Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-11, 08:12   #361
Byggare Bob
Guest

Standard

Jodå, du (och andra) läste nog mitt inlägg, och missförstod mig totalt. Eller jag kanske uttryckte mig lite klantigt?
I såfall ber jag om ursäkt

Visst skall det kanske som ni säger komma patchar om några "nya objekt" till rutterna släpps.

Men jag anser fortfarande att en "opatchad" rutt till MSTS är en i grunden genomtänkt och bra rutt...
  Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:32   #362
LasseJ
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard Ang att göra jobbet rätt på en gång...

Det är tyvärr inte ovanligt med denna typ av kommentarer, kanske inte alltid elakt menade, men likväl sårande för den som drabbas. Personligen så tror jag att det bottnar i en kombination av orealistiska förväntningar, krav och okunnighet.

Först av allt måste vi alla, på detta forum inse och respektera följande;
  • Alla projekt som görs är hobbyarbete, av entusiaster, på fritid.
  • Ingen har rätt att ställa krav på detaljrikedom, tid för release eller liknande
  • Det är upp till skaparen/skaparna av projektet att bestämma om det skall släppas och i så fall i vilket skick.

Det är i många gånger tröttande att läsa femtioelva frågor typ" när är den klar" på raken. Som en gammal kollega till mig sade när man fågade när en arbetsuppgift var klar "När den är färdig!"

Till Hawk och Mazz och alla Er andra som lägger själ och hjärta i att skapa tidsfördriv för oss som inte har Era förmågor: ETT STORT OCH VARMT KÄNT TACK!! Låt jobbet ta den tid det tar och jag ser fram emot att, ånyo, få susa fram på en av Era banor någon gång i framtiden. Med eller utan patchar... I allt från Jonatans B-maskin till, kanske, en Regina. För visst är det en underbar dröm värld som skapas, där man kan välja väder, tidpunkt, epok, årstid och bara ge sig ut när utfarten visar kör.

Hälsar

Lasse J
Mölndal
LasseJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:45   #363
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...

Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker.

Man kan ju mycket väl planera att släppa patchar, om man anser att det aktuella statuset är fullgott. Men, så den skicklige landskapsbyggare Hawk är, så finns det saker som han gärna vill putsa till, just för att det är inspirerande och roligt att göra. På toppen på det, så delar han gärna med sig till omvärlden av det arbetet. Som sagts tidigare, man behöver ju inte lägga på patchen. Min uppfattning är nog dessutom att första-utgåvan av Hawks rutter håller högre klass än de flesta andra rutter och inte på något sätt en är ogenomtänkt rutt, vilket man i hastigheten kan uppfatta att du Byggare Bob tycker.

I fallet JBJ2, så är nog jag av den åsikten att det är versions-uppdatering vi pratar om. Som påpekats tidigare, JBJ2 är väsensskilt jämfört med JBJ1, men betänk oxå att JBJ2 blev egentlgen klar 2004 och idag skriver vi 2007. I stort sett är det ju "bara" nya spår i rutten jämfört med 2004 års version. Tack vare snabbare datorer och bättre kunskaper att göra resurssnåla rutter, så är ju faktiskt möjligheterna större idag än 2004, se bara på NMJ. Därav att det finns fog för en versions-uppdatering, om Hawk skulle tycka det är vettigt att göra.

Sen måste jag vara lite fyrkantig avslutningsvis. Som jag nämnde tidigare, sett utifrån mitt eget perspektiv... Den dag det finns en ny simulator av en ny generation blir inte MSTS långlivad i min dator, oavsett vilka MSTS-projekt som råkar pågå. Man må tycka att MSTS inte på något sätt blir sämre för at det kommer nya grejjer, men mitt eget intresse för MSTS kommer garanterat trilla ner på fot-knöls-nivå den dagen. Kanske finns det fler som tänker så av MSTS-utövarna, vad vet jag. Så, min åsikt är att JBJ2 bör komma ut så fort som det är möjligt, oavsett om det finns förbättringspotentialer eller ej i nuvarande skick.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 10:51   #364
Byggare Bob
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...

Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker.

Precis så är min tanke också.
Kan det vara det kankse olyckliga ordvalet av hawk;"patch" som ställer till det.

Jag håller med om att Hawk gör bra bättre rutter än de flesta, men ordvalet "Patch" blir i mina ögon en felkorrigering.
Versionsuppgradering eller "update" vore isåfall ett bättre ordval.
  Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 01:21   #365
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Liten lägesrapport.

Signalsättningen har nu nått fram till 50% -sträcket, så det tar sig.

Där det glesar ut, är där enkelspåret tar vid. Betydligt snabbare att signalsätta, doch har jag ju de två stora stationerna kvar att göra åsså.

Den lösning som valdes vad gäller kort avstånd mellan signaler vid stationer, som gjorde att det inte hanns med att stanna om utfartssignalen (+mellansignalen) stod i stopp, anser jag nu att det fungerar bra.

Infarts-signalen ger ju nu "Kör 40" istället för "Kör vänta stopp" och man får i blocksignalen innan beskedet "Kör vänta Kör 40". Tror att rutten nog kommer att hålla nu för att köra utan track monitor och utan att överskrida varken rött ljus eller hastighet, om man inte fumlar förståss... Att man ser signalerna på ordentligt avstånd underlättar ju det med, förståss...

äventyret fortsätter...
Bifogade bilder

Gammal 2007-04-14, 18:12   #366
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Question

Citat:
Liten lägesrapport.

Signalsättningen har nu nått fram till 50% -sträcket, så det tar sig.

Där det glesar ut, är där enkelspåret tar vid. Betydligt snabbare att signalsätta, doch har jag ju de två stora stationerna kvar att göra åsså.

Den lösning som valdes vad gäller kort avstånd mellan signaler vid stationer, som gjorde att det inte hanns med att stanna om utfartssignalen (+mellansignalen) stod i stopp, anser jag nu att det fungerar bra.

Infarts-signalen ger ju nu "Kör 40" istället för "Kör vänta stopp" och man får i blocksignalen innan beskedet "Kör vänta Kör 40". Tror att rutten nog kommer att hålla nu för att köra utan track monitor och utan att överskrida varken rött ljus eller hastighet, om man inte fumlar förståss... Att man ser signalerna på ordentligt avstånd underlättar ju det med, förståss...

äventyret fortsätter...
Swe bra ut, den valda lösningen för kort signalavstånd är mycket tilltalande. Bör även kunna användas om mna vill tigtha till några block på linjen fast då kan mna använda en kör 70 signal istället. Det enda som skulle göra att man behövde TM är väll om det inte kom upp några orienteringstavlor för stationerna. Men det antar jag är inplanerat(?). Lycka till med frotsättningen, det ser bra ut.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 00:47   #367
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Några bilder står ni väl ut me? Signalsättningen rullar på...
Bifogade bilder

Gammal 2007-04-18, 00:56   #368
Mazz
Hedersmedlem

Standard

äsch, det får bli en bunt till, det har ju varit snålt me bilder ett tag...

Nästa pass blir jag klar med den här delen av rutten, bara hamnen kvar i princip.
Bifogade bilder

Gammal 2007-04-18, 08:36   #369
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Smile

Hej!
Jättehärligt, Mazz! Ska bli kul att få köra där.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 10:41   #370
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Ser jättebra ut Mazz!
Säger som Totte, ska bli kul att köra där...
Har säkert frågats om, men kommer det bli några aktiviteter, när rutten släpps!?
Gammal 2007-04-18, 14:37   #371
jimsom
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Standard

Underbart snyggt!
Aktiviteter med medföljande tågpaket (som till NMJ) vore underbart bra.

MSTS tas till en ny nivå tack vare dig, Mazz!
Gammal 2007-04-18, 15:07   #372
ad_de93
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

finns detr något datum utsatt när denna uppdatering är klar? kanonfin bana ju...
ad_de93 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 17:51   #373
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack o bock för trevliga kommentarer!

Angående aktiviteter:

Utan att lova något, jag har såklart planer för aktiviteter. Det blir i så fall en egen "undersida" till rutten på BB där man finner aktiviteter och anvisningar för vilka fordon som ska med och var man hittar dessa. Etappvis ordnat, så man inte behöver ha mer än ett fåtal nya consist för en ny aktivitet. Ny aktivitet kräver bara att man har de tidigare aktiviteterna komplett installerade. Men, som sagt, jag lovar inget, lättare att ta ställning sen när rutten är ute.

Angående datum:

Nix, inga utfästelser om tidpunkt för release. Så fort som möjligt, men ni får löpande rapporter här i tråden om progressen. Omöjligt att uppskatta tider, då det finns annat i livet som har högre prioriteringar, såsom arbete, familj och andra göromål. Ibland lyckas man skrapa ihop mer sammanhängande tid att jobba i rutten, andra tider går det långt mellan passen.

Som tidigare sagts, rutten släpps när signalerna är på plats och ett fåtal småsaker som ska göras. Men, en del av rutten är mer "kosmetiskt arbetad" än andra, vissa partier kan till och med se "lite fattiga" ut. Om det blir uppdateringar därefter får Hawk bestämma.

Edit:

På tal om progress, en bild på läget... 75 % kanske?
Bifogade bilder

Senast redigerad av Mazz den 2007-04-19 klockan 00:30.
Gammal 2007-04-18, 19:13   #374
mattias_train
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Härliga bilder! Klart att vi står ut med fler bilder, från denna underbara rutt! Skall bli roligt sen när man väl får ut och köra på rutten.
Gammal 2007-04-19, 20:22   #375
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Lightbulb

Citat:
Tack o bock för trevliga kommentarer!

"Men, en del av rutten är mer "kosmetiskt arbetad" än andra, vissa partier kan till och med se "lite fattiga" ut. Om det blir uppdateringar därefter får Hawk bestämma."
Hej
Jag får se hur jag gör med det "fattiga landskapet", jag visste inte va mazz hade för planer heller, när jag hade rutten hos mej senast.
Kanske "säkrast" att göra "DE RIKTIGT".....
Däremot så kan jag seja att jag är klar med marken, så om det skall mosaikas nått mer, så blir de INTE jag som gör detta.

Men rutten kommer att släppas, oavsett hur det blir

Edit
Om någon sedan tycker att rutten är "ofärdig" så kan man ju alltid slänga den i papperkorgen

Senast redigerad av Hawk den 2007-04-19 klockan 20:24.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.