Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-13, 21:04   #16
Rogge
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev knebert

Bild 4: Här har vi kommit fram till en obevakad övergång där jag har placerat en "tuta-skylt". Jag har satt sth till 80 km/tim, allt för säkerheten.

Det ser snyggt ut! []

Tänk på att skylten Tåg Kommer ( "tuta-skylt" ) sitter alldeles för nära. Meningen är att tåget skall tuta och då förvarna ev bilister/fotgängare så att dom hinner ta sig ifrån spåret eller inta ta sig upp alls.

Som den sitter nu hinner knappt föraren tuta innan han passerat övergången. Jag vet inte på rak arm hur långt tavlan sitter ifrån övergången i verkligheten men gissar på ca 200-300 meter beroende på banans hastighet=Desto högre hastighet, desto längre avsånd mellan tavla och övergång.

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-13, 21:24   #17
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

[8D]
Verkligen fint rutt du fixar. Hoppas allt funkar bra. Ja det stämmer som Rogge skrev om tutaskylten.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-13, 22:35   #18
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Tack för det. Jag har tyvärr inte hittat någonstans där det stod om dessa skyltar. Jag har satt en förvarningsskylt, hur långt innan "tuta-skylten" skall då den sitta?

MVH Kenneth

PS Läs gärna topicen som jag skrev innan om det lilla bekymmer som finns i denna rutt. Jag hoppas att det inte gör någonting att det finns. Jag fick visserligen förklaring hur man fixar detta, men risken finns, precis som Erich skrev, att det blir skit av det. Visserligen är jag inte rädd för att gå in i närkamp med någon editor och jag har backuper att falla tillbaka, men jag tycker att det är bättre då som det är. Eller vad säger ni? DS
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-14, 11:39   #19
Rogge
Medlem

Standard

Citat:

Jag har satt en förvarningsskylt, hur långt innan "tuta-skylten" skall då den sitta?
Förvarningsskylt, eller orienteringstavla för vägskyddsanläggning som den heter, sitter aldrig före obevakade övergångar. Obevakade övergångar där det finns "tuta-skylt", eller ljudsignaltavla som den heter, har just bara ljudsignaltavla. Dock skall det sitta en tilläggstavla under den med ett V på. Före nästan alla obevakade övergångar med ljudsignaltavla har tavlan ett V under vilket betyder att föraren skall tuta två gånger - en gång när tåget passerar tavlan och en gång till när tåget är mittemellan tavla och övergång.

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-14, 14:27   #20
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Jag tackar för den hjälpen. Jag trodde det var en förvarning. Då kan jag plocka bort den ena skylten och sätta dit ett räd extra istället. Alla tips om signaler med mera som rör järnvägen är alltid välkomna, speciellt eftersom man inte hittar så mycket om just signalers placering och så vidare....

MVH Kenneth
Gammal 2004-10-18, 21:18   #21
knebert
Medlem

Standard

Hej alla!

Här kommer en ny bild från station "Ingelstad", danska "Farup".
Namnen jag använder är gamla skånska ortnamn såsom Porrarp, Skepparp, Mossby med flera. Det har ingen som helst samröre med verkligheten utan det är bara för att jag gillar de skånska ortnamnen. Inget annat.
Det blir inte så många bilder, men jag bygger vidare. Det kommer fler bilder så småningom.

MVH Kenneth

Gammal 2004-10-18, 23:13   #22
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Porrarp lät ju bra... undrar om nån kommun faktiskt kunde tänka sig att heta så?[}]

/Mohammad, anställd hos MET (f.d CT Inc).

DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-18, 23:36   #23
Robban
Hedersmedlem

Standard

http://www.intresseklubben.nu/ssg/

Robban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-19, 00:20   #24
knebert
Medlem

Standard

Hej!

För er som inte känner till det kan jag tala om att det Porrarp som jag tänker på ligger i Norra Skåne, närmare bestämt utanför Vittsjö. Var ligger då Vittsjö? (Lite geografilektion) Jo det ligger på vägen mellan Hässleholm och Markaryd. Dessutom så ligger här Vittsjö Golfbana, men det är bara en liten ynka byhåla.

MVH Kenneth

PS Har ni ideér på ortnamn från Skåne som man kan använda, det skall vara sådana som man knappt hittar på en karta och gärna sådana med lite humor iDS
Gammal 2004-10-19, 03:34   #25
gippermand
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Skicka ett meddelande via MSN till gippermand
Standard

Hejsan
Jeg har tittat på dine screen fra havnen KNEBERT, og syntes det ser godt ud, du skal bare klø på "forsætte", hvor stor blir ruten din.

A man who like train
gippermand besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-19, 03:49   #26
gippermand
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Skicka ett meddelande via MSN till gippermand
Standard

Jeg er selv ved at lave en Tramroute of Copenhagen, håber det blir
godt, men det tager tid.

A man who like train
gippermand besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-19, 23:03   #27
LarryB
Medlem

Reg.datum: Jan 2002
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

Citat:

Hej!

För er som inte känner till det kan jag tala om att det Porrarp som jag tänker på ligger i Norra Skåne, närmare bestämt utanför Vittsjö. Var ligger då Vittsjö? (Lite geografilektion) Jo det ligger på vägen mellan Hässleholm och Markaryd. Dessutom så ligger här Vittsjö Golfbana, men det är bara en liten ynka byhåla.

MVH Kenneth

PS Har ni ideér på ortnamn från Skåne som man kan använda, det skall vara sådana som man knappt hittar på en karta och gärna sådana med lite humor iDS
Kul idé!
Några förslag som jag hittade på Lantmäteriets kartor:
Stora resp. Lilla Menlösa (ligger norr om Hallandsås visserligen)
Snoggarp
Kopparmöllan (som jag tycker är ett riktig fint namn)
Skälleberga
Tjutebro
Koddeböke (ligger visserligen i Småland utanför Markaryd)
Rävatofta
Kyllingaröd

-och så ett par påhittade, inspirerade av verkligheten:
Västra och Östra Nubbelöv [Nöbbelöv i verkligheten]
Seer [ligger en bit frän Höör]

/Lars B
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-19, 23:48   #28
knebert
Medlem

Standard

Hej!

Jag tackar för de namnen. Något av de hade jag hittat innan men det gör inget, alltid bra med inspiration.
Jag köper de namnen, men skippar de med å,ä och ö, blir lite svårt för utomnorden att förstå då. Men tack i alla fall, finns alltid något som man kan använda.

MVH Kenneth
Gammal 2004-10-20, 00:08   #29
knebert
Medlem

Standard

Hej igen!

Här kommer ett par bilder från rutten. Observera att inget är färdigbyggt. Det mesta är utplacerat längs med rutten för att jag skall kunna ha koll på händelserna. Det kommer att byggas färdigt med tiden...Men som alla vet, ROM BYGGDES EJ PÅ EN DAG
Här kommer i varje fall några bilder:

Vi börjar vid bilfabriken, den är belägen ungefär mitt på rutten. Kan man gissa vilka bilar som tillverkas här? Om det finns någon som vet en annan byggnad som skulle passa bättre här så vore jag tacksam för tips eller kan jag använda denna?

Här har vi kommit fram till det som skall vara typiskt för Skåneland eftersom vi här nere allmänt kallas för bönder.

Här är vi på väg ut från ena ändstationen (Aarhus). Det kommer att bli mycket husbygge här eftersom det är en storstad. Så detta kommer att ta sin lilla tid.

Ett bostadsområde som det kan se ut i de stora städerna sett ur grodperspektiv. Betongorter[xx(]

Till sist får vi väl ha ett ställe där vi kan nöja oss

Det var alla bilder för denna gång. Finns ingen speciell ordning på dessa utan bilderna jag visar kommer från olika ställen på rutten. Detta eftersom jag håller på med att fixa lite på rutten och får då lite ideér hela tiden om hur det kan se ut. Om ni lägger märke till signalerna och det ser lite tokigt ut, så kan jag tala om att jag håller på med att försöka lära mej lite grann om signalplacering och det kan se lite tosigt ut, men förhoppningsvis så rättar det till sej tills rutten är färdig. Som ni ochså kan se så förekommer här mycket skog, träd och buskar. Jag vill ha med detta eftersom skogen är det bästa vi har här i Sverige, jag har övergett en del av Skåne eftersom jag vill ha med skog och sjöar...Men här kommer ju fantasin in, dessutom så har vi en hel del skog i Skåne ochså, inte bara åkrar och "platt" mark.

MVH Kenneth
Gammal 2004-10-20, 06:05   #30
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Ser superbra ut, fina bilder!

Jag har för mig att det finns en GM fabrik på www.train-sim.com !? Kanske den skulle vara bättre???? En bilfabrik borde ju va ganska stor..... Eller kanske du kan sätta ihop flera mindre byggnader??????

Tycker du borde ställa ut ett helt gäng med bilar framför fabriken också. Annars är allt bra!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B-lokets status. Jonatan 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 5 2004-12-16 17:53
Protjekt X7 status prymikom 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 26 2003-01-06 02:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58.