Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-05, 03:29   #31
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Pierre: Några korta kommentarer;
100 cm tycker jag är lite brett framför allt om man bygger i brösthöjd. Det blir svårt att nå bakkanten av banan.

Roco verkar ha klarat sin ekonomiska omstrukturering bra så här långt. Rivarossi Lima verkar hamnat i bakvatten hoe Horby.
Märklin vinglar fortfarande på randen av konkurs.

Varför börjar alla svenskar med en rundbana? Köp några engelska MJ tidningar och få lite inspiration där.
Gammal 2006-03-05, 08:20   #32
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Vill börja med att tacka för alla tips jag fått här, TACK!

Patrik: Ja, eftersom min bana kommer bli ganska liten, så är det ju bara onödigt/overkill att köpa på sig grejer för en jätte-anläggning...

Eftersom jag är nybörjare och fattar halvsju om digitalt och alla benämningar, så behöver jag tips så jag inte köper onödiga saker.

Kenny: Att jag tänker ha 100cm brett, beror enbart på att få lite plats framför spåren (få in spåren en bit i anläggningen!). Med hjul på benen, så blir det inte svårt att komma till bakom.

Att jag väljer att bygga en rundbana/oval, beror mycket på utrymmet (på längden). Dessutom tycker jag inte det är nått fel med en rundbana, om bakre spåren är dolda!

Jaså, det är så illa med Märklin. Det trodde jag var helsäkert!?

Jag har en ny idé till spårplan också. Att man lägger spåren som en åtta. Spåren som går ner under anläggningen har varsinn vändslinga och varsitt uppställningsspår. Problemet är åtkomst under anläggningen och skarvarna/delarna...

Jag tycker det är skitsvårt med alla märken och vad man ska välja. Man vill välja nått som har bra saker och som kommer finnas i framtiden (fast framtidssäkert kanske inte nått märke är idag!?).

Hitta boken Digitaltåg av Rutger Friberg på Hobbybokhandeln, så den ska inhandlas snarast. Tar visseligen bara upp Märklins system, men man kanske får en inblick hur det digitala funkar och vad som går att göra. Nån som har boken och är den bra? Nått annat tips?
Gammal 2006-03-05, 08:47   #33
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Vad tror ni om denna spårplan då? Stationen kan ju ha ett annat utförande (ni får gärna ändra på spårplanen!)....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sparplan3.jpg (61.4 KB, 181 visningar)
Gammal 2006-03-05, 09:18   #34
mjtag
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Standard

Tycker den ser bra ut.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 10:49   #35
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Instämmer med föregående talare
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 13:53   #36
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tackar, kul ni gillar den!

Provade att göra den i Raily 4 (http://www.enigon.com/products/raily.../indexhtml.htm) med Märklin C-räls (med tanke på vändslingorna!). Fick inte ihop spåren riktigt på sina platser...men men...

Färgförklaringar:

Blått = samma nivå/plan
Ljusgult = lutningar/stigningar mellan nivåerna/planen
Mörkgult = lutning/stigning i tunnel
Ljusgrått/Mörkgrått = slingor och uppställningsspår

OBS! Allt på nedre nivån/plan är i samma nivå. Måla dom bara i olika färger, för man ska se att dom inte sitter ihop!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg marklinC-sparplan.jpg (102.7 KB, 168 visningar)
Gammal 2006-03-05, 14:31   #37
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej Pierre!
Har du kollat efter böcker på biblioteket? Jag är rätt säker på att dom har den där boken om digitaltåg där ifall du inte vill köpa den på en gång.

mvh .... Mats
Gammal 2006-03-05, 21:03   #38
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för tipset Mats!
Jag glömmer jämt bort bibloteket... Micke påminde mig om att det är en gammal bok och man kanske inte har nån nytta av den!?

Jo, jag hitta på en historia till MJ-anläggningen. Påpeka gärna om nått bör ändras.

Välkommen till Tidaberg!

Tidaberg ligger längs den 24 kilometer långa bibanan Tofta-Stenbro i Småland. När du klivit av rälsbussen, så är troligen det första du ser över bangården, den stora tändsticksfabriken. Fabrikens 49 meter höga skorsten syns lång väg och varje dag produceras 260 miljoner tändstickor där. Bakom stationshuset ligger det idylliska lilla samhället vackert inbäddad i grönskan. Nästan alla av dom 153 innevånarna jobbar på fabriken...ja, utom Mats och Ulla på Konsum.

Nu till början av historien.

Den 4 september 1902 föreslog den dåvarande disponenten vid Tidabergs tändsticksfabrik, Albert von Lejontass, att man skulle bygga en järnväg till Stenbro som var beläget vid stambanan. Albert hade lessnat på den dåliga vägen, som under vissa förhållande inte alls kunde trafikeras. Det första spadtaget på Tidaberg-Stenbro Järnväg togs den 22 januari 1904 och ungefär ett år senare gick premiärtåget med tändstickor från fabriken. Kurvorna hade en minsta radie på 300 meter och de största lutningarna uppgick till hela 16 promille och största tillåtna hastighet var 40 km/tim.

Till banans öppnande hade man införskaffat två ånglok. Loken var byggda av Nydqvist & Holm i Trollhättan och döptes till Tilda och Hilda. Till persontrafiken hade man köpt tre tvåaxliga personvagnar och för godstrafiken åtta täckta vagnar. Under dom följande åren kompletterade man den rullande materielen med ett begagnat lokomotiv och två boggivagnar.

Den 7 augusti var det invigning av förlängningen av banan söderut 9 kilometer till den större orten Tofta. Samtidigt bytte den nu 24 kilometer långa järnvägen namn till Tofta-Stenbro Järnväg, TSJ. I slutet av 30-talet köptes två Hilding Carlsson rälsbussar in för persontrafiken. Godstrafiken drevs dock fortfarande med ånglok. 17 Juli 1951 övertog SJ banan och lok och vagnar döptes om. I mitten av 50-talet köpte SJ, fyra Y6 rälsbussar, två T21 diesellok och en Z43 lokomotor. Och för nån dag sen byttes Z43:an ut mot en Z65...

Tidaberg 3 maj 1967

Senast redigerad av Pierre den 2006-03-05 klockan 21:18.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 21:48   #39
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej Pierre!

Du har aldrig tänkt på att bli författare istället? Den var bra den historien.

MVH Kenneth
Gammal 2006-03-05, 22:03   #40
micke321
Medlem

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Jäkligt bra historia.....
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.

http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 00:41   #41
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Gjorde en ny spårplan, där vändslinga och uppställningsspår delas. Dessutom kan man köra som på en rundbana... Där det fattas en bit på övre plan, hittar jag ingen som passar.

OBS! Stationsområdet är inte klart!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (77.5 KB, 113 visningar)
Gammal 2006-03-08, 08:20   #42
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Ser bra ut Pierre, hoppas det går bra!
Och väldigt bra historia !
Gammal 2006-03-10, 06:34   #43
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack, kul att ni gillar mina planer och historian!

En del av historian är knyckt/lånad härifrån: http://www.historiskt.nu/normalsp/tj/tj_inneh.html

Jag har också berättat om mina idéer på Modellrallaren och Stefan där har gjort om spårplanen lite (till det bättre tycker jag!), för att få snällare stigningar och mera "körvarianter". Se här: http://www.modellrallaren.com/forum/...?TOPIC_ID=6888
Gammal 2006-03-10, 16:11   #44
mattias_train
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Det ser riktigt bra ut!
Hoppas du hittar någon spårplan som passar just dig.
Gammal 2006-03-12, 06:37   #45
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Har börjat tänka i nya banor... Testar vad man kan få ihop med en start-sats och några utbyggnadssatser.

Båda dessa planer nedan innehåller "brandkårstågssatsen" och två C2 och en C5 plus lite extra spår. Kanske skulle man bara göra en time saver, då jag tror att växla vagnar kommer ge mycket mer än att köra tåg runt runt!?

Helst skulle jag vilja ha både ock, men det är bara att inse, att man har för lite ytrymme!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (74.5 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (73.2 KB, 64 visningar)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.