Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-08, 21:05   #31
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Snyggt jobb Mats

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 13:37   #32
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Tackar så mycket för dom vänliga orden. Och självklart så har jag en fråga till.

När man klonar ett objekt, följer även texturen med då? Det jag menar är ifall jag t.ex. gör ett hjul och sätter textur på det och sedan klonar det så att jag får tre hjul till, har även dessa tre hjul texturer då, eller måste jag texturera dom i efterhand i alla fall?

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 16:03   #33
Tomas
STW-member

Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

texturen och mappningen av texturen följer med när du clonar.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 17:10   #34
MatsH

Standard

Kanon!
Då ska jag försöka få ihop några texturer till min vagn. Det här var ju nästan oförskämt roligt. Tur att jag är ledig i morgon också.

Är det någon som vet någonstans där jag kan hitta bilder på tankvagn litt Uh? Jag har några bilder men dom är små och med mycket som skymmer.

mvh .... Mats

Gammal 2003-10-09, 20:23   #35
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Kul med en svensk tankvagn. Tyvär hade inte SJ mer än några få och dom var oftast lite speciella så det är lite knapert med bra ritningar. Jag hittade bara en havdålig ritning på en mjölktankvagn bland SJ ritningarna. Den typiska svenska tankvagnen Q12 / Uh var ju oftast privatägd och jag har inte mycket sådana ritningar.
Om jag fick önska lite så vore det bästa en av de vagnar Chr Olsson byggde för de svenska oljedistributörerna. Det är dessutom en typ som skriker "svensk" lång väg med sin sjävbärande konstruktion. Kolla lite på den tank som Roco har kommit med så ser ni vilken typ jag menar.

Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 21:02   #36
MatsH

Standard

Ritningen jag byggt efter hittade jag i en annons för just Roco's vagnar i senaste Allt om Hobby när jag var på biblioteket, och har kopierat sidan därifrån. Tyvärr så är ritningen väldigt liten och lite knepig att tyda, därför har jag gjort underredet ganska enkelt. Jag tänkte försöka göra en Nynäs-vagn till att börja med, eftersom jag bott i Nynäshamn i några år (flyttade dock därifrån för tio år sedan) och såg ett antal av dessa vagnar dagligen.

mvh .... Mats
Gammal 2003-10-09, 21:40   #37
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev MatsH

Ritningen jag byggt efter hittade jag i en annons för just Roco's vagnar i senaste Allt om Hobby när jag var på biblioteket, och har kopierat sidan därifrån. Tyvärr så är ritningen väldigt liten och lite knepig att tyda, därför har jag gjort underredet ganska enkelt. Jag tänkte försöka göra en Nynäs-vagn till att börja med, eftersom jag bott i Nynäshamn i några år (flyttade dock därifrån för tio år sedan) och såg ett antal av dessa vagnar dagligen.

mvh .... Mats
Mats, jag har några bilder på ett par gamla (jag tror Pikovagnar). I något? gammalt nummer av Allt om Hobby finns ritningar på äldre svenska tankvagnar. Jag skall leta upp dom när jag hinner och försöka skanna av dom och maila dom till dig (är det tillåtet, AoH?). Mailar bilderna på Pikovagnarna iallafall, vad det nu kan vara värt.

LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 22:00   #38
tom-sa
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till tom-sa
Standard

Jeg er i øjeblikket ved at foretage opdateringer af mine Hbbillns, Hbbins og Hirrs4 vogne. Jeg har tænkt mig at anvende 2d alphamappede akselbokse på medium-detail udgaverne. Jeg vil bevare 3d akselbokse på high-detail udgaven, da jeg godt kan lide dybdeeffekten af dem.

MatsH, de ting du har vist indtil nu har set glimrende ud! Glæder mig til at se dem!

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-09, 22:05   #39
MatsH

Standard

Citat:
quote:Mats, jag har några bilder på ett par gamla (jag tror Pikovagnar). I något? gammalt nummer av Allt om Hobby finns ritningar på äldre svenska tankvagnar. Jag skall leta upp dom när jag hinner och försöka skanna av dom och maila dom till dig (är det tillåtet, AoH?). Mailar bilderna på Pikovagnarna iallafall, vad det nu kan vara värt.
Hej LAn!
All hjälp är guld värd och mottages tacksamt. Jag har nå'n sorts konstig förkärlek för tankvagnar([:X]) och tänkte försöka bygga flera olika modeller allteftersom jag kommer in mer i gmax.

mvh .... Mats
Gammal 2003-10-09, 23:23   #40
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Glöm PIKO vagnarna.
Vad jag vet finns det bara två H0 modeller av svenska tankvagnar.
En tyskreggad boggievagn för Nynäs gas och den nya Rocovagnen.
Vi får väl starta en bild och ritningsjakt.

Kenny

Gammal 2003-10-09, 23:29   #41
MatsH

Standard

Kenny, jag har ändrat lite på vagnen (igen) och den ser nu ut på detta vis. Är proportionerna någotsånär rätt? Ska börja med texturerna i morgon.
Hittade förresten följande när jag sökte på Chr.Olsson:
http://hem.bredband.net/b113915/one/chrrekl.htm

mvh .... Mats

Editerat med rätt länk.

Gammal 2003-10-10, 04:49   #42
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Standard

Mats.
Jag har några bilder på tankvagnar.
Inte av den bästa kvalitén, men kanske du får ut någonting av dom.
Har inte din mail.

bengtljunggren@telia.com

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-10, 22:34   #43
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

var snäll och glöm den bilden. Något liknade har inte funnits i detta land vad jag vet )

Kenny

Gammal 2003-10-10, 22:45   #44
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Okej!

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-11, 00:39   #45
MatsH

Standard

Hallå igen!
Detta med texturer var inte så lätt, men nu har jag i alla fall fått en bra bild att använda som underlag. Det verkar vara lite knepigt att mappa tanken, speciellt eftersom det ska vara en logo som helst ska se bra ut från båda sidor. Det blir till att experimentera med det i helgen.

Vad gäller vagnen så har jag snart gjort om allting ett par tre gånger, nu senast själva tanken. Hittar på nya funktioner i gmax lite då och då och försöker då förbättra det jag redan har gjort. Tyvärr så är jag inte så bra med att hushålla med polygoner vilket innebär att det inte blir så värst mycket mer detaljer. Får försöka göra dom i texturerna istället. För närvarande ligger den på 4400 polygoner. Är det för mycket?

Slänger med ännu en bild, förhoppningsvis den sista utan texturer.
God natt .... Mats

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ritning som underlag ? (Gmax) sjonas Off-topic 6 2006-01-07 11:29
Min pivot försvunnen från Gmax LokKalle 3D-design - Trainz 3 2005-08-17 19:04
Gmax fråga Arre Trainz - Allmänt om Trainz 0 2005-02-09 17:05
Gmax info Pierre 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 3 2003-05-31 16:56
Lyckats fått in min V5:a i GMax!!! Zzarr 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 17 2002-10-22 01:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.