Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-01, 14:52   #16
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hejsan!

Welshpool finns på: www.uktrainsim.com och Greningebanan på: www.train-sim.com

Även om jag själv gillar GB mycket, så kommer jag inte fortsätta på den. Detta för att den skulle isåfall behöva förlängas, stationer och hållplatser ändras (dom är för korta!). Och som fregge säger, så skulle den behöva lite industrispår och byggnader. Sammanlagt är detta mycket arbete!

Och som ni vet (?) så ska jag sätta igång med NEJ 2 strax och har ett annat projekt på gång också....

Ingen som har lust att försöka göra Roslagsbanan? Finns en spårkarta här: http://trackmap.net/se/

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-01, 21:05   #17
avgd
Senior Member

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Fungerar bara Greningebanan i sommarläge? Jag får felmeddelande när jag prövat andra årstider, men det skulle kunna bero på att jag inte har någon originalrutt installerad.
avgd besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-02, 22:08   #18
Hawk
Veteran

Standard

hej
så här ser det ut på den "nya" rutten GB 2, som ja hållar på att försvenska.
Det är en fortsättning på Pierres GB, med del 2 inlagd.
Tyvärr så måste hela rutten byggas om, då det inte går att uppdatera GB.
Men detta är rutten värd, den är välldigt mysig.
Det blir nya träd, vägar hus och nya marktexturer.
Alla fula transfers är också borttagna.

Om ja nu får tillstånd.[:I]

Edit:
Nu har ja fått tillstånd[]

Hawk

Hawk besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-02, 22:54   #19
avgd
Senior Member

Standard

Verkar jättefin! jobba på!
Gammal 2004-01-03, 14:02   #20
fregge
Member

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Hawk, tänker du lägga till lite mer spår, t.ex. till några små sågverk, butiker eller något? skulle vara kul med några fler stickspår och sidospår, och så att man på något sätt kan vända loket i varje ände av banan. Kan väll inte ta så lång tid att fixa det för ett proffs som du, eller ? Jag har själv provat min route editor lite nu, men får inget att funka, en massa felmeddelanden bara.
Min bror försöker göra om vagnarna som följde med Tp-loket, labbar lite i Gmax, om ha sen får så kanske han kan lägga ut vagnarna här?
Det är ju kul med några olika laster på vagnarna.

Mvh Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-03, 14:42   #21
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Hawk: LYSANDE!!!Ser jättebra ut!

Fregge: jo, visst är det kul med olika laster, men att försöka fixa det på en befintlig model går inte..... Man får bygga lasten som en ny model, sen får man fixa dit den

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-03, 15:47   #22
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Kan bara säga som dom andra...... Det ser bra ut Hawk!

Vill passa på att säga det, att jag är inte med i detta projekt, även om jag lovat hjälpa (om det behövs????). Jag tänker istället ge mig på NEJ rutten....

Rutten kommer bara ha namnet gemensamt med Greningebanan, då förlängningen av orginalet (Whelshpool rutten) inte fungerar ihop med GB. Så rutten måste byggas upp ifrån början igen!

fregge: Proffs eller inte, så tar det tid att lägga räls så det blir bra. Dessutom, så ändras landskapet också m.m. M.a.o. det är bara inte att lägga ut lite extra spår!

Smalspåret ligger med i Xtracks och det är ju Mazz proffs att bygga med. Kanske därför han lägger spåren i KMJ 4, kanske!?????

För att lägga till nått till någon modell, så måste man ha orginal-filerna till det 3d-program modellen skapades med. Dom skickar byggaren med ibland, men oftast inte! Men frångar man snällt, så kanske.....

Sen måste man också ha samma 3d-program för att öppna filerna med. Det finns ju inte bara Gmax! Finns även TSM och 3d canvas (kanske nått mer också????).

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-03, 17:24   #23
fregge
Member

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Ok, förstår att det är mycket jobb med att bygga en rutt. Men om man kan bygga KMJ, JBJ och alla andra stora rutter, så kan man väll inte jämföra med Greningebanan, som ju inte alls är lika stor.
Bara att hoppas att Hawk bygger någon vändslinga eller nått i varje ände av banan, så blir den ju 10 gånger roligare att köra.
Ska ev. försöka installera om MSTS och försöka bygga lite själv. Fast det är nog inte min starka sida att sida och programmera och rita saker i datorn. Men vi får se.

Mvh Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-03, 20:36   #24
avgd
Senior Member

Standard

Hawk: kan du inte bygga med Mats smalspårstextur? [] Den som han använder till sitt stora projekt. Det skulle troligen passa bbra till den typ av bana som din version av Welshpool blir; Tp, Yp = svenskt 50-70-tal!
Gammal 2004-01-03, 20:43   #25
Json
Medlem

Standard

Det skulle bli skitsnygg ja! Sen MÅSTE man komma ihåg att YP heter YP och INTE Yp (Yp var en smalspårig liten tvåaxlig rälsbuss av "Hildingtyp", som bara fanns i tre ex.)

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Gammal 2004-01-03, 21:03   #26
avgd
Senior Member

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev JSON

Det skulle bli skitsnygg ja! Sen MÅSTE man komma ihåg att YP heter YP och INTE Yp (Yp var en smalspårig liten tvåaxlig rälsbuss av "Hildingtyp", som bara fanns i tre ex.)

//Json

Json, lackerare på BOPGE
är ju inte säker men skulle nog vilja ifrågasätta dig på sistnämna punkt. Jag kan ge mig men som jag förstått det är "p" en slags underlittera som skall skrivas med gemen[8], däremot finns något som en del gör fel på: "Ybo7" istället för "YBo7", där klassangivelsen skall vara med versal.
Gammal 2004-01-03, 21:11   #27
Json
Medlem

Standard

Nää.... Alltså såhär ligger det till! År 1971/72 Bytte rälsbussen YBo5p namn till YP. Samma år bytte även vagnarna Bop på roslagsbanan namn till BP. Detta eftersom boggiebokstaven "o" inte längre behövdes (Det fanns inga smalspåriga tvåaxliga personvagnar kvar då).

t.ex. UBo3yp vart UB3YP, YBo4t blev Y4T, YFo5p vart YF5P och så vidare.... Detta är ganska viktigt om man skriver till muppar, eftersom Yp inte alls ser ut som YP....

Klarnar de?

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Gammal 2004-01-03, 21:28   #28
avgd
Senior Member

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev JSON

Nää.... Alltså såhär ligger det till! År 1971/72 Bytte rälsbussen YBo5p namn till YP. Samma år bytte även vagnarna Bop på roslagsbanan namn till BP. Detta eftersom boggiebokstaven "o" inte längre behövdes (Det fanns inga smalspåriga tvåaxliga personvagnar kvar då).

t.ex. UBo3yp vart UB3YP, YBo4t blev Y4T, YFo5p vart YF5P och så vidare.... Detta är ganska viktigt om man skriver till muppar, eftersom Yp inte alls ser ut som YP....

Klarnar de?

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Jodå! Jag pratade precis med kunnig i telefon, vilken bekräftade det du skriver. Dock tycker jag efter övervägande att det är tydligare att använda litteror (heter det så?) som gällde före 71/72, så micke, varför inte döpa om tråden till YBo5p?
Gammal 2004-01-03, 21:30   #29
Robban
Hedersmedlem

Standard

YP med stort P stämmer bra.
YFo5p verkar aldrig ha blivit omdöpta, skrot och ombyggda innan.
UBo3yp blev UBYP.
Allt enl. SJK 38

Robban
Robban besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-04, 11:38   #30
avgd
Senior Member

Standard

Har kört Greningebanan i några dagar nu och testade idag att vända ett Tp-godståg. Det gick alldeles utmärkt! Bara att koppla av vagnarna och göra rundgång med loket, går såväl i Greninge Syd som Kallsta! Det enda problemet är att hytten blir vänd mot vagnarna på återresan, men kör man med vy 2 eller 3 så går det ju bra!

En bild på återresan mot Kallsta, efter lyckad vändning i Greninge Syd.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medverkande creators till Svenska Tåg 2005 Tomas Trainz - Allmänt om Trainz 0 2004-12-01 00:00
En lösning även för svenska ruttbyggen? marcusjm Trainz - Allmänt om Trainz 10 2004-11-29 21:04
Engelska-arbete med typiskt svenska saker. Pson Off-topic 3 2003-12-10 17:21
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 19:32
STW presenterar - Svenska järnvägsövergångar Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-05-22 11:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.