![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
|
![]()
tjusigt gillar torvfabriken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... i den jättelika "revirpissoar" vi lever i blir det svårt att ladda upp något alls som jag inte gjort helt själv. Tråden heter ju "På skoj" och det är vad byggande och fixande är för mig. En bild på något jag till 75% gjort själv:
En Torvtralla med fyra olika texturer och ett otal utrustningsalternativ ![]()
![]() |
#33 |
Veteran
|
![]()
de objekt jag bearbetar ger vid handen att origanalbyggarna är av den liberala typen som tillåter det mesta. Så möjligen kan det bli en upload, när och om AB Svartrå torv blir färdig, men mycket återstår ännu
![]()
![]() |
#34 |
Veteran
|
![]()
Jag har 4 portaler i Wollsjö (där Svartrå Torvbana ansluter) och har haft problem med de 4 portaler jag satt upp där. Jag hittade ett skript (Quick Portal Manager v3) som möjligen kan lösa vissa problem !!??
Har någon erfarenhel av denna rule så hör gärna av er i denna tråd!
![]() |
#35 |
Veteran
|
![]()
är förutom upptagning av torv och transport och förädling även ett evigt flyttande byggande av spår ute på täkten. För att tillgodose denna aktivitet gjorde jag en last med spårstumpar som lastas vid rälsdepån på fabriksområdet och sen körs ut på täkten och lossas vid nån av de två rälsdepåer som finns där:
![]() |
#36 |
Veteran
|
![]()
... är ett kapitel för sig. Svartrå Bruk har två sätt att utvinna torv:
På södra mossen (den äldsta) skärs torvblock ut manuellt (Ett pågående beredskapsarbete). På den nyare norra mossen tas torven upp med grävmaskin. I båda fallen är torven tung och blöt vilket gör att trallorna sällan lastas helt fulla. Efter lossningen vid fabriken får torven ligga några dagar och "rinna av". Därefter tas den in i fabriken och rivs, torkas och tumlas för att slutligen pressas till balar. Dessa lastas i torvvagnarna (som är för tunga att köra ut på mossarna) och balarna får inte utsättas för regn för då sväller de upp som svampar. Av den anledningen täcks alltid lastade vagnar som står i det fria med pressenning. ![]()
![]() |
#37 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Smalspår bidrar alltid med en mycket speciell myskänsla.
Supersnyggt! ![]()
![]() |
#38 |
Veteran
|
![]()
Navet i verksamheten är Fabriksområdet där linjer utgår åt tre håll:
Bild1: 1. Österut mot mossarna. 2. Västerut mot Wollsjö. 3. Norrut mot Kanalhamnen. Bild2: Den nya Norra mossen med uppgräving av torv och lastning på trallor. Vid infarten till mossen ligger ett litet lokstall för övernattning av lok2 och 3. Bild3: Den gamla Södra mossen med handupptagning av torvblock, lastning på trallor. Bild4: Det lilla samhället Wollsjö där utlastning av torvbalar till normalspår sker. Här kan man stanna till och fika och se tågen komma och gå ca. varje kvart. Bild5: Kanalhamnen där Torvbalar lossas och fraktas vidare med pråm österut mot hamnstaden K-hamn. Arbetsdagen börjar ca. 7.00 med att lok1 transporterar ut manskap och behövligt materiel till norra mossen, där vägnarna lossas, g-finkan ställs av och de övriga trallorna dras upp till södra mossen och lastas med torvblock. Lok 2 och 3 sköter växling och lastning på norra mossen och drar in och lossar lasten vid fabriken. Vid middagstid bemannas banans malletlok Malle som går till kanalhamnen och hämtar tomvagnar till fabriken varefter det kopplar till de färdiglastade vagnarna och går till Wollsjö för lossning. Därefter går det tillbaks till fabriken för ny lastning och senare på eftermiddagen kör de lastade vagnarna till Kanalhamnen, där de lossas och lämnas kvar. Malle går till loksatllet och stallas. Så har ännu en dag gått i disponent Torsten Torftigs liv och han beger sig till vallokalen i Wollsjö för att rösta på Torvpartiet ![]()