![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
I verkligheten ser det ut så här (avstånden mellan varje objekt är beroende på sth).
Jag ska försöka förklara hur vägskyddssignalerna fungerar i mina skript. Jag har infört något som jag kallar för v-blockering (det kanske finns ett ord i verkligheten för detta) som varje v-signal hanterar. V-blockeringen fungerar som ett skydd för feltolkning av pågående trafik. Eftersom tåg kan passera i båda riktningarna så finns det dubbla uppsättningar av v-signaler, rälskontakt och ringsträcka. Rälskontakt och ringsträcka (= två olika avstånd relativt v-signalen) är dessutom överlappade med varandra. Jag ska förklara med lite bilder som jag bifogar. Förklaring till bilderna.
*1) SignalLibrary är ett gemensamt bibliotek för alla signaler i en viss session. Det innehåller gemensamma funktioner, som den ovan, och funktioner för länkning, signal egenskaper m.m. -
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-14 klockan 00:36. |
![]() |
![]() |
#47 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
WOW!
![]() Jag är imponerad! Det verkar som om det kommer att bli ett komplett och heltäckande signalsystem vad det lider. Ser med spänning fram emot fortsättningen. ![]() mvh .... Mats
#48 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Följande är vad som gäller intill dags dato: Hur namnger man signalerna? Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
-
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-18 klockan 01:34. |
|
![]() |
![]() |
#49 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Vill bara säga tack för det arbete du lägger ner på signalerna. Att få fungerande svenska signaler tillsammans med allt STW, och andra skapare av svenskt materiel, gjort gör att det återigen blir kul att använda TRS. För min del har det legat nere ett tag p.g.a bl.a avsaknaden av signaler med "riktiga" signalbilder.
![]() ![]()
#50 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]() Citat:
Precis likadant är det för mig. Tack Svenolov för det jobb du lägger ner!
![]() |
#51 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
saknas för mig i senaste versionen:
<KUID:36713:15011> <KUID:36713:15021> <KUID:36713:24550> <KUID:36713:24552> <KUID:36713:24566> <KUID:36713:24589> <KUID:36713:24592> <KUID:36713:24606> <KUID:37319:26008> <KUID:37319:37011> <KUID:41462:23311> <KUID:41462:23327> <KUID:41462:23401> <KUID:41462:23406> <KUID:41462:23421> <KUID:41462:23425> <KUID:41462:36032> <KUID:62456:20007> <KUID:73619:25120> <KUID2:30671:215040:1> saker som finns på STW:s skivor (delar av dom)? eller är trainz bara dumt och inte ser sakerna på dls? nödvändiga saker, eller nått som eg. inte behövs? vissa vet jag inte är från STW, men vart får jag tag på dom? ska söka manuellt nu på DLS, men tyckr trainz borde hittat själv..
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2008-01-25 klockan 11:25. Anledning: råkade välja fel karta, så fick fel saknade objekt, edit2: hittade några på dls |
![]() |
![]() |
#52 | |
Medlem
|
![]() Citat:
<KUID:62456:20007> Plattenbau-mB (my30) finns med i bifogade config-fix. -
![]() |
#53 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
fråga 2 blir då:
är något av detta något man behöver typ nått lok eller så?eller är det bara massa grejjer som gör att banan ser bättre ut så som tex kontaktledingar osv? jag har ingen av skivorna, så därav undrar jag bara om någon av kuid:erna är nått man behöver eller ej.
#54 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
#55 | |
Medlem
|
![]()
Flyttar resonemanget med mig själv, från downloads tråden hit.
Citat:
EDIT: Frågan är besvarad av Tomas. Fristående försignal försignalerar alltid huvudsignalsbeskedet i huvudsignalen. Alltså, det sistnämda alternativet i detta fall.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2008-01-27 klockan 01:02. |
|
![]() |
![]() |
#56 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
svenolov, signaler som kan visa signalbilden kör, 40 varsamhet (två gröna), går dom att länka till en växel så att om växeln ligger för rakspår ger signalen en grön, vid kurvläge två gröna?
#57 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
#58 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Kan man passa på att fråga hur det går med arbetet, var ett tag sen vi hörde nått om det.
En annan fråga, kommer det att finnas möjlighet att istället för en grön som visar "Kör vänta kör" att få ett vitt blinkande sken under? Likaså grönt blinkande vid "Kör vänta stopp" ? Och ett fast grönt sken vid Kör 40 på signaler med fler än 3 lampor? Och varför visar mina signaler med tre lampor ALLTID "Kör 40" med två gröna, även om jag lagt om växeln framför så det borde logiskt bli stopp!? Även vid dvärgar så har jag problem med att den bara visar "Kör 40, varsamhet - nästa signal stopp", m.a.o ett blinkande grönt sken till vänster, även fast nästa signal visar Kör eller det inte är några växlar eller liknande imellan. Mycket frågor är det, vet inte om några är besvarade här tidigare, jag kan dock inte hitta något, så jag passar på att fråga. I övrigt funkar allt bara bra hos mig! ![]()
M.V.H Tobias år 2014! ------------------------ Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage. http://tobbebilder.from.eksjo.com/ Senast redigerad av vfp420b den 2008-03-18 klockan 00:31. |
![]() |
![]() |
#59 |
Medlem
|
![]()
Jag har varit borta (sjukdom) från denna värld ett tag, men nu är jag på väg tillbaka.
Jag återkommer med svar till er alla, snart.
#60 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Trevligt att höra att du är tillbaks!
![]() |
![]() |