Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-02, 23:19   #646
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Jonatan

Wowsah![:0]

Snyggt ångtåg![] Kanske den här lilla damen kan få vara med och leka?

Jag kanske släpper henne såhär, svart och med lokskylt på hyttsidorna. Har LLJ/LKJ några speciella lokskyltar/kännetäcken som sitter på loken?

/Jonatan

Ångloksdåren
Ja, det här är ju en riktig skönhet! Självklart för såna fina damer vara med o leka oxå...

Angående LLJ:s logga, så infördes ju den som nu råder 1929 och har varit intakt helt sedan dess... Men, innan dess så har lite olika variationer förekommit och alla är inte helt väldokumenterade. På vagnarna som var med på Dandret-resan i somras bakom "Lappland", så syns ju en mitten av 1800-talsversion som förekom på en del vagnar.

Här är iallafall den "moderna" loggan, använd sedan 1929:

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 01:49   #647
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Här är hon med namnskylten, namnet kan såklart ändras.

Det kommer nog fler lok från mej senare, jag blev sugen att göra ett lok liknande Virå efter att ha tittat i några gamla MJ böcker.[]

/Jonatan

Ångloksdåren
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 03:09   #648
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Ahh, lysande, Jonatan! Gott val av numrering oxå... LKJ No 2 har just anänt, även hon nyrestaurerad til nyskick... []

/Mats A

Gammal 2004-11-03, 16:20   #649
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

[] Om italienarna bara visste va snygga deras lok är på svenska spår.

Om du vill kan jag skicka över ljud som du kan använda till loken. Med egna visslor osv.

Edit: LKJ No 15, lok för godstrafik eller ev. tung persontrafik. Också värt att nämna att hon är en compoundmaskin.

/Jonatan

Ångloksdåren
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-24, 10:45   #650
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Liten kort lägesrapport...

Timmerbanan är det som tilldragit sig mitt intresse senaste tiden. Har bara 1 mil kvar spår att lägga fram till slutstationen Tärnabäck. Banan innehåller tre mötesstationer från Kvicksele sett. Persontrafiken utmed banan är ganska begränsad, endast under vardagarna förkommer det trafik. Under helgtid så innehar en museiförening som är lokaliserad i Tärnabäck trafiktillstånd och bedriver då museitrafik under sommarhalvåret.

Banan byggdes under ganska knappa ekonomiska förhållanden och det märks också på dess sträckning. Banan slingrar sig fram genom fjällnaturen och så värst många raka spår gick inte åt vid bygget. Man har klarat sig hyggligt bra med svåra backar, även om det kanske kan finns någon som påkallar förarens skicklighet. Den här banan har bara Sth 70 typiskt.

/Mats A

Gammal 2004-11-24, 21:35   #651
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Härligt, särskilt fint att det första stationshuset är i action![] Jag letar dock texturer till ett fint hus som ska lämnas in till llj så snart allt är klart!

Hoppas byggandet snart blir klart på den banan, glöm inte att ta backuper på backuper, vi vet ju alla hur tjurigt RE är vissa dagar![}]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 05:32   #652
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Fint som bara den.....som vanligt!

Visa gärna fler bilder!!!!!!

Stationshuset är ruskigt snyggt. Jag trodde först det var en repaint av Ljungbergs, men såg sen att det måste vara "ny-bygge"!? Hoppas den som gjort det, låter oss andra banbyggare få lägga händerna på den skönheten.....

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 10:44   #653
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jodå, det är ett rent nybygge... Ett riktigt vackert stationshus, med finfin detaljering, men LOD-at så det är ingen fara. Ett riktigt mästerverk.

Egentligen bygger jag mest spår på LLJ just nu, då hela rutten ska spårläggas klart nu och på god väg är jag med det. men, kunde inte låta bli att bygga lite runt denna station, som heter "Saxvallen", får att få lite variation i byggpassen.

Närstudie av stationshusets detaljer.

Timmerbanan har aldrig varit byggd för omfattande persontrafik och det märks på perrongernas längd... Inga 8-vagnars-tåg hgär inte...

En lite "rå" bild, men tog med för att visa lite hur naturen ser ut runt timmerbanan. Kuperat som ni ser och banan slingrar sig fram utmed kanterna i mjuka men ibland skarpa kurvor. Minsta kurvradie på banan är 280m.

/Mats A

Gammal 2004-11-25, 16:16   #654
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Hej!

Mycket snyggt Mazz! Tänkte bara.. Kommer alla tåg å vagnar du har vara med sen vid nerladdningen? [8]
Det är rätt jobiggt att ladda ner alla tåg när man ska börja köra denna vackra rutt

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 17:00   #655
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Basse

Hej!

Mycket snyggt Mazz! Tänkte bara.. Kommer alla tåg å vagnar du har vara med sen vid nerladdningen? [8]
Det är rätt jobiggt att ladda ner alla tåg när man ska börja köra denna vackra rutt

Tack!

Nja, vet inte exakt hur jag kommer göra. Det blir ju en rejäl sväng med tillstånd om man ska leverera med fordon i rutten. LLJ är ju väldigt mycket trafik-orienterad och med många olika trafikslag, så det blir en ganska stor flora av olika fordon.

Jag tror att det kommer bli på detta sättet:

Aktiviteterna kommer i separat paket. Nedladdningställen kommer vara ett fåtal, men bra, sannolikt följande:

- banbyggarna.com
- e-buzz förståss
- the-train.de
- train-sim.com
- llj.se

den egna siten kommer i första hand inte att vara med så mycke nedladdningar där, utan mer en online-dokumentation för rutten, samt anvisningar för var fordonen kan laddas ner.
Många av de fordon jag har installerade är ju dels så att dom kan ha blivit uppdaterade, eller kanske inte är tillgängliga. För ett gäng har jag knappt kunskap om var jag hemtat hem dom. Så, när officiella aktiviteter skapas, så lär det bli färsk nedladdning, så jag själv märker om det är något bekymmer med nedladdningen. Så, jag kommer göra vad jag kan för att fordon för aktiviteter ska vara så lätt som möjligt att ladda hem.
jag vet att många har bekymmer att komma in på train-sim.com, så den är väl i så lite utsträckning som möjligt kanske. Dock tror jag att det kanske finns fordon där som inte finna på andra ställen, timmervagnar, t.ex.

/Mats A

Gammal 2004-11-25, 17:30   #656
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Hej!

Jo.. Efter Vhj så var det många som inte kunde spela alla aktiviteter eftersom man behövde så många olika tåg och consists.

Kan förstå att det blir många tillstånd att fixa för att kunna få med alla tågen i paketet.

Som du säger så blir det nog lättast att ha dom tågen som man lätt kan hitta. Banbyggarna, här på e-buzz och train-sim.com m.m.

Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 13:36   #657
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli

Härligt, särskilt fint att det första stationshuset är i action![] Jag letar dock texturer till ett fint hus som ska lämnas in till llj så snart allt är klart!

Hoppas byggandet snart blir klart på den banan, glöm inte att ta backuper på backuper, vi vet ju alla hur tjurigt RE är vissa dagar![}]

Oj, jag såg inte i första titten att du leta texturer... Vad behöver du? []

Tjurigt RE??? Näädå, inte alls, den e så go så... [^]

/Mats A

Gammal 2004-11-26, 17:29   #658
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli

Oj, jag såg inte i första titten att du leta texturer... Vad behöver du? []

Tjurigt RE??? Näädå, inte alls, den e så go så... [^]

/Mats A

Allting är ok, har inte något stationshus här i närheten att fota, och min kamera tar inte några vidare bra texturbilder om vi säger så!

Du har kanske någon ide på ett stationshus som du har liggande, isåfall bygger jag det.

Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 16:31   #659
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Lite magert med rapporteringen kanske... [:I]

tror det kommit ett o annat 3D-projekt emellan...

Men, stundtals byggs det på LLJ då och då. En liten stämmningsbild från ställe som har ganska stor kontrast til timmerbanan... SJ-linjen på väg söderut. På huvudstads-maner, pendeltågen her egna spår i mitten, fjärrisarna har ytterspåren:

/Mats A

Gammal 2005-01-06, 18:18   #660
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Fina bilder Mazz, men hade det inte varit lättare och ha pendelspåren på sidorna och fjärrtågen i mitten, med tanke på plasering av platformar osv

Erik Götborg, VD för RTS Trafik

RTS Trafik AB
Norra Hamnen 10
254 36 Dunholmen

Telefon; 0437-231129
E-post; rts@svttl.se
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.