![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Mark och Knebert!
Det är just den här typen av inlägg som jag INTE vill diskutera efter en tragisk olycka Mark, det fel som anmäldes var att vägsignalanläggningen visade stopp trots att spårledningen inte var belagd. Detta åtgärdades mycket snabbt. Sen det "experiment" du refererar till är troligen en av flera modeller som BV jobbar med. Som du säger är det inte mycket att göra om ett vägfordon kör upp på spåret just före tåget. En av de större olyckorna i USA var när en lastbil körde genom fällda bommar och koliderade med en gasolvagn i tåget. Men alla som läser detta!! Bommar är mjuka och tåg är hårda. Om ni någonsin skulle hamna i en trafikstockning och bommarna går ner när ni är på spåret, KÖR KÖR KÖR. Bommarna är byggda för att gå sönder utan att det behövs en pansartruck. Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Admin & STW-member
|
![]()
Som tillägg också (som jag hoppas och tror att man fortfarande får lära sig på trafikskola) är att
Om man får motorstopp på järnvägsövergång och inte får igång motorn - Lägg i ettans växel och kör förbi korsningen med hjälp av startmotorn. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Niträknare & STW-member
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Guest
|
![]()
Då är det bara neutralläge (N) och knuffa bilen från platsen som gäller... Får man ändå inte bort den ska man "larma tågföraren", hur nu det ska gå till. Allt enligt senaste körkortsboken.
____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
![]() |
![]() |
#20 |
Senior Member
|
![]()
Så det funkar inte att köra startkablar mellan rälsen? Kanske bara en myt..
Men jag hade nog svettats en del och inte tänkt helt logiskt när jag fått stopp mellan bommarna.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
Kontakta tågföraren är väl inga större problem. Det går väl att ringa 112 och sedan kontaktar dem (med viss hjälp av BV) lokföraren
Erik Götborg, VD för RTS Trafik RTS Trafik AB Norra Hamnen 10 254 36 Dunholmen Telefon; 0437-231129 E-post; rts@svttl.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Admin & STW-member
|
![]()
Ett lite tankeexpriment.
Vad jag fått höra så påbörjas bomfällning på stambanor (Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö) ca 3 km innan tåget kommer. Låt säga att man fastnat med sin bil och vill kontakta föraren på tåget. X2000-tåget håller 200 km/h och har alltså 3 km fram til din bil på spåret Vi använder S=v*t vilket då ger t=S/v vilket betyder att man har 54 sekunder på sig innan tåget kommer. Att ringa upp 112 och att de ska hinna kontakta föraren på berört tåg inom 54 sekunder finner jag ganska otroligt. Lägg också till att tåget behöver en stoppsträcka. Ett tåg i 160 km/h ger 68 sekunder vilket möjligen skulle kunna gå att klara det på. Vid övergångar utanför stambanorna är det inte säkert att det är 3 km innan de börjar bomfällning men i andra hand är det lägre hastigheter det handlar om då. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Guest
|
![]()
För mig så ser ekvationerna helt omöjliga ut. Även om du har 68 sekunder på dig, så försöker du förmodligen först starta bilen ett par gånger. Sedan måste du få kontakt med 112 (inte så lätt alla gånger) och de måste sedan ta kontakt med föraren, bara et tar ju ett tag. Och sedan ska lokföraren dra i nödbromsen, stoppsträckan från 160 km/h borde vara runt en kilometer, möjligen något mindre.
Kontentan blir att man bör försöka flytta fordonet i första hand istället för att ringa 112... ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Skåne | sweede | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 2 | 2005-02-27 22:01 |
Fototillfälle: Rc4 1296 orange i skåne | Fredrik | Off-topic | 11 | 2004-06-13 18:28 |
Järnvägar i Skåne.. | Erik Götborg | Landskapsdesign - Trainz | 3 | 2004-05-18 11:52 |
Reginan på väg till skåne! | prymikom | Lokaltrafik | 4 | 2003-11-11 19:58 |
Så har I Skåne til køre at på. | vandborg | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 0 | 2003-04-07 15:54 |