Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-01, 15:20   #481
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Tyfonljudet är tydligen ett återkommande problem.

I dagsläget finns tyvärr ingen ljudinspelning av C20s tyfon utan det är en förhoppningsvis snarlik tyfon från DLS som används i modellen. När SVoyager kommer till Sverige nästa gång hoppas jag kunna ordna så att vi kan göra bättre ljudinspelningar av bl.a. tyfonen (man får vara lite försiktig, ljudnivån ligger på 140 dBa, tillräckligt för att ge tinnitus eller värre på nära avstånd).

Om någon hittar ett ännu bättre ljud på DLS så är det bara att tipsa om det.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 19:25   #482
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936

I dagsläget finns tyvärr ingen ljudinspelning av C20s tyfon utan det är en förhoppningsvis snarlik tyfon från DLS som används i modellen. När SVoyager kommer till Sverige nästa gång hoppas jag kunna ordna så att vi kan göra bättre ljudinspelningar av bl.a. tyfonen (man får vara lite försiktig, ljudnivån ligger på 140 dBa, tillräckligt för att ge tinnitus eller värre på nära avstånd).

//Lars S
Hörselkåpor är en bra uppfinning i värsta fall.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 20:36   #483
Izak
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Ort: mellan gatunumret 40 och 42 på en gata i södra Sthlm
Standard

Citat:

//Lars S
Det kan jag kanske hjälpa till med eftersom jag redan har tinnitus sedan tidigare .

//Izak
Izak besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 22:26   #484
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:

//Lars S
Tyfonljudet är inte en så stort problem. Man måste veta hur att använda CMP och söka för "missing dependencies", om man kan inte göra det ska man ha problem inte bara med c20:n men också med många andra saker. TRS är inte alltid lätt att använda och det är bara normall att människor har problem att förstår hur det fungerar. Problemet händer för det mesta med tyfonljudet för det är en vicktig del av c20 att man måste ladda ner. Jag också använder p-dehnert's "change destination sign, driver command" men för det är inte ett krav för att kunna använda C20:n, man aldrig frågar om det (men jag bara undrar hur många som har nedladatt den)
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 00:35   #485
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Jag har laddat ner tyfonljudet för ett tag sedan. Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 19:22   #486
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Jag måste bara lägga in ett inlägg om C20.

Jag körde Cab mode och har inte gjort det sen C20 kom och vilken skillnad, jag blev imponerad av allt, vindrutetorkarna som gick i olika hastigheter, hyttljuset, dörröppningarna och stängningarna...ja allt!

Jag måste säga:

Suveränt arbete SVoyager!
Gammal 2007-02-03, 19:17   #487
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Jag måste bara lägga in ett inlägg om C20.

Jag körde Cab mode och har inte gjort det sen C20 kom och vilken skillnad, jag blev imponerad av allt, vindrutetorkarna som gick i olika hastigheter, hyttljuset, dörröppningarna och stängningarna...ja allt!

Jag måste säga:

Suveränt arbete SVoyager!
Jo, men den här modellen ska ha ALLT, det är målsättningen.......

//Lars S

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Hörselkåpor är en bra uppfinning i värsta fall.
Va sa du, det piper så hemskt i mina öron.... ;-)

Senast redigerad av Joel den 2007-02-03 klockan 20:07.
Gammal 2007-02-05, 17:29   #488
odd
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Skicka ett meddelande via MSN till odd
Lightbulb

Hjelp
Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvorfor jeg må gå inn i Content Manager hver gang jeg har kjørt C20 og ta open for edit på C20 Engine og Commit. Jeg får heller ikke dørene til og opne eller lukke seg automatisk når jeg kjører med Drive to.
odd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 22:31   #489
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av odd
Hjelp
Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvorfor jeg må gå inn i Content Manager hver gang jeg har kjørt C20 og ta open for edit på C20 Engine og Commit. Jeg får heller ikke dørene til og opne eller lukke seg automatisk når jeg kjører med Drive to.
På din första fråga tror jag inte att det har med C20 att göra. Det du beskriver har hänt mig också, med och utan inblandning av C20.

På din andra fråga, så är det likadant för mig, och jag tror att det är fler än vi som har det problemet. Men jag är övertygad om, att det kommer att lösa sig i framtiden. SVoyager känner till detta och menar att C20 skall köras i CAB mode, för vilken den är gjord för. Och jag kan bara hålla med honom.

EDIT: Om du vill ha kontroll på dörrarna för nuvarande version av C20 med autopilot, så kan du prova min dörrkontroll.
Finns att ladda hem här: http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=14919

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-02-05 klockan 23:44.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 02:48   #490
odd
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Skicka ett meddelande via MSN till odd
Standard

Takk skal du ha svenolov for svaret. Da vet jeg det. Jeg har prøvd din dørkontroll og den er meget bra. Det rare med C20 er at hvist du har flere togsett ute og kjører samtidig med Drive to så er den kun den første som virker med dørene de andre opner eller lukker ikke dørene. Jeg bruker Stockholm subway system som jeg lastet ned fra DLS og der har jeg 12 c20 tågsett som går samtidig i en session, men atter en gang tusen takk for svaret.

MVH

Oddvar

Senast redigerad av odd den 2007-02-06 klockan 02:54.
odd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 14:23   #491
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Red face

HEJ! Jo det är så här att jag i omedvetenhet alltså inte med flit har lurat SVoyager på grund av ovetenskap av en teknisk detalj.

I mina vagnhallar hade jag inte mindre, kanske mer än 100 tågsätt i runda slängar och det är mer än banan pallar för, därav att dörrarna krånglade på tågen som fanns vid ändstationerna.

För när jag tog bort alla tågsätt i vagnhallarna, vad hände då? Jo då började allting fungera perfekt, fast fortfarande med en hög felmeddelanden, men vad fasen, nu går dörrarna och tågen perfekt, när jag bara har två tågsätt utsatta sammanlagt med 6 vagnar i varje

Dessutom är det flyt i rörelserna i hytterna, inget mera hack och ryck så det var alltså mitt eget fel att det blev som det blev, så jag kan bara be tusen gånger om ursäkt för att jag inte visste bättre än jag gjorde.

Jag trodde det kunde vara som i verkligheten att man kunde sätta ut ett ex. hundratal C20 tågsätt och använda vid behov, men jag hade fel.

SÅ ROLIGT SKULLE MAN INTE FÅ HA DET, ATTAN OCKSÅ!!!

JAJA HUVUDSAKEN FÖR MIG NU ÄR IALLAFALL ATT DE TVÅ TÅGSÄTTEN I NORSBORG OCH I FRUÄNGEN FUNGERAR PERFEKT.

MVH JOHNNY NILSSON

PS En sak i denna härvan var iallafall att jag till slut kunde börja köra C20 version 8 på min rutt igen, härligt!!! DS

Senast redigerad av Jonmpa den 2007-02-06 klockan 14:24.
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 16:29   #492
Sparkfot
Medlem

Standard

Svoyager: Nu även jag provkört senaste versionen och allting är verkligen så snyggt, synd att det riktiga C20 ljudet faller bort ibland men annars super snygg modell.
Gammal 2007-02-09, 19:49   #493
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Svoyager: Nu även jag provkört senaste versionen och allting är verkligen så snyggt, synd att det riktiga C20 ljudet faller bort ibland men annars super snygg modell.
Ljudet är bara ett första utkast och försök till "riktigt" ljud. När man kört en stund verkar ljudet hacka lite mindre, kanske beroende på att man då har det laddat i RAM-minnet och slipper ladda det från disken eller pagingfilen, men det finns ännu inget kontinuerligt ljud att övergå till i olika hastigheter.

En bra början är det i alla fall.

SVoyager kommer f.ö. till Sverige igen från slutet av april till slutet av juni. Vi får se vad vi kan åstadkomma medan han är här. Planering pågår.

//Lars S
Gammal 2007-02-09, 19:56   #494
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
SVoyager kommer f.ö. till Sverige igen från slutet av april till slutet av juni. Vi får se vad vi kan åstadkomma medan han är här. Planering pågår.
Najs! ...
Gammal 2007-02-09, 21:27   #495
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ljudet är bara ett första utkast och försök till "riktigt" ljud. När man kört en stund verkar ljudet hacka lite mindre, kanske beroende på att man då har det laddat i RAM-minnet och slipper ladda det från disken eller pagingfilen, men det finns ännu inget kontinuerligt ljud att övergå till i olika hastigheter.

En bra början är det i alla fall.

//Lars S
Det är en grymmt bra början, Går det inte måntro att få in "det nya ljudet när dörrarna stängs" Du vet vad jag menar Lars, det skränande typ.?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.