![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#346 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Hej ![]() ScaleRail finns i tre olika polygonversioner, en riktigt låg en mellan och en högpolygon, så där kan man välja shapefiler. Sedan som Totte sa, så kommer alla filer att optimeras till absolut bästa framesen. En dator mä några år på nacken kommer att funka perfekt, ingen oro över "nån tung rutt" den kommer att flyta som smör ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#347 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
De grejjer jag gör är dessutom lod-ade, så även om t.ex en signal är väldigt detaljerad, så ritas den bara upp i sin fulla polygonomfattning de närmaste 80 - 100m, sedan rasar polygonantalet raskt med ökad sträcka. En signal är dessutom inte speciellt mycket mer polygoner i än vad en böjd ScaleRail spårdel är, runt 1000 polygoner per signal. Men, visst, det finns partier med andra byggares objekt som inte är loddade och där har Hawk så långt det är möjligt reducerat synbarhets-gränsen till rimlig nivå. För att dra ytterlighetsfallet, man behöver inte se en katt på 2 km... ![]() Det viktiga är ju också en medvetenhet om vad som slukar datorkraft. En stor byggnad, t.ex ett stationshus på 2600 polygoner är ju inte så stor resurs-slukare om man jämför med en bil på 500 polygoner... Skillnaden är att en bil kan i en scen förekomma kanske 40-100 gånger i stället och är den då inte loddad eller har 2000m synbarhet, så är det raskt kanske 50.000 polygoner att jobba med på bara bilar... Så, ni kan lita på att både Hawk och jag bygger med fps-medvetenhet i allafall. hur det sedan slår i praktiken på era egna burkar sedan, det får ni avgöra själva. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 |
Hedersmedlem
|
![]()
Så har signalsättningen påbörjats då. Redan några nya typer av signaler gjorda, så signalpaket 0.2 lär väl inte vara långt borta...
![]() Nåja, jag hade väl egentligen planerat att göra signalpaketet mer färdigt innan jag började signalsättningen, men nu blev det som det blev... kul at kommit igång skarpt är det iallafall, det va en ganska seg period att definiera alla signalerna... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Medlem
|
![]()
Kul att signalsättningen är på gång!
Ser bra ut /Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Härligt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2006
|
![]()
Ser bra ut detta
![]()
![]() |
#352 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ser mycket, mycket bra ut!
Bra jobbat!!!!
![]() |
#353 |
Medlem
|
![]()
Det ser riktigt bra ut. Hur går det annars med att sätta ut objekten? Alltså hus, träd m.m.
![]() |
#354 |
Hedersmedlem
|
![]()
Signalsättningen pågår för min del, sen är jag inte säker på om Hawk har några funderingar att göra så mycket mer i rutten egentligen. Hursomhelst när jag är klar med signalsättningen, så blir det release därefter.
det tar ju lite tid, eftersom jag inte har någon som helst tid att sätta av till tågsim under veckorna, men men... sakta framåt går det iallafall... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Kan väl tillägga att ja spenderat minst tusen timmar redan bara mä landskapet på JBJ2, så de e rätt fint redan.... En otrolig skillnad från JBJ1. ![]() Sedan kanske ja kommer mä en patch, men de blir den dan de.....
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2007-04-05 klockan 20:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Guest
|
![]() Citat:
Fokusera istället på att JBJ R2 släpps i sommar/höst någongång, så slipper vi en massa "patchar". Hellre ser jag en opatchad väl fungrerande rutt, än att på grund av en massa tjat från vissa forumanvändare (typ "när skall rutten släppas...") gör att den släpps i förtid, och sedan patchas på grund av missar här och där. Senast redigerad av Byggare Bob den 2007-04-10 klockan 21:42. |
|
![]() |
![]() |
#357 |
Medlem
|
![]()
Det håller jag absolut inte med om. Hawks 1000 timmar + räcker utmärkt för oss. Det finns inget som heter att göra ett arbete ordentligt en gång eftersom det alltid, och då menar jag alltid finns mer som kan göras för en ruttbyggare. En ev framtida patch är också helt frivillig att lägga in om man inte vill ha det.
En fråga har jag dock och det är den gröna grundtexturen på marken som finns i alla rutter, finns det någonstans i världen där det är så grönt runt omkring? Jag har då aldrig sett det i verkligheten i Sverige. Bilderna som visas är helt underbara men kan ökas ett litet snäpp till om man ändrar just den marktexturen till något mer mörkgrön,brun ,grått. Tack för alla 1000-tals timmar ni lagt ned på MSTS under åren som gått.
![]() |
#358 |
Hedersmedlem
|
![]()
Passar på med några stämmningsbilder från det pågående signals-sättningspasset. En tredjedel av rutten är signalsatt och peppar peppar, det går hyggligt hittills...
![]() Angående en uppfattning om när det är lämpligt att släppa, så är min uppfattning att när signalerna är satta och några få puts-saker gjorda så är det dax. Risken är annars att det drar iväg väldigt i tid ännu mer och det finns åtminstånde två tunga saker som talar för en sån här släpp och det ena är att vi går mot sommar sol och trädgårds-skötsel... Åtminstånde kommer inte jag ha tillfälle att dona med MSTS när trädgård behöver ses till... det andra är att det är mycket tänkbart att KRS kommer upp på banan på riktigt... Om KRS har släppts, så kommer åtminstånde inte jag att syssla nått med MSTS längre... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Medlem
|
![]() Citat:
När det släpps en patch kan det ju bero på många orsaker som tex att det kommer nya objekt som tex Mazz signaler. Det brukar ju ibland dimpa ner nya objekt som inte fanns när rutten planerades/byggdes. Sen kan det vara så ochså att man tycker att rutten är klar och i efterhand upptäcker att här är något som kan göras till det bättre. För min del får det gärna komma patchar, det har ingen större betydelse, det är så lätt att man blir blind på sitt eget arbete och när en rutt varit ute en tid så vet man vad folk tycker om den. MVH Kenneth
![]() |
![]() |
#360 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Va falls....... ![]() Nu får det väl ändå vara nån reda här på forumet. Kanske jag inte "läste ditt inlägg" ![]() Men kanske du skulle pyssla mä bus driver eller nått annat bilspel, så slipper du bekymra dej om JBJ2. ![]() Hur skulle datorvärden se ut utan patchar, tänk bara på Windows, hur många patchar har inte släppts där..... Sen får vi inte glömma bort alla timmar som Purche lagt på rutten....., många timmar BLIR det. Tänk på de...... Just diitt skrivande "men kan du inte göra allt landskapsarbete ordentligt EN gång???", de va inget kul å läsa... ![]()
![]() |