|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-12-01, 18:07 | #46 |
Member
Reg.datum: Jul 2004
|
En idé som just slog mig.
Det är ju alltid så att olika personer har specialiteter och saker man har svårt för i TRS. Man kan ju göra så att en del gör själva spårupplägget, andra texturerar, en tredje grupp lägger kontaktledningar och bygger mer avancerade stationsupplägg/bangårdar m.m. Fortfarande enligt devisen att sparsmakat är bäst men att allt ser korrekt "svenskt" ut på alla fronter där det går. På det sättet så kanske vi snabbare kan få fram bra moduler. Jag medger gärna att kontakledningar och stationsområden är min svagaste länk . marcus mjm |
2004-12-01, 18:08 | #47 |
STW-member
|
|
2004-12-01, 18:30 | #48 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Då är det bara att komma överens om avståndet in från kanten, så att det inte blir för stort eller för litet glapp mellan stolparna. Själv kommer jag att använda så mycket som möjligt av det svenska matrialet som finns och det är ju en hel del och ännu mer verkar det bli, så som ni ligger i. Marcus. Har inte byggt något än, bara suttit och spånat lite. För att se vad det finns för varianter. Bengan. |
2004-12-01, 18:35 | #49 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
Vill någon ha hjälp med dragning av kontaktledning och utsättning av signaler så verklighetstroget som möjligt hjälper jag gärna till.
Ett av grundkraven för dragning av kontaktledning är väl att strömavtagaren skall ha kontakt med kontaktledningen överallt? Finns många exempel på fina banor där tråden sticker iväg utanför spåret vilket är synd. Även signalutsättningen kan vara lite tokig med ett överutbud av huvudsignaler överallt, men i många fall är det en övervägning om AI-tågen skall fungera och hur verklighetstroget det skall vara. Roger |
2004-12-01, 18:45 | #50 |
STW-member
|
jag har två verktyg som är med på cd:n som hjälper till vid utsättning av min luftledning. På den ena så är överkanten på den den höjden över spåret den ska sitta på samt två uppstickande småkanter +/-300mm så man kan mellan två stolpar i en kurva sätta verktyget och direkt se om tråden håller sig inom.
Mina stolpar är trackside objekt (finns även scenery variant) så trådhjöjden kommer automatiskt bli rätt om man bara rättar till tråden till var utliggaren är. /Tomas |
2004-12-01, 18:54 | #51 |
Member
|
Ok, ett förslag är att lämna det öppet så länge och dra ledningarna när STW2005 finns i alla svenska hem .
Jag skickade min hörnkarta till Bengt, andra som vill kan få den också. Tänkte prova på en 7 rutors sväng om inte Bengt redan gjort en. Någon som vågar sig på ett stationsområde? MatsH:s grundmodul finns att tillgå till dom som vill testa. Jag rekommenderar nerladdning av ESO:s loco shed karta då den innehåller det mycket fina dieselstallet samt elloksstallet. marcus mjm |
2004-12-01, 18:55 | #52 |
|
En tanke som slog mig.
Om jag sitter och gör en massa bord åt olika vädersträck som ovan och bara lämnar en liten rälssnutt som på bilderna nedan. Så är det helt fritt för den som bygger. Att dra rälsen som han vill över borden till den andra rälssnutten som finns i det andra väderstrecket. Kan sådana tomma bord vara intressant för STW att lägga ut för nedladdning. För att få någon standard på det hela, som alla lätt kan ladda ner och bygga sin egen modul. Bengan. |
2004-12-01, 18:57 | #53 |
Member
|
Bra idé måste jag säga.
Bengt förresten; Din e-mailbox är tydligen full, den ville inte ta emot min karta. Dags att rensa? Jag tänkte också på Bengans bilder, ded där Torvanläggningen i Jordbro du fotade, har du någon spårplan till den? Kan ju passa bra till första svenska industrimodulen . marcus |
2004-12-01, 19:46 | #54 |
|
Marcus.
Det är dåligt med spårplaner här. En länk till lite grovdragna varianter. Kanske kan ge lite tips för spårdragning vid stationer eller någon bangård. Här inte så mycket annat att komma med. Mailen är kollad och tömd nu. http://trackmap.net/ Json. Hade ju en massa spårplaner över stationer. Hur gick det med detta??? http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...Terms=spårplan Bengan. |
2004-12-01, 20:48 | #55 | |
Member
|
Citat:
Tycker den tyska sajten var bäst förresten. Många fina stationsritningar där. marcus mjm |
|
2004-12-01, 20:56 | #56 |
Member
Reg.datum: Nov 2003
|
Jo man tackar jag hakar järna på
fast jag har inte riktigt fåt kläm på hur U-maker funkar min Engelska är... inte den bästa [V] |
2004-12-01, 21:12 | #57 | |
Member
|
Citat:
En sammanfattning av reglerna. Kontaktpunkterna skall alltid vara 360 meter från kanten. Undantaget Bengts idé med diagonala kartor. Kontaktkanterna skall alltid ha 0m som höjd. Däremelllan kan du ha hur mycket berg, dalar, kullar som helst. Iofs. Borde man inte ha en variant med en viss höjd också för att kunna göra banor i flera höjdnivåer? Max 10 rutor. Det är heller inget absolut måste men det gör det lättare att bygga banor med unikt utseende. Tycker 3-4 rutor är lagom för raka banor iallafall. Huvudsakligen svenskt innehåll om det går. DLS material är inget krav men önskvärt, skriv gärna en lista på var man hittar objekten om de inte finns på DLS. Dieselstallet är ett typexempel på objekt som inte är svenskt men passar väl på en SE karta. MatsH är väldigt duktig på att bygga svensk terräng, använd gärna hans karta som mall när du designar (absolut inget krav). Vi följer Tomas växelbenämningsstandard som han beskrev i den här tråden. Det är ju inte så svårt att göra heller. Att bygga banor är en kreativ process, förhoppningen är väl att få så många varianter och typer som vi bara orkar skapa. Några grundtyper finner du här: N-S : Nord Syd bana, går att koppla ihop med t.ex en kurvbana eller. E-W : Öst till väst bana, en horisontell bana (MatsH:s grundmodul är en sådan) E-S, S-E, S-N, N-W osv är hörnbanor för att möjliggöra cirkelbanor eller bara byta riktning. Sedan i kombination med dessa. Industrikarta, t.ex Torv, Stål, Papper, Timmer, Gods etc. Använd LARS om du vill. Bangård, Station (mindre, stor, terminus). Lokstallsområde. Osv osv. Allt efter tycke och smak. Nu skall jag göra en sk. Portalkarta (endast 1 ruta). Tänker göra den som dubbelspår med ett spår ut(eftersom alla kartor hittils är 1 spår). Jag dra ström också, om det ser konstigt ut så är det bara att korrigera. Jag gör CDP på allt. Maila om ni behöver något. Appropå ESO:s moduler. Ett bra sätt att komma igång är helt enkelt att ladda ner hans moduler och använda som mall, det är helt OK att göra så. Det är därför han skapade det hela. Sök på KUID : 103748 Då får du upp alla moduler på en gång. |
|
2004-12-01, 21:20 | #58 |
STW-member
|
|
2004-12-01, 21:26 | #59 | |
Member
|
Citat:
KUID : 60697:28002 Grymt detaljerad är den. Det finns en för ellok också men jag kommer inte på KUID numret, däremot ingår den också i ESO:s karta. marcus mjm |
|
2004-12-01, 22:11 | #60 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Tack för den snygga hörnkartan Marcus!
Bortsett från bilvägen och elektrifieringen som tar slut lite tvärt, spårtypen som ändras och lite höjdskillnad så flyter landskapet verkligen bra ihop. Hoppas få lite tid över i helgen för att själv bidra med något. Några frågetecken: var kan/ska modulerna finnas för nedladdning? Ska vi invänta spåren som kommer på svenska tåg 2005? Hur blev det egentligen med namnstandarden? Behöver vi dokumentera riktlinjerna bättre? Vänder vi oss enbart till svenska användare? /Harry |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
SWEMOD standard förslag | LLJ | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2005-01-10 19:59 |
Formel-1 tråden: Italiens Grand Prix 2003. | Pson | Off-topic | 11 | 2003-09-15 05:01 |
Rutter och tåg tråden! | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 7 | 2002-09-28 22:41 |
Tips Tråden | ghostwalker | Off-topic | 0 | 2002-05-17 21:43 |