![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Coax (eller Coax4, eller Coa4x eller vad den nu hade för littera?):
![]() |
#32 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
mycket fint Lan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]()
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Ser väldigt bra ut Lan! Jag tycker att de här lite äldre elmotorvagnarna är väldigt trevliga.
![]() Jag hittade några bilder på Järnvägshistoriskt forum som visar hur BJ:s motorvagnar var målade. Men det är kanske så dax nu när du redan har gjort målningar till motorvagnarna? Här kommer i alla fall länkarna till bilderna! Bild från Håverud: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116938 Bild som visar fronten av motorvagn: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116975
![]() |
#35 |
Veteran
|
![]()
Tror att bilden visar DJs vagn Xa 421 ??? Färgsättningen tyder på det? DJ ingick väl i GDG-konsortsiet och därav GDGs logga i fronten. De svartvita bilderna visar troligen en BJ-vagn med BJs logga i fronten ?
Den här typen av info är viktig och det är lätt att ändra på texturerna alltefter info flyter in - så "kom igen" ![]()
![]() |
#36 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Jag tror nog att bilden på fronten visar någon av BJs vagnar.
DJ var nära kopplat till GDG koncernen men ändå fristående och jag tror inte DJ fordonen användes på övriga GDG nätet. Håverudsbilden visar en av BJs rälsbussar kort efter att GDG förstatligades 1948, släpet är en vanlig HC släpvagn från SJ. Bilden visar hur BJ målade sina motorfordon. Du nämnde på mailen att bröstlisten skulle vara mörkröd? Frontbilden visar ju tydligt en silverfärgad list men det är nog så att målningen varierade med tiden. Tror att detta är leveransutförandet som eventuellt förenklades med tiden. Mailat några ytterligare skisser där inredningens layout framgår. Tråden på Järnvägshistoriskt forum hade fler bilder som var MYCKET intressanta; http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116949 /æ Senast redigerad av KMW den 2012-11-16 klockan 22:16. Anledning: länkar till bilder |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Var något som störde mig med GDG varianten och det syns också om man läser tabellen jag skickade lite noggrannare.
Längden på BJ/GDJ Xa/Xm anges för motorvagn och släp tillsammans. De var nämligen kortkopplade som synes på denna sida hos Perl: http://www.perlmodell.se/best115.htm Tekniskt var de lika X4 men hos SJ blev de Xoa3. Skiss på den kommer i mailen. En annan sak också, topplyktan har du tagit från X7? X4 har en mycket mindre topplykta så det vore bra om du kunde krympa den. /æ Senast redigerad av KMW den 2012-11-16 klockan 23:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Veteran
|
![]()
... att du hjälper till. Skall studera detta med intresse! DJs XmCDFo 422 har jag snickrat på idag:
![]() |
#39 |
Veteran
|
![]()
... Jag startade projekt med tanken att bygga Xoa4 i ursprungsfärgerna (= kålmasken) men eftersom de snabbt målades bruna blev det en texturegroup. Att jag sen la dit en DJ och en BJ (GDJ) textur var lite extra. Det är Xoa4 i SJ-utförande, 1930-tal jag bygger. Meningen var att det skulle stanna med Xoa4 och Coax4 men nu blev det en CDFox som i mycket liknar DJs vagn 422. MEN:
skillnaderna är påtagliga, BJs vagnar hade ingen topptykta, endast slutljus på taket, inga gaveldörrar och övergångsbryggor, GDG-emblem i fronterna m.m. Lär t.o.m. har monterats baggagehyllor i fronterna på vissa vagnar. Det tycks som BJ använde dessa vagnar mer som rälsbussar och inte riktiga tåg som hos SJ. Det är iofs en smal sak att ändra om intresse finns men då blir det två separata vagnar med egna texturegroups, och då kravs det mer info.
![]() |
#40 |
Veteran
|
![]()
... och då brukar väl vårt "älskade" forum vara aktivt, eller har jag missuppfattat? Nå väl, en ny BJ-grupp är på ingående! BJs vagnar gick kortkopplade, en Xa+Xm. På de ritningar jag fått av KMW verkar det vara samma system som på Xoa5, dvs. en buffert t.v. + övergångsbrygga och bälg??? om detta stämmer är det lätt fixat, det också!!!???
Några bilder på det (ännu icke kortkopplade!!!) ekipaget i olika "kläder":
![]() |
#41 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Ser mycket snyggt ut Lennart! Intressant att följa detta!
![]()
![]() |
#42 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]()
Ja, hälften av det roliga när du bygger tåg är att följa skapandet av dom
![]() ![]()
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() Senast redigerad av legotrainzman den 2012-11-17 klockan 19:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Lan, Hur detta än slutar - vilken skepnad dessa härliga motorvagnar kommer att få i slutändan - kommer resultatet säkerligen att bli fullkomligt lysande. Ser verkligen fram emot att få se dem i trafik på min järnväg så småningom.
/Torpet |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Veteran
|
![]()
... sånt lyfter! Har fixat kortkopplingen på BJ-vagnarna. Inte helt problemfritt med a.light0/1/2, a.cabfront/back, a.light0/1/2 och a.driver0/1 men det gick det med:
![]() |
#45 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Mycket snyggt LAn! Även jag ser fram emot dessa skönheter!
En sak bara, eller du vet säkert redan detta! Men jag tror inte att det satt plogar på boggierna som sitter vid övergången. Jag säger redan nu förlåt om du inte har börjat ta emot synpunkter!! ![]()