa ner den.

Och Q-fan har jag inte på kortet!

Läste Komplett´s regler för att ångra köpet. All plombering måste va obruten. Det är ju helknäppt! Man måste väl kunna få testa sakerna först, för att bilda sig en uppfattning om man vill ha dom?????? Vad ska jag ta mig till? Har jag kastat 2000:- i sjön?

Gammal 2003-11-03, 14:47   #29
niofem
Guest

Standard

Citat:

Läste Komplett´s regler för att ångra köpet. All plombering måste va obruten. Det är ju helknäppt! Man måste väl kunna få testa sakerna först, för att bilda sig en uppfattning om man vill ha dom?????? Vad ska jag ta mig till? Har jag kastat 2000:- i sjön?

Nej, inte alls! Det finns väl en lag som säger att om man är missnöjd med en vara så har man rätt att reklamera den upp till 30 dagar efter köp mot uppvisande av kvitto? Hur det fungerar med nätbutiker vet jag dock inte.

Det bästa vore ändå om du fick den att funka, tyvärr är inte jag så inne på kylning... [B)]

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-11-03, 15:42   #30
Mson
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Du har ju minst ett års garanti på grejerna du köpt! Ifall det har gått mera än 30-dagar.

MvH. Mson

http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
AMD går om Intel - Ganska troligt :-) Pson Off-topic 10 2002-12-25 00:21
Värme vangn Richard 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2002-12-20 16:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.