![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Med tanke på det trista här kanske man kan hoppas att Microsoft gör liknande den lösning som finns i Trainz att ruttfilen bara innehåller information om var ett speciellt objekt ska vara. Sedan om man inte har objektet installerat så går det ändå att ladda rutten och köra. Det enda som händer är att där objektet skulle varit är det tomt.
Det är ju ett evigt tillståndsjagande för alla ruttbyggare till MSTS och genom att ändra hur rutter är uppbyggda skulle alla sådana problem kunna elimineras. Vilket vore att föredra. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
Nu vill inte jag bråka, det var inte jag som gjorde det allafall men det är som om jag och Micke321 slårvad om något och sen så vinner micke och jag säger att jag ångrar mig... Med vänliga hälsnignar DJTimboy ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Member
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Sånt här trams om tillstånd hit och dit tycker jag bara hör hemma i den kommersiella världen. Ni som släpper grejer gratis här, tycker jag ska ge ert medgivande så att alla kan få bygga fina rutter som ALLA har glädje av, annars kan vi lägga ner MSTS helt tycker jag! Hela idén med detta är att alla hjälps åt att bidra med nåt. Om var och en skulle behöva göra egna objekt för varje rutt som finns ambition att ta fram, skulle vi snart hamna i en situation där ingen vill göra nåt till slut p.g.a bristande resurser och tid att ta fram nåt inom rimlig tid. Jag anser att allt som släpps gratis ska vara fritt att använda, sen de som vill ta betalt för det dem gör är en annan sak, då kan man börja diskutera upphovsmannarätt etc. Såna här diskussioner tar död på all inspiration anser jag att göra nåt vettigt.
![]() / P E |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Verkligen tråkigt att höra Pierre. [V]
Utan att veta allt om hur det ligger till så tycker jag det är konstigt - läs dålig stil - att någon släpper saker att använda i en rutt men som tydligen drar tillbaka sitt "tillstånd" att använda dom. Vad är det för vits med att släppa objekt för när ingen annan får använda dom? Hade jag själv gjort något hade jag bara varit glad/stolt om någon annan vill använda det och hade självklart låtit andra använda det jag gjort. Men, människor tänker olika... [B)] Instämmer förövrigt helt med det Pelle E skriver. ![]() Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ja, jag tycker det hela är lika tråkigt som ni gör....
Kan säga det (så det blir rätt!), att sakerna inte var släppta, utan skickade till mig för testning. Och att jag sen fick tillstånd att använda dom i NEJ rutten och nu i den nya smalspårsrutten. Men nu får jag inte längre använda vissa saker, varken i NEJ eller smalspårsrutten och jag orkar inte bråka om det hela, utan lägger hellre ner det då! Jag tycker också det börjar bli för mycket det här med tillstånden. Det är ju freeware saker och det är ju en hobby (trodde jag iallafall!?????). Fortsätter det så här kommer vi inte att få se, så många nya rutter, tyvärr. Och att bygga med bara orginal objekten är otänkbart för mig nu. Också att man ska behöva göra alla objekt själv till en rutt.....då kommer min nästa rutt komma ut, 2010 kanske. Ska "bara" lära mig bygga i 3d och lära mig måla riktigt först! Nej, en tanke till dom som gör objekt. Ska dom bara vara för er, skicka dom inte till nån. Behåll dom själva! Ska dom släppas, så låt nån testa dom och se till att dom kommer upp sen... Och ge aldrig, aldrig nån tillstånd om du inte kan stå för det sen! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Hej Pierre
![]() Du har min sympati och stöd i denna mörka stund för nuvarande och blivande ruttbyggare. Jag håller med ovanstående,Rogge,Pelle E, osv. Har sett och läst om vad du har gjort,och har utfört. Inte minst nya ideer om nya rutter och ett och annat. Är lite upprörd har sett med förväntan på en fortsättning av NEJ-Rutten,Men [V]. mvh bengt |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Hej!
Jag tycker att ni som bygger 3d ska tänka MYCKET på det som Pierre skrivit ovanför... Varför släppa saker och sedan inte låta folk använda? Är det en hobby eller inte, man undrar ju![B)] Med detta menar jag inte att ruttbyggare ska låta andra använda deras objekt då dem inte kan p.g.a 3d byggare som satt Copyright på arbetet![V] Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Hej alla människor...
Ja detta var en riktig tråkig nyhet. Det finns många tankegångar om detta och jag vill gärna bidra med en. Det kanske kan väcka debatt om detta med tillstånd. När jag började bygga på min förra rutt så gjorde jag det för att ha något roligt att göra på kvällarna när man kom hem från jobbet. Jag gjorde detta alltså för min egen skull och dessutom för att andra människor skulle kunna utnyttja sitt MSTS till vad det är, nämligen att köra TÅG!!!! Men sen som ni har märkt så har det inte kommit några nya bilder och det gör det inte mera. Jag trodde då att jag hade hittat den perfekta sysselsättningen, men ack vad jag bedrog mej. Det handlade hela tiden att be om tillstånd!!!! Allt som man hittade på nätet behövde man tillstånd för att använda. (Inte alla,men tyvärr de flesta) så därför är den numera skrotad. Nu har jag återupptagit det här med byggandet, kanske det blir bara för mej själv, vem vet....Hade dessutom tänkt så smått börja på en annan rutt som skulle spegla Skåne under 1940 - 1970, men dom planerna är nog noll nu. Så tänk er noga för, VILL NI SE FLER SVENSKA RUTTER släpp tillstånden och om ni ger tillstånd HÅLL VAD NI SÅGER. Om ni inte vill ge tillstånd för era objekt, släpp ej ut dom.... Tack för mej. MVH Kenneth |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Hedersmedlem
|
![]()
Bästa att ta det igen!?
Sakerna var INTE släppta, utan skickade till mig för att testa dom. Men jag fick tillstånd att använda dom, både till NEJ och nu smalspårsrutten. Men nu har personen ångrat att han gav tillstånd för vissa objekt och dom får inte längre användas i vare sig NEJ eller smalspårsrutten! Men oavsett om sakerna var skickade eller släppta (nerladdade), så har man fått tillstånd att använda dom, så borde man väl få använda dom!???? Jag tycker (skriver jag tycker!) att man borde få använda freeware saker fritt (utan att be om tillstånd!), så länge man ger rätt person credit för dom. Man borde också få måla om dom, om man känner för det. Det gör ju bara att vi får fler versioner och har mer att välja på (och det gangnar oss alla!). Men jag tycker INTE man ska hämta saker ur andras rutter, det känns inte rätt och då vet man inte heller vem som ska ha credits (vilket ofta står i readme, om man laddar ner objektet!). Jag är inte arg för att detta hänt (mer chockad!) och jag tycker inte ni ska vara det heller. Jag skrev bara för att försöka förklara varför rutten inte blir gjord och varför inte det blir nån NEJ 2.....inte för att få nån "häxjakt" på dom som gör alla fina objekt. Jag tackar för det stöd jag fått av er och hoppas att ni slipper råka ut för nått liknande! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Hej!!
Jag håller med vad du har skrivit här. Jag tycker det bara är så snett med alla tillstånd. Jag hoppas givetvis att det kommer ut fler svenska rutter, men man tycker det är tradigt när det händer något sådant här. Ett avtal är ett avtal!! (anser jag). MVH Kenneth |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Jag tycker faktiskt tråkigt med alla dessa objekttillstånden. Om jag kunde 3D programmen, vilket jag inte kan, vill gärna ge er objekten som ni vill ha, så skulle jag bli glad över. Man gör ju rutterna gratis och det kostar massor med tid och pengar t.o.m. offra tid för familjerna. Så bort med tillstånden! Hoppas att de tar tillbaka tillstånden, så det blir mycket roligare att bygga. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2001
|
![]()
Det var ju ingen kul läsning detta [}
![]() ![]() Vi får hoppas att alla objektbyggare/om-målare verkligen tänker sig för innan dom släpper sina alster ![]() Men det finns en del byggare/om-målare som har tänkt sig för när dom släpper sina alster ![]() Ofta kan man läsa i read-me att inga särskilda tillstånd behövs för att använda/måla om objekten, det enda krav som ställs är att orginal read-me bifogas eller att credit ges. Vi hoppas att det är en trend som kommer att förtsätta i den riktningen [?] ![]() Vad man annars är rädd för är att man kommer att granska vad som står i read-me innan grejor läggs upp för nedladdning, och det är inte ett steg som man vill ta . Nä fram för generösare tillstånd bland alla som på ett eller annat sätt bidrar till att MSTS blir en trevligare upplevelse ![]() Banbyggarna © 2002-2004 www.banbyggarna.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Trist att det ska bli på detta viset. ![]() Jag anser att om ett objekt som man laddar hem är "msts-freware", så ska man igentligen inte behöva ha speciellt skriftligt tillstånd. (rätta mej om ja har fel) Som exempel, så skriver ja alltid "msts-freware" i dom readme som följer med objekt som ja har målat, t.ex dom tre bostadshusen som finns för nerladdning både här på e-buzz och Banbyggarnas sida. Detta betyder (tror ja) att vem som helst får använda objekten till va dom vill, utan att fråga. Att sedan credit ges, är ju en självklarhet. Om man läser i KMJ_v3 readme, så finns alla orginalreadme med i en särskild mapp. Credit har även givits i både PDF och readmefilerna, som följer med rutten. ![]() Hawk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hej igen!
Många har frågat mig vem som dragit tillbaka det tillstånd han givit mig. Jag har då svarat precis som jag tänker säga nu: Jag tänker inte hänga ut nån person för det som hänt. Det hade kunna varit vem som helst som gjort detta....och vem som helst som blev drabbad. Han och jag kan ju också ha missuppfattat varann angående tillstånden!????? Och då vore det just fint att hänga ut honom! Jag vill genom att skriva på forumet försöka förklara varför rutten var nerlagd och varför NEJ är borta, inget annat. Men denna diskution om freeware och tillstånd behövs nog!???? Vi behöver reda ut vad som gäller, då det inte är många som vet det (inkl. mig själv!). Sen behövs en bättring i readme-filerna, så det klart framgår vad som gäller! Jag ska försöka rensa rutterna på dessa objekt och sedan fortsätta bygga har jag bestämt. Kommer dock ta ett tag innan NEJ kommer upp igen. Lessen för det! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jag har pratat med honom nu och det hela är uppklarat!
Jag får använda alla objekten i NEJ rutten. Jag ska testa den version som Pursche packat åt mig och funkar den som den ska, lägger jag upp den snarast.... Men vi kan alla ta lärdom av detta, att man bör använda bara sånt som man kan ladda ner. Jag kommer också bara lita på mailade tillstånd i fortsättningen! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |