Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-04, 03:05   #46
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Så där, då har man lyckats knyta ihop 2 skilda spår återigen så man kan åka iväg men ändå ta sig tillbaka "hem" utan att behöva vända.

Jag tyckte klockan slog 02.13 just efter att jag rullade iväg och jag var framme 02.45 eller något sådant, inte 02.43 det hann jag inte.

Jag höll 80, efter visa missöden var jag uppe i 82 och sen återigen 80 så vi säger att jag höll 80 km/h i 30 minuter, då hann jag alltså 4 mil (8 mil i timmen/2 = 4 mil)

Ni kan ju räkna ut att det är bergen jag knutit ihop, och är uppe i strax över 500 m.ö.h. tror jag, det blir bättre och bättre.

Frågan är om det verkligen blir nått av detta men jag tror det kan bli bra, släta ut några backar och försöka få till några bergsluttningar runtomkring och lite färg på det, sen bör man placera ut några byar och kanske till slut några städer kanske.....

Bilderna jag visar, det är 1 från idag och 3 från i går/förrgår.

Bild 1: Just fått ut nästa gruppering av STENA vagnarna som hamnat en bit bak i tågsetet, timmervagnarna tror jag fick en T44 som dragare.

Bild 2: Rangering av ett långt tågsett där jag vill samla ihop
alla STENA-vagnar som sammankopplas till 1 lok.
Fin bild också där där är farligt nära varann i plankorsningen.

Bild 3: Provkörde ett lok jag lyckats ladda ner, ser ut att vara en 2 motorig diesel - eller hördes vara....inte jättestark men klarade en del.

Bild 4: Dagens bild, dom backarna jag gjorde sist, där gjorde jag ett vändspår som självklart går över ordinare spår, som dock slutar just efter bron, fortsättningen där jag knöt ihop med ett annat spår gick tyvärr via detta vändspår men det kommer att ändras.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg plankorsning1.jpg (66.3 KB, 147 visningar)
Filtyp: jpg virkeskrotvagnar.jpg (80.6 KB, 147 visningar)
Filtyp: jpg 2motordiesel.jpg (84.4 KB, 147 visningar)
Filtyp: jpg spåröverspår.jpg (50.7 KB, 147 visningar)
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 23:02   #47
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Nu har jag fått lite verksamhet på mina banor,
praktikanten Peter på bangården vart skickad med rangerloket och leverera lite kemivagnar och ett sstycke vagn med virke - dock avbröts han av lokfel.

Bild 2, 3 och 4.
Fick bara lust att se hur det skulle bli med en bro modell större
men den kommer att tas bort sedan.

Railway to heaven typ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rangerlokpådrift.jpg (64.6 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg railwaytoheaven.jpg (44.7 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg storbro1.jpg (38.7 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg storbro2.jpg (44.7 KB, 135 visningar)
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 23:25   #48
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Kul att du berättar vad som händer..

Kul att du berättar vad som händer.. men jag som är "plattbyggare" tills nu.. tycker att du kanske fokuserat lite för mycket på att "bygga på höjden".. detta är en rent personlig reflektion.. men fortsätt.. följer gärna din tråd..
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 23:30   #49
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Jo kan väl blivit för mycket av det, ska försöka stretcha ut de backar jag har så det ser bättre ut sen är det väl dags att "färglägga" och få med lite natur och annat runtomkring.

Jag har iallafall 3 stationer, sen ute i skogen har jag en uppställningsplats med lokstall och stall för vagnar, sen funderar jag på att säkerhetskopiera detta projekt, sen kanske man ominstallerar datorn, har en del skräp och skit på den nu.

Men visst, det är bara att jobba på.
Finns mycket här på forumet jag skulle behövt läsa in också
för att bli en bättre byggare.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 23:38   #50
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Du nämde också..

Du nämde också.. att du är relativt ny här på forumet.. och få jag ge dig ett råd som en "gammal Trainzanvändare" är att du stannar upp och detaljerar en liten yta i taget.. jag bygger bara för det mesta i " ett board" eller till och med i ett "halvt board".. detta är nog för att jag är även modelljärnvägsbyggare i reality.
Tycker att det är kul att detaljera och man ser resultatet snabbt på detta sätt.
Mitt sätt att se på byggandet i Trainz..
En av mina banor här på forumet har du här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23470
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!

Senast redigerad av stina den 2011-03-05 klockan 00:10.
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 01:12   #51
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Tackar för det Stina, ska kolla länken, jag däremot bygger lite i taget provkör och testar och sen bygger jag vidare - kanske på samma plats eller en helt annan plats, projektet är hela tiden detsamma då jag har satt ihop 3 olika projekt.

Man tar lite i taget, nu har det blivit väldigt mycket spårarbete, men om du ser vad jag gjorde då jag var nykompling här så byggdes ett litet samhälle, sen bröt PS2010 ihop totalt och det vart en ominstallation.
------------------------- ------------------------------------


Nu har det blivit lite förändring, sprängde tidigare bort ett berg och klippte samtidigt spåren men har knytit ihop spåren igen, dock får man köra en omväg - anledningen till det är att det (snart) kommer bli blött om man försöker köra gamla vägen.....

Lokföraren Sören fick tack vare detta ett extra lok då han skulle gå iväg med posttåget med 15 vagnar, 71 km/h var ingen konst då man har dubbeldiesel.

Han passerade först Stenberget och strax därefter Stenbergsbyn som ligger på 11 m höjd över havet - lite lämpligt för tågtrafiken.

Därefter kommer han in på de gamla spåren där några lok står uppställda i väntan på behov - nu då det inte varit mycket trafik.

Resan vidare gick via Vallabyn där han även fick plocka upp en YB06 som fått problem med drivningen, motorn går som kanske syns men det går varken framåt eller bakåt med egen maskin.

Dagens bildfråga - som ni vet svaret på:

Funkar det med spår som korsar varandra?

Därefter provkörs en backe som sprängt upp men var extremt ojämn - dags att skicka ut lite maskiner på arbete och därefter sker ett missöde med urspårning, spåret går uppför en brant backe men går längs med branten och inte upp på toppen av kullen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2lok15vagnar.jpg (67.6 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg 2lok15vagnarskog.jpg (83.2 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg 215avgårstenbergsbyn.jpg (71.2 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg yb06vallabyn.jpg (52.3 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg korsspår.jpg (74.4 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg urspår1.jpg (51.8 KB, 115 visningar)
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 01:14   #52
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Måste tacka stina för länken också, finns bilder där som jag tänkte göra en förfrågan på, det var alltså dina bilder det också,
jag tycker det ser ut som du gjort objekt utifrån bilder, d.v.s. du har klippt ut bild på en hund t.ex. och gjort ett objekt av detta, kan det stämma?

Senast redigerad av Pe4r den 2011-03-06 klockan 01:17.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 10:02   #53
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Hej Per...

Har laddat ned en hel del objekt från:

http://darjeelingtrainz.com/

Du får försöka ta dig fram i menyerna, välj "Nedladdningar" o gå vidare... fungerar det finns där en massa användbara detaljer, människor, djur, fordon, vegetation, hus, broar.. osv.

Ska själv prova framåt...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 10:19   #54
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Ser ut som man behöver ladda ner och installera via exe filer om jag ser rätt.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 11:55   #55
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard pillergöra

Du hadde en bild i screenshot tråden. som du ville ha lite gräs och annat på ditt landskap.
Det är inte så mycket pillgöra.

Gör en sektion, med det gräss träd, eller vad du vill ha på den. När du är nöjd, använder du copy and paste.

Du vet kanske hur man använder den funktionen. Om inte så visar jag några bilder till din hjälp.

Bild 1. Gå in på tools.
Bild 2. Markera den röda knappen som är ingringad. Sen håller du ner vänster musknapp och markera det området som du vill kopiera. Då får en rektangel eller något liknande det VIT markerade området du ser på bilden nere till vänster.
Bild 3. Markera nu den gröna kanppen. Då kan du flytta runt den Vita rektanglen till där du vill ha samma textur. Och sen vänster klickar du där du vill ha den. Och du får den inklistrad som på bilden.

Du kan också rotera den med hjälp av tangenten ´ .

En sak. Dom små knapparna under Klipp o Klistra knapparna är från vänster till höger. Höjd, Textur, Objekt, Splines.
Beroende på vilken du har avmarkerad eller markerad. Kopierar du också dom sakerna.
Du ser på min bild att jag valt att kopiera Textur och Objekt. Där är en vit ring runt respektive knapp när den är markerad.

Det blev lite långt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ´kopiera (2).jpg (87.0 KB, 102 visningar)
Filtyp: jpg ´kopiera (5).jpg (130.9 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg ´kopiera.jpg (161.7 KB, 103 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 01:43   #56
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Okej man kan även kopiera område, d.v.s. kopiera och sedan placera ut flera identiska, det ska jag prova.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 21:51   #57
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Tänkte bara avslöja att jag är tillbaka på ADSL men kommit efter med TS2010, blivit lite mer 18WoS Extreme istället....

8Mbit är också uppdaterat till 24 så jag ligger på cirka 16 mbit på mitt trådlösa.
Det är skillnad mot 2-3 mbit mobilt.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009