![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
|
![]()
Som dina andra rutter, Hawk... Grymt snyggt! Den där lilla gråa bron påminner lite om Märklins balkbro av plast.
![]() |
#32 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Kanonsnygg rutt, verkligen genomarbetad. Skulle vara trevligt att ha två versioner av denna en med och en utan elektrifiering....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
![]()
Rutter ser ju bara fantastisk ut!, keep it up!
![]()
![]() |
#34 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
![]() Ja rutten e faktiskt rätt så fin... Nu har vissa saker klarnat en del. Mazz har haft rutten hemma och kikat på den. Tyvärr så gick de inte så bra som ja hade önskat mej. Rutten har fem tiles, som inte går att editera, de blir sänd to bill direkt... Har en karta över rutten, där man ser dom fem tilsen som e kass. Tänkte att man kanske kunde ha den röda delen utan elektrifiering. Den gröna med el, den gula får nog tyvärr försvinna för gott... Kommentarer....
![]() |
#35 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Intressant rutt detta, i allra högsta grad...
![]() ![]() Spårläggningen lämnar väl en del övrigt att önska. Konstruktören har tagit til diverse olika metoder för att få ihop spår-rebusen. Den logiska spårplanen är helt ok, men det är väl oxå det som är bra me spåren. Det finns lite egenheter, som mycket väl kan vara upphov til bekymmren, såsom t.ex stickspår utförda med vanliga spår, lagda som växel men utan att använda växel... På några ställen resulterar det i att det finns tre anslutningspunkter i en o samma punkt, vilket mycket väl kan göra MSTS förvirrat. Rikligt med dynamiska spår är likaså använt och det är ju aldrig riktigt bra... växel mot växel, jadå den finns oxå. I övrigt kan man väl säga att spåren rent placeringsmässigt nog behöver justeras llite... En del bryr sig, andra inte... Jag tillhör kategorin bryr mig... Jag pratar då om när spår går från plant till full backe på en enda spårbit... huga... sånt finns det bitvis ganska gott me... Jag har som sagt rutten hemma hos mig just nu och ska försöka lösa surtilarna UTAN att tappa nått av Håkans utsökta arbete... Eftersom jag nu kommit me på en hörna här nu i denna rutten, så om vi lyckas reda upp surtilarna, kommer jag gå igenom spårläggningen och justera upp de värsta delarna.. Kan hända att nån vändskiva eller nått hittar in oxå... Men, Håkan håller i piskan, så jag inte bygger in nått som inte ska va i rutten... ![]() Så, under tiden kan ni väl hjälpa till med at hålla en tumme för at surtile-utrotningen går bra.... ![]() EDIT: Bilder e kul... 2 pics från en station som begåvades i hastigheten me en vändskiva o lite annat... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2006-03-13 klockan 23:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Medlem
|
![]()
När ändå spåret är uppe, hur är spårgemotrin. Stora eller små kurvrader? Stigningar i MSTS kan ju ha de mest groteska skarravar mellan plant och backe så det låter bra att du skall titta på spåert Mazz.
Rutten ser mycket intressant ut. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
|
![]()
Ok, tack för infon. En nackdel med MSTS är att många rutter har väldigt små radier i förhållandet till sth. Jag själv som bygger om Tokiorutten har konstaerat att den i huvudsak är byggd med 250 meters radie att då ha 120 som sth är inte verkligt, en 250 kurvar skulle ha sth 40 i verkligheten. Fast å andra sidan kan man ju se det som en fördel att man inte behöver hålla sig helt till verkligheten. Om det är av intresse har jag en tabell med kurvradier v.s hastighet som jag kan skanna nästa vecka.
Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jo, jag håller med att många rutter har osannolika sth i förhållande till radier, men anmärker dock på att det inte har med MSTS att göra, utan det hänger ju uteslutande på konstruktören. Kurvor med flack radie finns det ju redan i original och med tilläggspaketen så har man väl idag ett lysande utbud av kurvor som passar den sth man önskar sig. Problemet är nog snarare att ruttbyggare antingen inte bryr sig/intresserar sig eller helt enkelt saknar kunskapen eller blicken för det.
Jag har intervjuat o samlat information från olika ställen angående radie kontra sth, men är väldigt intresserad av en mer riktig tabell, det vore toppen! ![]() Så, nu till RE o börja attackera sura tilar... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem
|
![]()
När jag skrev att det var MSTS fel tänkte jag mest på att orginalrutterna inte allti var några höjdare på radie v.s sth. Om man inte tar reda på det på annat sätt misstänker jag att en hel del ruttbyggare kollar i orginalrutterna och sedan bygger där efter.
Då skall jag se till att skanna den så fort jag hinner iväg till en skanner. Magnus Som i veckan kunnat konstatera att bygga spår i verkligheten är rejält tyngre än i RE ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Lite nytt härligt vatten kan man ju kosta på sej, så här i väntans stunder... ![]()
![]() |
#42 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Så att vi andra dör av längtan? En anann vill köra TMZ på den rutten snarast ju!
![]() ![]() ![]() Mycket bra arbete, hoppas det hela fortlöper bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Veteran
|
![]() ![]() Goda nyheter, de ser ut å lösa sej mä surtilsen, ta i trä.... ![]() Här ett par nya bilder. ![]()
![]() |
#44 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Det här gillar jag! B-loket skulle se grymt snyggt ut med ett museietåg på den banan!
/Jonatan
![]() |
#45 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Ser riktigt riktigt snyggt ut
![]() Längtar enormt tills man får köra på denna rutt. |
![]() |
![]() |