|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-04-15, 10:37 | #46 |
Medlem
|
Nu är det så här att man inte kan 'beställa' hur mycket som skall betalas tillbaks när det gäller kortlån. Har man mycket pengar på banken så drar jag mycket pengar på kortlånet.
- Kortlånet är endast till för att täcka små utgifter i ekonomin. - Kortlånet kommer med största sannolighet att försvinna från V26. Den som då har höga skulder när det gäller kortlån kommer att ha minus i kassan och kan inte göra några affärer alls utan måste vänta tills man ligger på plus. Var alltså försiktiga med att få för mycket minus i kassan. MEN..... Vi har som sagt tio veckor på oss att justera detta. Ledsen att jag inte kunde komma online igår kväll som jag sade men jag har köpt nytt trådlöst nätverkspaket som installeras i hemmet och jag kunde inte komma ut på internet. jag har lite mer jobb idag med nätverkskablar som skall bort och lite städning. När detta är klart så ser ni mig online igen och då kontrollerar vi alla dina transaktioner och ser om jag gjort någonting fel. M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-04-20, 12:50 | #47 |
Medlem
|
Purschem vill vara säker på en sak här.
Om jag t.ex vill köra X2 trafik mellan stad Helsinghamn och stad Västerköping. En X2a kostar x antal kronor, men jag har bara ett saldo på y antal kronor (där Y är mindre än x). Kan jag ändå välja att köra, eller måste jag vänta? MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2004-04-21, 11:38 | #48 |
Medlem
|
Det blir ju lånköpet som gäller. Du ser då hur mycket som skall betalas av per vecka och sedan är det upp till dig att se till att dessa pengar finns till helgen när uppdateringarna görs.
Priset för en X2 är ca 1,3 miljoner per vecka i 52 veckor. Om du har andra kontrakt som genererar pengar efter ev utgifter och som tillsammans med X2 kontraktet gör att du kommer upp i denna inkomst så bör du prova. Men det går troligen inte att bara köra X2 och få in dessa pengar. Meningen är egentligen att när du betalat av på någon av dina andra fordon för sista gången så kommer du att få in mer pengar och det är då som de nya dyra loken och motorvagnarna kommer in i spelet. M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-04-21, 18:18 | #49 |
Medlem
|
Jag kom just på en sak angående våra diagram som finns på:
http://www.svttl.se/Diagram.htm När vi tar bort kortlånen så kommer ni alltid att se hur det går för era bolag om ni jämför staplarna inkomster och utgifter. Idag så kan staplarna visa högre inkomster än utgifter eftersom man kanske tagit ett kortlån som just den veckan ser ut som en inkomst. Eftersom jag nu kommer att betala in alla kortlån V26 och ta bort den stapeln innebär det att några kanske tillfälligt ligger på minus men det är alltså inga problem så länge inkomststapeln är högre än utgiftsstapeln. Frågan är nu, skall vi redan idag stoppa all handel med nya kortlån? Det skulle innebära att stapeln kortlån ligger kvar och vi har alla har kortlånen kvar i ytterligare ca 10 veckor. Men det innebär också att vi alltid kan lita på staplarna inkomster och utgifter och alltså ser om det går bra för oss eller inte. Man skulle alltså inte kunna ta ett kortlån för att 'manipulera' stapeln inkomster längre... [8] En annan fråga på denna sida: http://www.svttl.se/ekonomi.htm fliken 'fordonsdata' Vill ni att jag tar bort de gula fälten som visar veckoränta och veckoamortering och har tre kollumner som endast visar Kontantköp, hyra och avbetalning brevid varandra för att enklare se vad allting kostar? Eller är det kanske dags att börja använda... http://www.svttl.se/lok.htm http://www.svttl.se/godsvagn.htm http://www.svttl.se/persvagn.htm dessa sidor istället och ha prisalternativen här? M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-04-21, 18:39 | #50 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
|
2004-04-21, 19:25 | #51 |
Senior Member
|
Ta bort kortlånen, men vänta någon vecka.... Jag måste ju hinna köpa mina nattåg [8D]
En annan sak jag låg och tänkte på häromdan. Vi ska inte försöka begränsa fordonsmarknaden? Som det är idag finns "hur många fordon som helst". Som jag tänker mig skulle tillgången på fordon styras av både hur många fordon resp företag köper/hyr samt på omvärldsekonomin. Lågkonjuktur = många fordon eftersom efterfrågan på fordon är låg, Högkonjuktur = få fordon eftersom alla vill ha fordon. På detta sätt kan företag handla med fordon sinsemellan, men även "tvingas" köra med äldre materiel i brist på ny. http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
2004-04-25, 10:56 | #52 |
Medlem
|
Kortlånen tas bort för alla från och med Vecka 26. Det finns dock redan nu möjligheten att ta bort kortlånen för de som vill. Detta beroende på att jag då kanske slipper ändra allihop samtidigt. Vilka konsekvenser får detta om man ändrar idag?
- Inga fler kortlån ges. - Saldot blir negativt om man har kortlån som läggs in på saldot. - Räntan på underskottet blir lika som om man har kvar kortlånen (vid minus i saldot) men man får lite ränta om man ligger plus i kassan. Maila mig när ni vill ta bort kortlånet. Cellen 'kortlån', gult fält tas då bort i er kalkyl. M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-05-01, 08:45 | #53 |
Medlem
|
PRESSMEDDELANDE 04-05-01:
SVTTL är glada över att ha vunnit upphandlingen av rutten KMJ. Detta innebär att de rutter som finns registrerade hos SVTTL nu ägs av samma bolag. Detta kan alltså ses som ett monopol enligt vissa [:0]. Vi på SVTTL äger inte rutterna för att tjäna stora pengar. SVTTL har, som tidigare sagts, slutat att köra egen trafik eftersom man i sådana fall skulle ha betalat kilometeravgiften till sig själv och på så sätt fått fördelar gentemot konkurrerande bolag. De pengar som SVTTL trots allt får in på de olika rutterna används för att utveckla trafiken genom att köpa fabriker och annat. Den trafik som sedan utvecklas mellan fabriker, hamnar, flygplatser osv gagnar alla operatörer som på detta sätt kan köra fler tåg och tjäna mer pengar. - Nu skall vi titta på de kontrakt som finns på KMJ och tillsammans med de andra rutterna vi äger skall vi nu få ett enhetligt system så att det blir lika för alla. Detta säger högsta hönset Hans Pursche som en kommentar till köpet. - Detta innebär bl a att vi tar bort uppställningskostnaderna för lok och vagnar. Detta anser vi finns med i den angift som operatörerna får betala för att köra på SVTTL's spår. Det blir alltså lite billigare att köra på KMJ. Vi kommer också att göra små ändringar i tågnummerstrukturen så att det blir lika som på de andra rutterna. Allt för att underlätta för operatörerna. När de löpande kontrakten går ut eller skall uphandlas igen så kommer denna ändring att ske. Detta eftersom vi INTE skall ändra i kontrakt som redan är igång. Pursche tror att detta är det bästa för alla och jämför med det kaos som är i Storbrittanien där det finns flera olika ruttägare och där det inte vill fungera. 04-05-01 M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-05-01, 17:34 | #54 |
Medlem
|
Nu finns det lite uppdaterat på hemsidan.
- Bl a så har fabrikerna utvecklats en del. kontrakten på KMJ har fixats till 60%. Det är lite kvar men jag väntar på svar från några operatörer innan jag kan skriva klart dessa. - På nya kontrakt finns det nu tidtabeller längst ned. Jag skall så småningom gå igenom alla kontrakt. - På sammanställningen (länken ekonomi, fliken sammanställning) så ser man på en del ställen kontraktsnamnet istället för ett nummer. Detta för att underlätta för er vad som går bra och mindre bra. Bara jag får lite tid så kommer alla att få kontraktsnummer. M v h /Pursche www.svttl.se |
2004-05-29, 18:49 | #55 |
Medlem
|
hej allihop. jag lekte lite med Excel och fick till följande diagram för de som är intresserade:
http://www.svttl.se/ekonomi.htm Flik 'Veckosiffror'. M v h /Pursche www.svttl.se |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nya SVTTL är här! | vl | Virtuella Tågbolag | 114 | 2005-05-21 15:42 |
Diskusion: Pengarna på SVTTL. | Pursche | Virtuella Tågbolag | 16 | 2004-04-13 19:44 |
Nya Tider på SVTTL. | Pursche | Virtuella Tågbolag | 4 | 2004-03-23 18:43 |
SVTTL söker betatestare.... | Pursche | Virtuella Tågbolag | 5 | 2004-03-20 23:56 |
Ekonomin rullar på SVTTL | Pursche | Virtuella Tågbolag | 50 | 2004-02-08 10:05 |