Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-30, 19:35   #31
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Otroligt snyggt LAn!

Jag ska se om jag har lite bilder på överföringsvagnar om du är intresserad.
Gammal 2013-03-30, 19:49   #32
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... börjar bli färdig får man ju hitta nya infallsvinklar, t.ex. överföringsvagn och Tp 3508 utrustad med normalspårkoppel.

Det blir en liten utmaning att försöka få upp en normalspårsvagn på en överföringsvagn och sen få koppel och annat att fungera !!!???

Bufferthöjden på 3508 låg ju "en överföringsvagnshöjd" över standardhöjd (1050 mm). Kul idé ?
Undra om jag inte hade en ritning eller två, på överföringsvagnar.
Ska rota och kolla, om jag minns rätt.

EDIT: En ritning hittad, men den är för smalspårsvagnar till normalspår. Tror att jag har åt andra hållet också, letar vidare.
Bifogade filer
Filtyp: rar SJ litt Q37. 7,28_ritning.rar (1.76 MB, 76 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2013-03-30 klockan 20:02.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 07:36   #33
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Undra om jag inte hade en ritning eller två, på överföringsvagnar.
Ska rota och kolla, om jag minns rätt.

EDIT: En ritning hittad, men den är för smalspårsvagnar till normalspår. Tror att jag har åt andra hållet också, letar vidare.
Bengan,
Om du hittar ritning på Q37p så vore det bra, men leta dig inte fördärvad bara!

Jockes,
de österikiska "rollwagen" är väl OK men jag har en annan idé:

Jag kan lätt "bygga om" några vagntyper (t.ex. litt O och G), höja dom och förse dom med en stel egen boggi och med en Q37p som ny boggi. Fördelen med detta är att vagnarna fungerar då fullt ut med last, öppningsbara dörrar, texturegroup mm.

Jag har kollat lite och på t.ex. NKlJ var det mest dessa typer som överfördes.

Att gestalta själva överföringsprocessen blir nog väldigt knepigt utan skriptning.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 09:16   #34
legotrainzman
Medlem

Reg.datum: Apr 2012
Post Wow

Först en Tp och nu fullt fungerande överföringsvagnar, kan denna tråd bli bättre
Gammal 2013-03-31, 12:08   #35
Bengan

Standard

Citat:
Bengan,
Om du hittar ritning på Q37p så vore det bra, men leta dig inte fördärvad bara!
Har letat mig fördärvad efter ritning på både Q36p och Q37p. Det enda jag hittade, är dessa två, som jag har laddat ner från nätet. Överfartstralla mellan vagnarna.

Har skickat ett mail till Gunnar Ekeving och frågat, om han eventuellt har en ritning på Q36p eller Q37p.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 214_MbrG-10000.jpg (148.3 KB, 172 visningar)
Filtyp: jpg 215_MbrG-20000.jpg (135.2 KB, 169 visningar)
Gammal 2013-03-31, 13:07   #36
Bengan

Standard

Citat:
Jockes,
de österikiska "rollwagen" är väl OK men jag har en annan idé:

Jag kan lätt "bygga om" några vagntyper (t.ex. litt O och G), höja dom och förse dom med en stel egen boggi och med en Q37p som ny boggi. Fördelen med detta är att vagnarna fungerar då fullt ut med last, öppningsbara dörrar, texturegroup mm.

Jag har kollat lite och på t.ex. NKlJ var det mest dessa typer som överfördes.

Att gestalta själva överföringsprocessen blir nog väldigt knepigt utan skriptning.
Bara en liten fix idé.

Går det inte att ha tre koppel på en vagn. Två som det är nu och lägga till ett tredje koppel mitt i vagnen, som går lodrät istället. Sen bygga en övergångsvagn med ett spår på, som man kör upp vagnen på och kopplingen sker via den lodräta kopplingen. Då är vi framme vid problemet, hur ska man frigöra spåret på vagnen från det andra spåret eller koppla ihop dom olika spåren. Då går mina tankar till vändskivan, där kan man ju köra ut loket och sedan få skivan att snurra runt till nästa spårkoppling. Kan man inte göra en liknande pålastningsstation, men istället för en vändskiva där spåren frigörs från varandra. Så frigöres istället överföringsvagnen från spåret på något annat konstigt sätt, så att man kan åka vidare med överföringsvagnen, med vagn på.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fix idé.jpg (41.4 KB, 165 visningar)
Gammal 2013-03-31, 13:56   #37
Bengan

Standard

Lennart,

Bear har skickat ritning på Q37p till mig, tillsammans med några fler ritningar av smalspårsfordon.
Gammal 2013-03-31, 17:00   #38
lan
Veteran

Standard Tack till ALLA ...

... att ni hjälper till med ritningar bilder och idéer. När jag hämtat mig efter Påsken (på den tredje dagen lär de flesta återuppstå) så skall jag sätta igång igen!!!

LAn
Gammal 2013-03-31, 18:26   #39
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Själv, tror jag nog det enklaste är att ha vagnarna som produkter. Vet inte vad Trainz tillåter, men borde det inte gå att ha en portal vid överföringsrampen? Så när man kör upp på rampen, så har man under själv "spåret" som normalspårsvagnen kör på, har en last/avlastningsobjekt, som lastar normalspårsvagnar som produkter, och efter det tas normalspårsvagnen bort genom portalen? Men, jag har ingen kunskap alls om hur Trainz funkar..! Ett intressant projekt är det iaf!
Gammal 2013-03-31, 19:03   #40
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Själv, tror jag nog det enklaste är att ha vagnarna som produkter. Vet inte vad Trainz tillåter, men borde det inte gå att ha en portal vid överföringsrampen? Så när man kör upp på rampen, så har man under själv "spåret" som normalspårsvagnen kör på, har en last/avlastningsobjekt, som lastar normalspårsvagnar som produkter, och efter det tas normalspårsvagnen bort genom portalen? Men, jag har ingen kunskap alls om hur Trainz funkar..! Ett intressant projekt är det iaf!
Låter som en klok och enkel ide.
Ända problemet som jag ser, så försvinner även loket som backar upp vagnarna i portalen också. Men det går nog att lösa på något sätt.
Gammal 2013-03-31, 21:19   #41
lan
Veteran

Standard Jockes och Bengan ...

... bra att ni spånar och kommer med idéer !

Trainz har vissa begränsningar som man lär sig genom ett hejdlöst byggande (som jag sysslar med), och en del går att övervinna med intensivt skriptande (som Svenolov sysslar med).

Men att fästa ett "fixedtrack" på en vagn tror(?) jag inte går !!??

Att göra vagnarna som "products" innebär begränsningar i de överförda vagnarnas funktion (inga laster, inga texturegroups m.m.)

Citat Bengan:
"Går det inte att ha tre koppel på en vagn. Två som det är nu och lägga till ett tredje koppel mitt i vagnen, som går lodrät istället. Sen bygga en övergångsvagn med ett spår på, som man kör upp vagnen på och kopplingen sker via den lodräta kopplingen. Då är vi framme vid problemet, hur ska man frigöra spåret på vagnen från det andra spåret eller koppla ihop dom olika spåren. Då går mina tankar till vändskivan, där kan man ju köra ut loket och sedan få skivan att snurra runt till nästa spårkoppling. Kan man inte göra en liknande pålastningsstation, men istället för en vändskiva där spåren frigörs från varandra. Så frigöres istället överföringsvagnen från spåret på något annat konstigt sätt, så att man kan åka vidare med överföringsvagnen, med vagn på. "

Detta är i Trainz "oförenliga möjligheter" utan ett mycket avancerat skript !! ??

Men det är bra att ni spånar vidare, rätt vad det är faller ett mynt ned hos nån byggare eller skriptare, man vet aldrig !!??

LAn
Gammal 2013-04-01, 20:49   #42
Bengan

Standard

Har laddat ner michael-h överföringsvagnar och produkter. Tagit mig, en liten snabbtitt på dom. Idén bra, så länge det rör sig om slutna vagnar, där godset inte syns. Men skiter sig, med öppna vagnar, så som O-vagnen. Då man gärna vill ha olika gods på dom. Man skulle nog få göra en uppsjö utav O-vagnar, med olika produkter som produkter.

Tog även en snabbtitt på rampen och blir mer och mer nyfiken på min idé om ett tredje koppel mitt i vagnarna. Undra om Svenolov ser någon möjlighet, med detta via skript på något sätt. Kanske rent av, går att lösa på något annat sätt, än ett tredje koppel.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20130401_0000.jpg (120.2 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20130401_0001.jpg (95.3 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20130401_0002.jpg (89.2 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20130401_0003.jpg (127.1 KB, 143 visningar)
Gammal 2013-04-01, 20:52   #43
gp3119
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Mycket mycket imponerat. Bengan
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 22:18   #44
lan
Veteran

Standard Tp just nu ...

... mitt i den häftiga överföringsvagnsdebatten, som är mycket intressant, men just nu ligger på is hos mig, så vidareutvecklar jag Tp (och parallellt T23) för att få dom så bra jag förmår. Ekan kommer att ta över T23 alltefter vi får till den som vi vill ha den. Men Tp försöker jag bygga på och utveckla allteftersom tips och förslag inkommer! Senast justerat boggin så att motvevar och annat stämmer. Skuggan från gångbordet är vidareutvecklad och loket har justerats en hel del, mycket tack vare relys engagemang och goda påpek ! Men mycket texturfixande återstår ännu !
Några bilder på det nämnda:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130401_0002.jpg (132.5 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130401_0003.jpg (136.2 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130401_0004.jpg (111.2 KB, 146 visningar)

LAn
Gammal 2013-04-02, 14:09   #45
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Mycket snyggt Lennart! Det ser riktigt bra ut (för själv har jag aldrig sett något sådant lok i verkligheten ), vilket det alltid gör från dig visserligen Fortsätt så!

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:00.