|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2008-12-21, 19:39 | #31 |
Medlem
|
Arbetet framskrider, fastän nu på ett mera marknära plan.
Det är boggierna som gäller just nu och tack vare Korvtigers fina referensmaterial har arbetet gått väldigt smidigt (Tack I owe you one) Och som alltid när jag får bra referensmaterial har jag svårt att hålla mig inom uppsatta polygon-gränser Men nåväl ska man hålla TS2009-standard är det väl bara att klägga på detaljer antar jag...
2008-12-23, 18:17 | #32 |
Medlem
|
Jag får passa på att önska er alla en riktigt god jul och beklaga att jag inte kunnat lägga något i era respektive julklappshögar
Nåväl här är mitt (h)julkort:
2008-12-27, 01:09 | #33 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
Ser nästan för bra ut för att vara sant. Otroligt fint .
Sen är det ju inte helt fel med lite julklappar efter jul heller . MVH. Ekan |
2009-01-06, 13:59 | #34 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
Det ser som sagt helt fantastiskt ut!
Det är nog tur att datorn kraschade så att man får uppdatera lite processorer och grafikkort, för det låter som om det kan behövas
2009-01-06, 20:20 | #35 |
Medlem
|
Tackar och bockar, alltid trevligt när folk uppskattar ens arbete (och framförallt bra för ens ego )
Hur som helst. När vi likväl var inne på prestanda kan jag avslöja följande siffror: Triangelantal: Vagn (med inredning, fönsterrutor och dylikt) ~6500st Boggie 35 (per styck) ~7700st Här behövs det visst lite optimisering
2009-01-07, 12:51 | #36 |
Medlem
|
Stort tack till Fredrik som lyckats gräva fram STWs gamla buffertar och skruvkoppel som jag kunnat studera (läs inte kopiera) och då äntligen kunnat något sånär färdigställa ändarna på vagnen (saknas bara lite slang) och därmed allt 3d-arbete på vagnen. Dags att peta i det två dimensionella dvs.
Kan tillägga att "övergången mellan två vagnar" (insert correct railway term here) inte är något jag alls har någon aning om hur det ser men jag anser att jag fått det relativt övertygande, ser någon något fatalt fel så peka gärna ut det. Samt det slutgiltiga frågan: Hur vill communityn ha sitt koppel? Prydligt upphängt eller löst och slängande?
2009-01-07, 13:34 | #37 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
Hallå!
Prydligt upphängt tack. Jag har några bilder på en vagnsgavel där man kan se grind och övergångsbrygga i uppfällt läge. Maila mig ifall du är intresserad så skickar jag över dom. mvh .... Mats Senast redigerad av MatsH den 2009-01-07 klockan 21:20. |
2009-01-07, 14:25 | #38 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Jag skulle tycka att det var häftigt om du använde blue star koppel då så funkar dom ju faktiskt man kan även få broms slangar och sådant att fungera när man kopplar |
|
2009-01-07, 16:47 | #39 | |
Medlem
|
Citat:
Men man skulle ju kunna fråga Han som modellerade och scriptade de svenska järnvägsövergångarna, (Jag är jätteledsen att jag inte kommer ihåg Ditt namn just nu ) för han kanske är duktig nog (och förhoppningsvis villig också) att skriva ett sådant script. Föresten så tycker jag att kopplen ser lite mysko ut. Ta dig en titt på denna bild; http://farm3.static.flickr.com/2044/...2786768e_b.jpg Det syns inte utmärkt, men man ser i grova drag hur det ser ut.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2009-01-07 klockan 16:51. |
|
2009-01-07, 17:48 | #40 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
blue-star finns på dls så det bör ej vara något payware med det
Edit: Detta bör ju visa att det inte är något payware: http://www.auran.com/TRS2004/DLS_vie...?AssetID=87251 sedan finns det ju många vagnar och lok på dls som är freeware som använder det Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2009-01-07 klockan 17:55. |
2009-01-07, 18:31 | #41 |
Medlem
|
@Korvtiger
Mysko säjer du? Det vet jag inte riktigt om jag är beredd att hålla med om, det kan ju förstås vara vinkeln och bild kvaliteten som gör det, samt det faktum att sakerna är kantiga i formerna av poly-budget skäl. Har jobbat utifrån STW gamla modell samt den här bilden http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Skruvkoppel.JPG Men jag ska självklart kontrollera saken närmare Sådana där saker som scriptade grejer övergår helt mitt förstånd och jag tror inte att det blir något sådant med den här modellen heller, såvida inte någon vill "team-a upp" med mig i slutskedet, men det är inget jag kommer att jobba för dock. Just nu har jag en mördande mängde skumma ytor som ska mappas.
2009-01-07, 20:26 | #42 |
Medlem
|
Marcus: Sorry, jag läste på någon sida, men när jag nu tittar noga så var det nog inte själva bluestar-kopplingsscriptet eller nått sådant som kostade pengar. By the way så fungerade inte länken, aurans sida ligger nede för tillfället så jag får titta närmare på den sedan.
Seal:Jo, du kanske har rätt, men jag tycker fortfarande att den yttersta delen är för liten och att den som sitter mellan kroken och skruven i mitten är för lång. Kan vara jag som har fel, så man skulle händelsevis inte kunna få se det hela lite närmare?
2009-01-07, 20:47 | #43 |
Medlem
|
Jo det förstås, när du säjer det är den ju helt åt skogen felproportionerad
men jag får väl skylla på att det var svårt att få till det hela, jag var ju tvungen att se till att det räckte hela vägen fram till kopplet på nästa vagn och hur jag än gjorde det så såg det helt mysko ut. Får väl försöka lösa det på något vis... Någon där ute med järnvägsanknytning som råkar vara utrustad med en tumstock på jobbet? Dessutom: har kollat upp det där med Bluestar oh det såg rätt intressant ut, ska framöver tillverka mig en dummy-vagn och leka runt lite...
UVW = Usch, Vilket Wansinne Senast redigerad av sealpower den 2009-01-07 klockan 20:48. |
2009-01-07, 20:51 | #44 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
Med tanke på att bälgar och buffertar skymmer i princip hela sikten när två vagnar är ihopkopplade så spelar det egentligen ingen roll ifall vagnarna inte sitter ihop i kopplen. Om man dessutom låter dom vara upphängda så syns dom ännu mindre.
mvh .... Mats PS Jag kan ta bilder på och mäta upp ett koppel imorgon ifall du behöver. Senast redigerad av MatsH den 2009-01-07 klockan 20:54. |
2009-01-07, 20:55 | #45 |
Medlem
|
http://www.wnj.se/underleverantor/vv...r/m_30_ton.pdf
På ritningen har du kroken utritad. Mellan buffertbalken(?)(bufferbeam in english) och buffertens topp är det 650mm om du var ett okännt mått. När vi nu vet det måttet kan vi räkna ut ungefär hur långt det är imellan krokarna och hur långa kopplen är. MatsH: Jag vill också gärna ha dessa mått