|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-06-13, 01:08 | #16 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
När vi var i Ängelholm och hade show gav det en liten vinst av det vi sålde. Det betalade bilresan (bensin, 22 mil) sedan köpte jag 2 böcker på showen samt jag i efterhand köpt 30 årgångar (22 nummer per år = 660 tidningar) av tidningen Ångwhisslan som innehåller en hel del ritningar. Jag har långt tidigare köpt 20 årgångar av tidningen TÅG (200 tidningar) något som jag nu kunde få ersättning för. En del gick också till att förnya stw.se samt att vi också köpt in en uppsättning av Aurans släppta källfiler.
Är det fel av mig? Sponsorer... mmm... Om jag ställer frågan så här till Pierre: Vad vinner Christians företag på att sponsra oss med gratis webhotell? Vad vinner företag på att sponsra UK-Trainsim med gratis trafik till siten? Mitt svar är inget. Det är mer av personligt intresse från Christian som gör det möjligt. När det rör sig om större siter likt de du nämner är det svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta någon som vill ställa upp av ren snällhet... En annan fråga till Pierre av mer principiell natur: Om du skulle vara på fest en 1-2 mil hemifrån och du skulle hem, anser du det då att det är fel att det finns taxibolag även om din kompis fick gratis färd hem av en annan kompis och du hade att välja på att gå eller ta taxi (som kostar pengar). ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-06-13, 01:27 | #17 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
|
Oj, jag trodde för en sekund att jag förirrat mig in i något av Linux-forumena jag hängde i som tonåring.
Jag köper mycket gärna payware, jag ser det som ett bevis för kvalitet. Oftast släpps payware via en leverantör som, i och med att de sätter sin logotyp på varan, garanterar kvalitet. T.ex. ett tillägg till FS2002 som jag köpte; A320 Professional. Flygplanet gjordes av Phoenix och CD-skivorna säljs och levereras av företaget Just Flight. Just Flight skulle knappast sälja otestade och dåliga produkter, på så sätt går ingen mjukvaruleverantör i vinst. Om man går ner på skalan en bit, till vanlig privatpersoner som blivit så duktiga på det de gör att folk vill betala för att ladda ner deras alster, d.v.s. utan att leverantörsföretag är inblandade. Jag tycker att även här så innebär det bättre kvalitet. Skaparen sätts under större press att leverera bra grejer ifall han/hon får betalt för dem. Oftast har personen ifråga redan hunnit skapa sig ett namn innan möjligheten att ta betalt för grejerna uppstår, tar denne sedan plötsligt betalt för skit är namnet inte längre mycket värt. Jag förstår inte att det alltid ska gnällas på payware och paywaremakare. Är du inte villig att betala? Så låt då bli! Men vänligen unna oss som värdesätter kvalitet att göra det. //John |
2004-06-13, 01:34 | #18 |
Niträknare & STW-member
|
Först ska vi skilja på att några av oss ibland (som på Hjulmarknaden, i Strängnäs och i Ängelholm) agerar som tillfälliga återförsäljare åt NordicSoftsales. Detta är inget som går ihop ekonomiskt men hjälper till att betala resor o dyl. Mitt eget deltagande i Ängelholm kostade mig drygt 3.000 spänn men det bokfördes på kontot "träffa gamla kompisar". Att jag sedan fick se ett par snygga modelljärnvägar och hade gott om tid att bekanta mig med BV muséets personal var ju bara en bonus.
Om vi sen tar upp den enda svenska "payware" produkten. Svenska Tåg 2004, så är STWs del inte stor. Återförsäljaren lägger på mellan 100 och 150% på sånt och om man sedan räknar bort produktions och distributionskostnader så blir det några spänn till STW för varje såld CD. Dom pengarna används till att i efterhand kompensera för kopiering av ritningar och liknande. Anledningen till att göra den CD:n var inte att tjäna pengar utan att göra STWs produkter tillgängliga för de som sitter och betalar per minut när de laddar ner saker från nätet och att hjälpa med marknadsföringen för TRS2004. En annan sak är ju att fundera på varför svenska saker till Trainz står för runt 30% av det totala europeiska utbudet. Kenny |
2004-06-13, 02:28 | #19 |
Medlem
|
Hej alla!!!
Jaha, så var denna debatt igång igen, men det kan vara intressant att diskutera detta... Jag skulle mycket väl kunna tänka mej att betala för kanske en rutt, men då skall det vara av sådan kvalite som KMJ är och även andra av våra svenska rutter. Men då skulle det vara för ett självkostnadspris för att få hem det i brevlådan. Som en slags service för folk som inte har möjlighet att ladda hem det utan bara sitter med modem eller av andra orsaker. De summorna skulle jag kunna tänka mej att betala, för det tycker jag att det skulle kunna hamna inom en rimlig gräns. Jag betala gärna för den servicen, men icke typ 300 spänn för ett enda tåg....Det ser jag ingen rimlighet i. Jag har köpt rutter i affären som jag har betalat stora pengar för och som har sett ut som rena rama sörjan...Man har bara blivit besviken för det har blivit en hyllvärmare av det...Och sälja det? Nä, det skulle jag inte kunna göra, för då hade jag känt det som om jag hade lurat en annan person. MVH Kenneth |
2004-06-13, 04:39 | #20 |
Hedersmedlem
|
Denna hobby tycker jag har kostat användarna tillräckligt mycket redan. Den är inte gratis! Man måste ju ha en dator för att kunna utöva den....
Sen får man tänka på att det är många ungdommar sysslar med den. Dom har ju inte så mycket pengar att röra sig med. Dson säger: "Vi ungdommar t.ex, vi har väldigt ofta en månadspeng/veckopeng som ofta är runt 200-300/50-60 kr." Om det är rätt eller fel av dig att ta hela månadspengen från honom, för att kunna köpa några böcker och lite tidningar, är nått du får fråga dig själv. Mitt svar vet ni redan! Ni säger hela tiden att ni inte tjänar så mycket på att syssla med payware. Varför då syssla med det? För att det hjälper er att köpa lite tidningar? Skulle ni inte kunna köpa dessa tidningar och böcker ändå? Du (Fredrik) säger ju: "Jag har långt tidigare köpt 20 årgångar av tidningen TÅG (200 tidningar) något som jag nu kunde få ersättning för." När du köpte dom kan du väl knappast ha trott att det var nått du skulle få igen pengarna för???? Och tidningarna hade du väl köpt i vilket fall som helst eller? Angående sponsorer, så vet jag inget om det. Det var därför jag frågade. Hörde förut att det var hur lätt som helst att få gratis webplatser. Men det har väl ändrats????? Eftersom tågsimulatorer har utövare som är alltfrån 2 år till döden, så trodde jag att det kunde vara intressant med reklamplats och länkningar från dessa sidor.... Fredrik, jag förstår inte vad du menar med taxibolag och festa????? Menar du att STW är som ett taxibolag? Eller att festa är en hobby? Jag ser inte festa som en hobby och går jag ut, så ser jag taxiresan/bussresan hem som en del av kostnaden för den kvällen. Men jag förstår inte vad det har med tågsimulatorer att göra? rotten: Till Flight Simulator så vet jag inget om payware, men till Train Simulator, så kan man inte prata om att payware är lika med kvalitét. Knebert säger att han är villig att betala självkostnadspris för att få en cd i brevlådan. Det har jag inget emot. Det ser jag som en bra service för dom som har modem (även om det payware också!). Men att istället ta 250-300 spänn för samma cd, det är inte OK (inte enligt mig!). http://pirpen.cjb.net/ |
2004-06-13, 07:45 | #21 |
Medlem
|
Jag håller med i en sak Pierre. Den ekonomiska statusen för ungdomarna kan naturlgitvis inte jämföras med t ex min eftersom vi lokförare tjänar hyfsat med pengar. Därför är det bra att det finns freeware. MEN.... Denna åsikt används allt som oftast också för den piratkopiering som florerar i världen. Detta lär vi aldrig kommma ifrån.
Det viktigaste för mig, oavsett om det gäller denna diskusion, den avreglerade järnvägen i Sverige, sjukvården eller någonting annat är att det finns alternativ. Skälet till att vi idag har minst 3 månaders väntetid på t ex en bilbesiktning är just avsaknaden av alternativ. Monopolet härskar. Det finns väldigt många freeware till MSTS och dessa duger till 99% av oss som håller på med t ex MSTS. Ett program som Jumper (den gör markerfiles till rutter) finns som freeware där alla kan använda programmet men inte göra egna Markers. Detta program räcker för 99% av MSTS-spelarna. För mig som håller på med rutter räcker det inte utan jag betalade ca 100 kr för detta helt underbara program och kan nu hoppa omkring i Rutteditorn eller Mosaic med ett enda musklick på den sträckan som är inladdad. M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-06-13, 10:14 | #22 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
Citat:
STW's cd innehåller väldigt mycket material till ett trevligare pris än andra add-ons och jag tror att den hade sålts till en mycket lägre summa om inte alla personer på vägen skulle tjäna på det![}] Men den går väl in under payware också...[8)] MVH: Olaf "vr98olli" Lindström |
|
2004-06-13, 11:26 | #23 |
STW-member
|
Egentligen pekar Pierres inlägg på något som är mer intressant än payware till tågsimulatorer. Det handlar om att kunna köpa det man för tillfället vill köpa. Till det behövs det pengar.
Allting som måste inköpas för pengar är payware, om vi använder ware som uttryck för vara eller tjänst. Payware = betala för vara/tjänst. Kort uttryckt, inga pengar - ingen vara. Och det har väl ingen något emot? Eller är det så att de som inte har pengar ska få varan gratis och de som har pengar skall betala för varan? För det är väl det som det egentligen handlar om? Jag vet iaf att om jag inte har pengar och vill ha någonting så inte går jag och tigger om att få det, jag väntar tills jag sparat ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa det jag vill ha. Lyckas jag inte få ihop pengar blir det inget köp. Ett enkelt exempel på tillgång och efterfrågan. Så slutsatsen blir då att det är inte att behöva köpa varan som är problemet, utan problemet är att man inte har pengar att köpa varan. Det leder mig till min tidigare fråga: Är det så att de som inte har pengar ska få varan gratis och de som har pengar skall betala för varan? Till de som fortfarande tycker att man skall få varan gratis vill jag önska lycka till när ni tar klivet ut i vuxenvärlden och det helt plötsligt inte hjälper ett smack att skrika sig blå i ansiktet på forumet över den smärtsamma upptäckten att man måste betala för det man vill ha. [}] Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-06-13, 13:07 | #24 |
Hedersmedlem
|
Vilken total brist för förståelse för dom som har sämre ställt vissa visar. Sånt säger mycket om personligheten!
Att säga "Kort uttryckt, inga pengar - ingen vara." är farligt att säga, när en stor kundkrets är just dom som har dåligt ställt. Ungdommar, arbetslösa m.fl. Och även om man har jobb, så är det inte säkert att man har så mycket pengar över varje månad. Sverige har ju bland dom högsta skatterna och högsta matpriserna.... Nu får man väl höra att allt kostar pengar igen!? Hyra, mat, kläder m.m. Javisst gör det det, men (nu kommer en dålig jämförelse!) om många slängde sig framför tåget. Skulle du också göra det? Om svar ja: Är det för att följa strömmen? Att det inte är smart att göra det spelar ingen roll????? Jag tycker det inte ska kosta för nån (fattig eller rik), när det gäller add-ons till tågsimulatorer. Ni som håller på med payware säger ju att det inte ger er mycket pengar. Eller att pengarna används till ritningar m.m. och inget hamnar i egen ficka. Varför inte strunta i att ta betalt och kunna glädja alla, med dom fantastiska saker ni skapar? Är det hela en pricipsak bara? Pengar = Uppskattning? Jag säger bara min mening om payware och det tycker jag att jag borde få!? Sen om får ni andra tycka som ni vill. Jag är arbetslös och har inte så mycket över varje månad, men skulle nog ha råd med ett add-on i månaden ändå. Så det är inte mig det är synd om! Jag TÄNKER på dom som har det ännu sämre ställt med pengar. Tror ni att dom som har dåligt ställt inte redan får välja bort en massa? Jag t.ex. kollar alltid extra priser, köper icke märkes kläder och när jag gick på krogen sist eller var på semester kommer jag inte ens ihåg. Jag gör inte det för jag vill, utan för att jag måste! Jag kan inte jämföra ett add-on med mat eller hyran och säga att eftesom hyra och mat kostar, så ska ett add-on också göra det. Jag fattar inte hur nån kan tycka så?????? http://pirpen.cjb.net/ |
2004-06-13, 13:13 | #25 |
Admin & STW-member
|
20 årgångar TÅG respektive 30 årgångar Ångwisslan hade jag inte köpt om jag inte haft anledning till att bidra till STWs "informationsbank"
Taxiresan har inget med STW att göra utan som jag skrev en ren principiell natur. Sponsorer. Du säger själv att många är ungdomar har ont om pengar och vill kunna nå material som är gratis utan att behöva betala för det. Om det då finns sponsorer då borde det enligt ditt resonemang betyda att ingen klickar på banners och går till sponsorssiterna och handlar varor från sponsorn, besökarna har ju inte råd och i så fall blir det välgörenhet som de som sponsrar siten sysslar med... inte sant? Jag har dålig koll på hur den exakta paywaredelen till trainsims ser ut men om det blir mer och mer payware måste det betyda att fler är villiga att betala för annars skulle utbudet inte öka. Det är som Janne säger ett samspel mellan efterfrågan och tillgång. Finns inte efterfrågan ja då kommer paywareaktörerna försvinna av sig själv då de inte får produkterna sålda. Finns efterfrågan ja då kommer produkterna att säljas och fler aktörer kommer testa lyckan. Definitionen av kvalité är En varas eller tjänst förmåga att uppfylla mottagarens förväntningar. Så stod det sist i min lärobok när jag läste kvalité. För att bli lite offtopic kan man säga så här: Vilken bil har bäst kvalité av en Mercedes och en Fiat? Ni skulle säkert säga Mercedes så klart men det är fel. Det beror vad ni ska använda bilen till, det vill säga er förväntning av vad varan kan erbjuda er och serva era intressen. Mercedesen kan vara underbar att ha på långkörning där ens förvväntningar är att kunna sitta skönt och ha bra åkkomfort. Fiaten kan vara vida överlägsen om ens förväntningar är att man vill ha en enkel, billig bil som ska vara väldigt lättpakerad för att klara av stadskörning och kontentan blir - Kvalité, en varas/tjänst förmåga att uppfylla mottagarens förväntningar Vad spelar då kvalité för roll i payware/freeware? Det är ganska enkelt. De aktörer som är dåliga på att göra en produkt som inte kan uppfylla köparnas förväntningar kommer ganska snabbt att försvinna från marknadens, det blir en slags självsanering. För vem vill köpa produkter som de ständigt blir missbelåtna med? Men om man blir väldigt positiv till en vara man köpt så kan man nästa gång gå med på att betala lika mycket eller till och med lite mer bara för att man vet att man kommer få sina förväntningar uppfyllda. Slut på marknadsekonomikursen ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-06-13, 13:22 | #26 |
Member
Reg.datum: May 2004
|
Många intressanta synpunkter. Men alla kammarknåpare som vill tjäna en extra hacka glömmer kanske en sak, handlar det om någon form av betalning så blir det plötsligt väldigt komplicerat.
Produkten måste fungera. Man har ett långtgående ansvar för att den inte ställer till problem. Kunden har ångerrätt. Man måste betala skatt. Upphovsrätten stärks. Och så vidare... En del av det som finns till MSTS som hobbytågsimmarna står för runt om i världen är av mycket hög kvalitet, men handen på hjärtat, mycket är också mindre bra och innehåller felaktigheter som orsakar en del problem som man får lösa på egen hand. Byteshandel eller att den som har bjuder är mycket enklare än en affärsmässig relation. |
2004-06-13, 13:25 | #27 |
Admin & STW-member
|
Pierre:
Sist jag kollade så fanns det fortfarande massor av freeware. Rätta mig om jag har fel. Du har ett val Pierre och du kommer alltid ha det personliga valet. Använda gratissaker och/eller betala. Flightsim har funnits i bra många år och där finns det en uppsjö av gratissaker och samma sak kommer ske i tågsimvärlden. Gratissaker kommer alltid finnas. Nu vet jag att Banbyggarnars site är betalad något år framöver då ni fått ersättning för arbete åt Järnvägsmuseet (rätta mig om jag har fel) men vad händer när erästtningspengarna tar slut? Kommer du själv betala för att alla andra ska komma åt er site och hålla den gratis? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-06-13, 13:46 | #28 |
Hedersmedlem
|
Jag har ingen insikt i sånt. Det får du ta upp med Tomas! Jag har inte varit med från början och är med för att uppdatera sidan.
Jag kommer inte gå med på att det ska kosta användarna av MSTS, för att kunna ladda ner freeware-saker. Det är jag som du vet emot! http://pirpen.cjb.net/ |
2004-06-13, 13:57 | #29 |
Admin & STW-member
|
En sak jag inte rikigt är med på är följande:
En del är villiga att betala för att bekosta en självkostnads-CD + porto. Låt säga att cdn kostar 50-60 kr med porto, vadderat kuvert och allt. Det blir då en ganska dyr affär jämfört med att betala 220 kr per år och kunna tanka hur mycket man vill med högre hastighet oavsett tid på dygnet från train-sim.com. Efter 4 självkostnads-CD har man alltså förlorat på det jämfört med att om man skulle betala för att få fri tillgång till train-sim Jag är väldigt nyfiken på att höra en förklaring varför man tycker det kortsiktiga tänkandet är bättre ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-06-13, 14:37 | #30 |
Hedersmedlem
|
Jag gissar mig till att det är dom med modem som skulle vilja kunna köpa en cd till självkostnadspris!? CD 5-10 kr och vadderat kuvert 47.50 kr (inom Sverige).
Dom med modem får annars först betala 220 kr och sen per minut och det kan bli lite pengar.... http://pirpen.cjb.net/ |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
MSTS Hänger! | Dson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 8 | 2003-04-08 00:43 |
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? | Pierre | Off-topic | 8 | 2003-03-04 23:18 |
Uppdatering av MSTS På Svenska! | Rogge | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2003-02-18 20:32 |
Möte av flera tåg i MSTS. | Rogge | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 3 | 2003-01-30 21:21 |
Svensk version av MSTS är snart här. (Bilder) | Rogge | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 29 | 2003-01-11 16:30 |