|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-04-29, 15:06 | #16 |
Junior Member
Reg.datum: Feb 2003
|
För övrigt så kan ni alla hitta kul artiklar om hur man kan göra sådant på den här sidan: http://www.fotosidan.se/dp/articlelist.htm
|
2004-04-29, 15:08 | #17 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
Självklart kan man inte bedömma en kamera enbart på dessa bilder och allra minst när de är komprimerade och/eller förminskade.
Dock så är det så att man oftast får man vad betalar för. Jag har själv en dyr kamera och objektiven till den skiljer väldigt mycket i pris men det är att man får vad man betalar för. Ju dyrare ju bättre optik. Jag skulle mer än gärna ha en glugg med L-glas i för att kunna få den skärpan jag eftersträvar. Gluggen jag nu har är lite för "mjuk" i mitt tyckte i ändläget (300 mm) men jag har ju endast betalat 1400 för gluggen så jag får nöja mig med det och försöka förbättra bilderna enligt de övriga sätt som finns tillgängliga. Många bilder skulle väldigt mycket bättre om man bara tänkte på en del saker innan man trycker av. Ofta är det de små detaljerna som höjer helhetskänslan i en bild. Första bilden ovan hade kunnat fått mer liv om man stgit ett steg frammåt och fått med föraren istället för en bit vägg. Samma sak med sista bilden. Två steg frammåt och ett och sidan så hade man fått en bra bild med dubbla Y1r och utan stolpe som klipper bilden... I övrigt tycker jag bilderna är bättre än de bilder som tidigare visats då det sett ut som det varit imma på linsen eller liknande. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-04-29, 15:13 | #18 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
|
2004-04-29, 15:27 | #19 |
Junior Member
|
Det är sant att man får det man betalar för, såklart. Fast alla tusenlappar i världen hade inte tagit bort stolpen i mitten på den sista bilden. Såvida man inte betalar för att låta flytta på den, förstås, fast det kanske är lite väl omständigt... =)
Konstruktiv kritik är intressant. En av de saker jag inte räknar till konstruktiv kritik är "din kamera kostar för lite". Jag räknar det till snobberi. Möjligen skryt. Vad är L-glas för något? Hur påverkar det skärpan? |
2004-04-29, 16:06 | #20 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
Vet inte exakt vad L-glas är mer än att det sitter L-glas i Canons högpresterande gluggar.
Antagligen är det slipningen som är annorlunda (bättre) och därmed tillåter ljusstarkare gluggar. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-04-29, 17:23 | #21 |
Medlem
|
Dson, jag har inte sagt att man måste köpa en svindyr kamera - och jag sparar inga pengar till kameror osv. En Canon PowerShot A60 kostar för tillfället 1750 kr.
Eftersom skillnaden bara är ett par hundralappar tyckte jag att det kan vara värt pengarna på ett mera välkänt märke. Man kan tjäna på att spara någon månad extra, förstår du. Med vänliga hälsningar Pson |
2004-04-29, 17:55 | #22 | |
Månadens bild - Aug 2005
|
Citat:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51517 Där kan ni kolla på den! 1 490:- M.V.H Tobias år 2004! snart blir min tågsida klar, adress kommer senare |
|
2004-04-29, 18:05 | #23 | |
Guest
|
Citat:
Därtill håller jag inte med dig om att dåliga bilder här på e-buzz beror på komprimering, dels så ser man på bilden att det i detta fall att bilderna redan från början varit dåliga, och dels så ska man komprimera väldigt mycket för att man ska se så stor skillnad! Dsons utlägg om varför inte alla tonåringar är miljonärer känns lite utspårat. Även med "skitkameror" ([:I]) går det att ta bra bilder, bara man använder rätt kamerainställningar, redigerar bilden på datorn men framförallt använder optimal fototeknik! Naturligtvis kan inte alla vara proffsfotografer, men bra bilder kan man ta ändå. vfp420b:s bilder ser okej ut tycker jag, om du bara hade flyttat dig lite vid fototillfället (som Fredrik nämnde) samt "Photoshopat" bilden i efterhand (exempelvis genom att sänka nivåkurvan på bild 2) så hade de kunnat bli riktigt bra, tror jag. ____________________ / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
2004-04-29, 18:16 | #24 |
Guest
|
Kommentar på Pricerunners forum:
"STOR varning på Avant DC430. Jag köpte en i jul, oskarpa bilder, dåliga nattbilder, dålig blixt, m.m. Men all heder ändå till favoritsajten NetOnNet som betalade tillbaka allt! Nu spar jag till en "kvalitetskamera" i stället... dumsnål som man är ibland. /slutet gott..." Kan ju tillägga att DC430-modellen säljs under en uppsjö namn (kanske var det därför Fredrik inte hittade den på dpreview?). Avant DC430 är hur som helst samma kamera som Vivitar Vivicam V3825, Minox DC411 och Praktica DCZ 4.1. Kärt barn har många namn, eller vad säger man? ____________________ / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
2004-04-30, 01:22 | #25 | |
Junior Member
|
Citat:
Vanligtvis blir det ännu mindre, även om du väljer maximal upplösning. Det beror på den ganska genialiska JPEG-algoritmen som har blivit något av en standard i bildindustrin idag. JPEG förstör bilden. När du har sparat en bild i JPEG-format så har den mindre information i sig än innan. Det som är så smart med JPEG är att den minskar huvudsakligen information som ögat inte förmår att uppfatta. Så du kan komprimera bildkvalitén ganska hårt utan att du själv faktiskt kan se något. De flesta kameror sparar bilder i JPEG-format vare sig man vill eller inte. För övrigt så är inte 256 nyanser särskilt stenålders. Tänk på att det är 256 nyanser av varje färg. Detta ger 256 x 256 x 256 olika kombinationer av färger, dvs 16 miljoner färger. De flesta har 32 miljoner färgers upplösning på sina skärmar idag... Komprimering förstör alltid bilden. Det viktiga är att veta hur detta går till och vad man kan göra för att motverka att förlora viktig information i bilden. Detta är dock fullkomligt ointressant om man jämför med vikten av att kunna komponera sin bild rätt, vilket var huvudpoängen med mitt inlägg. Sluta fixera er vid bitdjupet och börja koncentrera er på hur bilden ser ut. |
|
2004-04-30, 01:32 | #26 |
Junior Member
|
För övrigt, ett tips till er som inte riktigt har råd till att köpa en proffesionell kamera men ändå är väldigt fotointresserade:
Köp en bra småbildskamera och en genomsiktsscanner av hög kvalité. Jag har själv använt mig av en sådan utrustning tills nu. Upplösningen blir på så sätt extremt hög, så hög som scannern kan hantera. Och även om du måste lägga pengar på att framkalla filmen varje gång (fast utan kopiering, så 49 kr per gång cirka) så blir kan det ändå bli billigare för de hundra första rullarna än att skaffa en digitalkamera av hyfsad kvalité. Dessutom så får du med en gång tillgång till en gigantisk marknad av begagnande varor... |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Några bilder från idag...(0.9Mb - 5 bilder) | Olaf Lindström | Tågbilder | 6 | 2005-03-06 19:30 |
Några bilder från idag (Bl.a X40!) | vl | Off-topic | 1 | 2004-06-20 16:42 |
Några bilder från igår och idag. | bombardier (avregistrerad) | Off-topic | 5 | 2004-05-31 22:49 |
Några bilder från idag i Nässjö | vfp420b | Off-topic | 4 | 2004-02-14 00:30 |
Några bilder från idag | vfp420b | Off-topic | 5 | 2004-02-08 13:24 |