![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Det tar sig, sa brandchefen på semester....
Nu ser det hyfsat ut. Några problem kvar att reda ut: 1) Ledningen ser lite tjock ut och har hål i sig Undrar om det beror på för kort textur i förhållande till avstånd mellan stolpar? 2) Filstorleken på CDPn är för stor. Detta pga onödigt stora texturer för stolpar mm. 3) Överliggaren är nu i något som liknar rostfritt stål. Jag vill dock ha något femtiotals look över min stolpe så jag måste ändra detta till blymönjat stål... 4) Införande av LOD.... Det är för mkt polygoner här för att det skall funka med TS2009 och 2010's större avstånd.... (runt 1500 polygoner - det är de sabla isolatorerna som ställer till det). screen3.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Snyggt!
![]() Tyvärr så funkar fortfarande inte mina ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
De yttre isolatorerna borde in en bit, de ser ur och kunna ramla
![]() dimensionerna ser inte rätt ut, antingen är överliggaren för bred, eller stolparna för korta.. Hur många sidor består isolatorerna av? (dvs om de vore en cylinder)
![]() |
#49 |
Medlem
|
![]()
Jag har inte modellen framför mig men har för mig att det är 12 sidor på varje skiva i isolatorerna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Medlem
|
![]()
borde räcka med 6-8, dom är ju så små... Sätter du desa i en smoth grupp borde det inte bli någon skillnad..
Stolparna borde klara sig med typ.. 10-12
![]() |
#51 |
Medlem
|
![]()
Här är en ny version med nya ellednings texturer.
Jag skall fixa antalet polygoner härnäst och lägga till LOD. screen4.jpg När det gäller polygoner - stolparna har redan 12 edges bara. Jag kommer att göra en low version för LOD med fyrkantiga stolpar och fyrkantiga isolatorer. räknar med att det blir runt 300 polygoner för den. Senast redigerad av spyfrog den 2011-03-06 klockan 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Medlem
|
![]()
ta sex kantiga isolatorer / åttkantiga stoplar, jag tror mer på det
annars kommer det nog bli för stelt
![]() |
#53 |
Medlem
|
![]()
Nu fungerar äntligen mina elledningar! Jag ska visa en bild lite senare idag!
Problemet var att jag la till "bendy" i configen. Senast redigerad av marmar den 2011-03-07 klockan 15:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
|
![]()
Ja, jag upptäckte att "bendy" inte funkar alls. Själv kopierade jag inställningarna från en i TS redan inbyggd elledning och då funkade det ganska omgående så fort jag fått Blender att acceptera mina alfa mappade texturer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej !
Bra jobbat båda två ![]() Här är några reflektioner. Inte menat som klagomål utan mer som tips till förbättringar, om det är möjligt.: Börjar med Svensk elledning (bild 1). Den startar "åt fel håll" när man klickar och drar. Sedan blir skarvarna inte helt perfekta i de första stolparna, lite bättre längre fram, men fortfarande lite misspassning. Stolphöjden är bra, 12 meter, som det har sagts någonstans att de skall vara. Strukturen är fin också. Härlig träkänsla i stolparna. Elledning 60kv (Bild 2). Fina stolpar där ledningarna är bra inpassade till isolatorerna. Stolparna är dock lite korta i höjden och trådarna känns lite tunna. På håll är de lite svåra att se, men på nära håll är de helt okay. Trevligt med lite svenska kraftledningar. Tack så mycket. Hälsningar
![]() |
#56 |
Medlem
|
![]()
Jag har tänkt att fixa de problem i stolpen. Det kommer en ny version kanske i morgon.
Bra att du ser det! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Medlem
|
![]()
Då ska vi se.. jag är en sådandär mupp som samlar på mig typ många pdf filer i mina dagar, för att de står roliga saker i dom som man skulle kunan utveckla till 3d objekt..
I dessa finns de då massvis med information.. Jag har hittat en pdf om just karftledningar, som jag delar med mig lite utav.. där står följande om MINSTA höjd för fasledare i friledning: mellan >1 och ≤ 55 kV höjd i område med detaljplan: 7 höjd i område utan detaljplan: 6 > 55kV höjd i område med detaljplan: 7 + s höjd i område utan detaljplan: 6 + s s är ett spänningstillgägg enl detta: Icke direktjordat: >77kV = 0,2m Direktjordat: >132kV = 0,4m >220kV = 0,8m >380kV = 1,7m Jag kommer utgå från Benkegbgs bilder. Den ledning i bild 1 verkar det vara för kort avstånd mellan stolparna, det ser ut att vara typ 30m, borde vara det dubbla typ, om inte mer ledning 2 så kommer ledningen hänga ner mer än 6m genom att stolpens höjd är på 6 m
![]() |
#58 |
Medlem
|
![]()
Hmmm....
Enligt mitt 3D program så skall stolarna vara 8meter höga till min ledning. Sen är ledning 60 meter och har 2 meters spel och sitter i nederdelen av en isolator som är cirka 950mm.... Men felet blir naturligtvis pga jag glömde att ta höjd för att tvärslån sitter lägre än 8 meter.... Vilka mått föreslår ni? Jag tolkar det som att 10m stolpar borde vara korrekt? Då kommer tvärslån på cirka 9 meter istället för på 7 meter som idag. Med cirka 1 meter isolator blir då lägsta höjd för ledningen 6m om jag räknar rätt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Medlem
|
![]()
Ny version ute på downloads forumet som är 11 meter hög i stolpen vilket om jag räknar rätt ger cirka 7 meter frigång för själva ledningen.
Den är också bantad polygonmässigt Kommer: LOD Kraftigare ledning |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Medlem
|
![]()
Kan ju inte sitta här och bara klaga på era polygoner..
Jag vill också vara med här ![]()