|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-12-03, 00:46 | #31 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
Hej igen då kan man ju fråga sig vad det är för mening med att göra saker till tåg simulatorer och sen lägga ut dom för nerladdning,och sen inte få skicka med det vidare då kan man ju lägga ner allt
/John
2012-12-03, 01:01 | #32 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Om alla bara skickar vidare finns det i slutändan ingen möjlighet att hålla reda på vart materialet faktiskt kommer ifrån från början, så hur ska folk då kunna få hjälp om något krånglar? vem har då ansvaret för att sakerna fungerar? Ett system där alla bara delade alla filer bäst dom ville, utan någon garanti för funktion eller kvalité skulle skapa kaos och förvirring, ingen skulle ha reda på hur det fungerar, då finns det inte heller någon som kan åtgärda det när det inte fungerar. Och en tågsimulator full med en massa vackra banor med objekt som är skräp, är inte mer än just skräp. |
|
2012-12-03, 01:17 | #33 | |
Medlem
|
Citat:
/John
2012-12-03, 01:42 | #34 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Beta-testning fungerar bara till en viss gräns, men förr eller senare måste man släppa sakerna, först när allmänheten fått tillgång till sakerna kan alla fel hittas. Och framför allt så ska faktiskt dom som lägger ner all tid och möda på att göra scenery, lok, vagnar, allt som gör det möjligt för folk att nyttja simulator, dom ska ha det tillkännagivande dom förtjänar. Men ska jag ladda upp något, och sedan i sin tur så laddar 20 stycken andra upp samma sak på olika sidor, då kommer det vara omöjligt att ha reda på vem som är ansvarig för att se till att det fungerar när det väl krånglar. Sedan kommer inte heller upphovsinnehavaren att få det tillkännagivande som dom förtjänar. |
|
2012-12-03, 10:35 | #35 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
Hej!
Jag gjorde en lista på vilka objektskaparna jag använder. Nu undrar jag vilka är okej att använda dom. Andreas Hoff Castlerock Cresston DTS Devoloper (Stw) Fos (Dansk) German Railroad RW Hef (Dansk) KMW Kuju Mats H Mazz McS MickeAr (Albula) MickeL Mig Design Mr.Toby RSC (Oxpad, sepack) RSDL (RailSimulator) RS Derek (RailSimulator) Roman72 SAD SAD2011 StS Team Routebuilders TopCat DK UKTS_FP jpetersjr newS sOden theokus |
2012-12-03, 11:13 | #36 |
Medlem
|
Denna diskussion är onödig, regler är regler.
Och dessa regler är individuella och sätts av dem som gjort objekten (eller vad det nu är). Dessa får man respektera, vare sig man gillar det eller inte. Håller med båda sidorna om att man borde få använda alla saker, men som sagt, regler är regler. |
2012-12-03, 17:32 | #37 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Jag kan förstå objektbyggarnas oro att inte få credits för sina alster och att det skulle kunna bli flera versioner av deras objekt i olika rutter...
Men credit ger oftast ruttbyggarna i sina readme, så har det iallafall varit i MSTS. Och olika versioner, vad spelar det för roll? Kommer alltid att komma uppdateringar av både objekt och tåg. Döps filerna likadant, så skrivs väl dom gamla bara över? Och då har man ju dom senaste versionerna installerade! Ni som bygger objekt gör ett jättejobb och tror alla ruttbyggare är tacksam för det ni skapar, men visa nån förståelse ni också. En större rutt kanske innehåller tusen objekt från ett tiotal sidor. Att ladda ner och installera så många objekt ett och ett, kan få folk att avstå från att ladda ner rutten (jag har avstått vissa rutter p.g.a. detta). Det blir för jobbigt/krångligt och man kanske inte får tag i alla objekten heller. En del sidor läggs ju ner och då går det inte ens att få tag i objekten längre. En massa krångel gynnar ingen... Att rutter fungerar ändå, även om alla objekt inte går att få tag i. Det kan jag gå med på om det är nån blomma som saknas. Men om det är några stationer som saknas? Då är det inte lika skoj!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2012-12-03 klockan 17:39. |
2012-12-03, 18:17 | #38 | |||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Trainz har ju DLS. Om alla skulle använda den eller liknande möjligheter så skulle det inte vara några större problem. Men nu är det så att jag av andra orsaker inte alltid tycker om N3V's policy, så i mitt fall stupar det även där. Men grundtanken är god. Citat:
Citat:
2012-12-03, 18:38 | #39 |
Hedersmedlem
|
Objekt som släppts är ju i gott skick och ska fungera, då är det bara hämta den till rutten. Varför måste man kontakta objektbyggaren om lov? Tänk om objektbyggaren inte svarar! Hur gör man då?
Utan objekt ingen rutt!
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2012-12-03 klockan 18:41. |
2012-12-03, 19:24 | #40 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Det misstag som N3V har gjort, är tänka som ni gör. Att bifoga andras objekt tillsammans med en utgåva utan att fråga upphovsmannen. Om N3V bara bifogade deras egna objekt, rutter och grundprogram - och lät bli att "bygga in" objekt som redan finns på DLS i deras distribution, så skulle allt fungera utmärkt. Då kunde alla objektbyggare ladda upp (och uppdatera) sina alster till DLS utan vånda.
2012-12-03, 20:04 | #41 |
Hedersmedlem
|
Tack svenolof!
Det var bra svar. Det svaret jag var ute efter. Ok, jag kommer att samla in alla objektmakarna på lista till släppet. |
2012-12-03, 22:24 | #42 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
Lösningen på problemet som jag ser det är om vi kunde samla objekt till större nedladdningar
vilka innehåller många saker, då blir det totalt färre nedladdningar som krävs. T.ex. om vi kunde samla de olika svenska tillbehör som nu finns till en Swedish_Objects nedladdning. Ett sådant paket ska då fortfarande vara en separat nedladdning men förhoppningsvis då använder flera rutter detta paket och slutanvändaren har redan sakerna när nya rutter släpps. Jag är absolut villig att släppa de saker jag har gjort till ett sådant paket. Problemet är som jag tidigare var inne på att någon måste koordinera det hela och jag tänker absolut inte anmäla mig som frivillig. Sedan måste det få ligga någonstans på nätet för enkel nedladdning, Banbyggarna kanske? /æ |
2012-12-03, 23:02 | #43 |
Medlem
|
Hej! Skulle en FTP-Server kunna va nått ?
/John
2012-12-03, 23:13 | #44 |
Hedersmedlem
|
Jag rekomenderar BanByggarna. Det finns ju redan en hel del objekter där.
|
2012-12-04, 09:23 | #45 |
Medlem
|
Hej! En fråga va är skillnaden med att ladda ner saker här ifrån och att ladda ner från Banbyggarna
/John