Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-29, 22:08   #481
mattiasb
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Hur går det med rutten?..

Jag är impad när jag fick se bilderna..
Var nästan så man kände igen sig i halden

Ha det bra och lycka till
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 23:39   #482
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Nu tar jag paus i en vecka. Det är jobbigt att felsöka i Sarpsborgs område. Det är fler fel än bara tre växlarna och ändra många gånger. Det finns även tre växlar till ihop som jag måste ta itu med.

Senast redigerad av Totte den 2006-01-30 klockan 21:25.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 17:31   #483
mattiasb
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Kommer du ha dubbelspår öxnered Göteborg?

Det blir det ju om ngra år lr kör du med den enkelspåriga banan med ett x antal mötesspår?
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 12:19   #484
Erik.H
Tidigare mrdaddydj

Reg.datum: Oct 2003
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattiasb
Kommer du ha dubbelspår öxnered Göteborg?

Det blir det ju om ngra år lr kör du med den enkelspåriga banan med ett x antal mötesspår?
Det kommer nog inte att bli dubbelspår mellan Öx - G.
Jag frågade för längesedan o det gällde sträckan Öxnered - Trollhättan.
Och då sa han att det inte skulle bli något. Antar att det blir enkelspår hela vägen ner till Göteborg.
MVH
Gammal 2006-02-07, 15:17   #485
Totte
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mrdaddydj
Det kommer nog inte att bli dubbelspår mellan Öx - G.
Jag frågade för längesedan o det gällde sträckan Öxnered - Trollhättan.
Och då sa han att det inte skulle bli något. Antar att det blir enkelspår hela vägen ner till Göteborg.
MVH
Hej!
Ska fundera på saken....
Gammal 2006-02-08, 17:05   #486
Totte
Hedersmedlem

Standard Fortfarande växeljusteringar...

Hej!
Jar har gjort omfattande växel-justeringar i Sarpsborg, Sandesund och Fredrikstad. Nu är de felfria. Just nu håller jag på med Moss. Om det blir fler stationer efter Moss som har också fel får jag se senare. Så ha lite tålamod är jag tacksam.

Jag ska förklara varför det blir fel, det är tre eller mer växlar som är ihop utan spårbit mellan som krånglar. Aktiviteterna fungerar inte då.
Gammal 2006-02-17, 18:26   #487
Totte
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jar har gjort omfattande växel-justeringar i Sarpsborg, Sandesund och Fredrikstad. Nu är de felfria. Just nu håller jag på med Moss. Om det blir fler stationer efter Moss som har också fel får jag se senare. Så ha lite tålamod är jag tacksam.

Jag ska förklara varför det blir fel, det är tre eller mer växlar som är ihop utan spårbit mellan som krånglar. Aktiviteterna fungerar inte då.
Just nu felsöker jag mellan Ski och Oslo. Dessa spåren har mycket dynamiska delar och jag försöker ta bort dem och ersätta med X-tracks spårbitar.
X-tracks fanns inte då när jag började bygga från Oslo till Ski. Jag kämpar på nu!
Gammal 2006-02-19, 21:54   #488
Huffus
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Standard Heja på !

Kämpa på Totte. Vi är många som väntar (med spänning) och ser fram mot ett "släpp".
MVH Huffus.
Huffus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 23:07   #489
Erik.H
Tidigare mrdaddydj

Reg.datum: Oct 2003
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Jag hejar ochså, självklart på!
Det är en sån otrolig rutt du håller på med. Hoppas att dina problem löser sig inom en snar framtid.
Gammal 2006-02-20, 11:41   #490
Totte
Hedersmedlem

Unhappy Omöjligt att ta bort växlarna

Hej!
Tack för era uppmuntran! Jag har ändrat massor av växlar, genom lägga små spårbitar mest i Osloområdet och den stora bangården. Men spåren västerut har problem, det är två växlar som jag vill ta bort för att lägga en liten spårbit, vägrar försvinna. När jag klickar på dem så får jag felmeddelande till Bill direkt. Något bra tips hur jag ska göra är jag mycket tacksam.

Senast redigerad av Totte den 2015-11-20 klockan 22:14.
Gammal 2006-02-20, 11:50   #491
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Du får leta upp dom i world-filen. Manuellt ta bort dom därifrån, därefter köra en rebuild. Notera tilen såklart, så du hittar rätt world-fil. Kolla koordinaterna på de aktuella växlarna och leta upp dom i world-filen. Var noga med att ta bort allt mellan paranteserna.

Full backup innan, såklart. Blir det tokigt i world-fil-editeringen, så kan du bara hämta upp originalet.

Lycka till!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 00:15   #492
Totte
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Du får leta upp dom i world-filen. Manuellt ta bort dom därifrån, därefter köra en rebuild. Notera tilen såklart, så du hittar rätt world-fil. Kolla koordinaterna på de aktuella växlarna och leta upp dom i world-filen. Var noga med att ta bort allt mellan paranteserna.

Full backup innan, såklart. Blir det tokigt i world-fil-editeringen, så kan du bara hämta upp originalet.

Lycka till!
Tack Mazz! Det gick att ta bort växlarna. Jag har tyvärr hittat fler fel i Sarpsborgs industriomdråde, Berg, många fel i Halden och Kornsjö. Det är växlarna som ligger tätt på varandra. Måste lägga små spårbitar mellan växlarna. Det kommer ta tid att fixa dem.
Gammal 2006-02-21, 01:20   #493
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Härligt å ena sidan att det specifika problemet löste sig... Tråkigt å andra sidan att du har mycke kvar, sånt här är ju inte den allra roligaste sysselsättningen, direkt...

En fundering... Om det är så att det är t.ex 10-gradersväxlar, som ligger på detta sättet, så är ett förslag att ersätta dessa med 3-gradersväxlar, då bibehåller du standard spårbredd, om du behöver. Dessa växlar, även om du använder de kompletta, kräver ändå en 15,2m rak mellan utgående böj och nästa växels nod-punkt, så då är spårbiten mellan växlarna automatiskt löst. Dom är ju inte drop-in replacement, men du klarar dig på att "bara" anpassa raka spår til de nya delarna... Bara en ide, passar kanske inte på alla ställen, t.ex om du har 5-gradersväxlar...

Håller tummarna hela tiden att går bra för dig, med din fina rutt!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 12:56   #494
Totte
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Härligt å ena sidan att det specifika problemet löste sig... Tråkigt å andra sidan att du har mycke kvar, sånt här är ju inte den allra roligaste sysselsättningen, direkt...

En fundering... Om det är så att det är t.ex 10-gradersväxlar, som ligger på detta sättet, så är ett förslag att ersätta dessa med 3-gradersväxlar, då bibehåller du standard spårbredd, om du behöver. Dessa växlar, även om du använder de kompletta, kräver ändå en 15,2m rak mellan utgående böj och nästa växels nod-punkt, så då är spårbiten mellan växlarna automatiskt löst. Dom är ju inte drop-in replacement, men du klarar dig på att "bara" anpassa raka spår til de nya delarna... Bara en ide, passar kanske inte på alla ställen, t.ex om du har 5-gradersväxlar...

Håller tummarna hela tiden att går bra för dig, med din fina rutt!
Tack för tipsen! Skall prova så.
Oslo hade _5-växlar (långa växlar) byttes ut till 5-växlar. Det ser mycket bättre ut än förut.
Gammal 2006-02-24, 11:48   #495
Totte
Hedersmedlem

Standard Äntligen är rutten löst!!!

Hej!
Jag kan gladligen meddela er alla att rutten är felfri nu. PUH! Jag börjar med att placera ut signaler och hastighetsskyltar. Ska även plocka bort överskott med tiles så att rutten ska bli lättare.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.