![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Otroligt snyggt LAn!
Jag ska se om jag har lite bilder på överföringsvagnar om du är intresserad. ![]()
![]() |
#32 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Ska rota och kolla, om jag minns rätt. EDIT: En ritning hittad, men den är för smalspårsvagnar till normalspår. Tror att jag har åt andra hållet också, letar vidare.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2013-03-30 klockan 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Om du hittar ritning på Q37p så vore det bra, men leta dig inte fördärvad bara! Jockes, de österikiska "rollwagen" är väl OK men jag har en annan idé: Jag kan lätt "bygga om" några vagntyper (t.ex. litt O och G), höja dom och förse dom med en stel egen boggi och med en Q37p som ny boggi. Fördelen med detta är att vagnarna fungerar då fullt ut med last, öppningsbara dörrar, texturegroup mm. Jag har kollat lite och på t.ex. NKlJ var det mest dessa typer som överfördes. Att gestalta själva överföringsprocessen blir nog väldigt knepigt utan skriptning.
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]()
Först en Tp och nu fullt fungerande överföringsvagnar, kan denna tråd bli bättre
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#35 | |
|
![]() Citat:
Har skickat ett mail till Gunnar Ekeving och frågat, om han eventuellt har en ritning på Q36p eller Q37p.
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citat:
Går det inte att ha tre koppel på en vagn. Två som det är nu och lägga till ett tredje koppel mitt i vagnen, som går lodrät istället. Sen bygga en övergångsvagn med ett spår på, som man kör upp vagnen på och kopplingen sker via den lodräta kopplingen. Då är vi framme vid problemet, hur ska man frigöra spåret på vagnen från det andra spåret eller koppla ihop dom olika spåren. Då går mina tankar till vändskivan, där kan man ju köra ut loket och sedan få skivan att snurra runt till nästa spårkoppling. Kan man inte göra en liknande pålastningsstation, men istället för en vändskiva där spåren frigörs från varandra. Så frigöres istället överföringsvagnen från spåret på något annat konstigt sätt, så att man kan åka vidare med överföringsvagnen, med vagn på.
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]()
Lennart,
![]() Bear har skickat ritning på Q37p till mig, tillsammans med några fler ritningar av smalspårsfordon.
![]() |
#38 |
Veteran
|
![]()
... att ni hjälper till med ritningar bilder och idéer. När jag hämtat mig efter Påsken (på den tredje dagen lär de flesta återuppstå) så skall jag sätta igång igen!!!
![]() |
#39 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Själv, tror jag nog det enklaste är att ha vagnarna som produkter. Vet inte vad Trainz tillåter, men borde det inte gå att ha en portal vid överföringsrampen? Så när man kör upp på rampen, så har man under själv "spåret" som normalspårsvagnen kör på, har en last/avlastningsobjekt, som lastar normalspårsvagnar som produkter, och efter det tas normalspårsvagnen bort genom portalen? Men, jag har ingen kunskap alls om hur Trainz funkar..!
![]()
![]() |
#40 | |
|
![]() Citat:
Ända problemet som jag ser, så försvinner även loket som backar upp vagnarna i portalen också. Men det går nog att lösa på något sätt.
![]() |
![]() |
#41 |
Veteran
|
![]()
... bra att ni spånar och kommer med idéer !
Trainz har vissa begränsningar som man lär sig genom ett hejdlöst byggande (som jag sysslar med), och en del går att övervinna med intensivt skriptande (som Svenolov sysslar med). Men att fästa ett "fixedtrack" på en vagn tror(?) jag inte går !!?? Att göra vagnarna som "products" innebär begränsningar i de överförda vagnarnas funktion (inga laster, inga texturegroups m.m.) Citat Bengan: "Går det inte att ha tre koppel på en vagn. Två som det är nu och lägga till ett tredje koppel mitt i vagnen, som går lodrät istället. Sen bygga en övergångsvagn med ett spår på, som man kör upp vagnen på och kopplingen sker via den lodräta kopplingen. Då är vi framme vid problemet, hur ska man frigöra spåret på vagnen från det andra spåret eller koppla ihop dom olika spåren. Då går mina tankar till vändskivan, där kan man ju köra ut loket och sedan få skivan att snurra runt till nästa spårkoppling. Kan man inte göra en liknande pålastningsstation, men istället för en vändskiva där spåren frigörs från varandra. Så frigöres istället överföringsvagnen från spåret på något annat konstigt sätt, så att man kan åka vidare med överföringsvagnen, med vagn på. " Detta är i Trainz "oförenliga möjligheter" utan ett mycket avancerat skript !! ?? Men det är bra att ni spånar vidare, rätt vad det är faller ett mynt ned hos nån byggare eller skriptare, man vet aldrig !!??
![]() |
#42 |
|
![]()
Har laddat ner michael-h överföringsvagnar och produkter. Tagit mig, en liten snabbtitt på dom. Idén bra, så länge det rör sig om slutna vagnar, där godset inte syns. Men skiter sig, med öppna vagnar, så som O-vagnen. Då man gärna vill ha olika gods på dom. Man skulle nog få göra en uppsjö utav O-vagnar, med olika produkter som produkter.
Tog även en snabbtitt på rampen och blir mer och mer nyfiken på min idé om ett tredje koppel mitt i vagnarna. Undra om Svenolov ser någon möjlighet, med detta via skript på något sätt. Kanske rent av, går att lösa på något annat sätt, än ett tredje koppel.
![]() |
#43 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Mycket mycket imponerat. Bengan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Veteran
|
![]()
... mitt i den häftiga överföringsvagnsdebatten, som är mycket intressant, men just nu ligger på is hos mig, så vidareutvecklar jag Tp (och parallellt T23) för att få dom så bra jag förmår. Ekan kommer att ta över T23 alltefter vi får till den som vi vill ha den. Men Tp försöker jag bygga på och utveckla allteftersom tips och förslag inkommer! Senast justerat boggin så att motvevar och annat stämmer. Skuggan från gångbordet är vidareutvecklad och loket har justerats en hel del, mycket tack vare relys engagemang och goda påpek ! Men mycket texturfixande återstår ännu !
Några bilder på det nämnda:
![]() |
#45 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Mycket snyggt Lennart! Det ser riktigt bra ut (för själv har jag aldrig sett något sådant lok i verkligheten
![]() ![]() ![]() ![]()