![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#721 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Jag har förlängt ändbitarna så det blir lättare att höja terrängen för berget, sen får man finjustera runt ändbitarna tills man blir nöjd.
![]() |
![]() |
#722 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
|
![]()
Kommer spåret i tunneln ändras beroende på vilket spår man kopplar ihop med?
Hoppas du förstår ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#723 |
Veteran
|
![]()
Nej, taggen "useadjoiningtracktype" finns inte till "attached spline", den fanns till "attached track" i tidigare versioner.
![]() |
#724 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
|
![]()
Okej. Det blir nog bra ändå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#725 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Får man önska en högre upplösning på bergstexturen?
![]() (Och att ändra själva spåret är lätt, är bara att ändra i configen, men vi hjälper dig när de är dags germundal!)
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2017-04-20 klockan 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#726 |
Veteran
|
![]()
Bengan och jag har beslutat lägga ned denna typ av tunnlar !
Pussgurkans PG-tunnlar duger gott. Jag tänker undersöka om man kan bygga tunnlar som procedural track istället ?
![]() |
#727 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2003
|
![]()
Lan & Bengan med flera
som jag skrev i konfigen helt fritt att ändra och använda delar av mina alster. Jag ser det närmast hedrande att ni vill använde mina tidigare alster. Ni eldsjälar har min fulla beundran och är oerhört tacksam för det arbete ni lägger ner på att skapa nya saker till trainz. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#728 |
Veteran
|
![]()
... dina PG-tunnlar är väldigt sbygga men lider av två saker:
Anpassningen till 5m grid är knepig. Endcapsen är för korta som gör det svårt att justera marken över tunneländarna. Men i övrigt kan det gå att knåpa ihop någon symbios av dom med andra tunnlar och procedural track. Jag sparkar och skriar vidare som den envisa åsna jag är !
![]() |
#729 |
Veteran
|
![]()
Jag håller på med loddade elskåp med högupplösta bumpade texturer och 3-nivåers LOD. På bild1 ser ni de två jag hittills byggt som prototyper.
Själva skåpet är 2,2 x 1,6 x 0,65 m med underkant 0,5 m över mark (justerbart). Om jag skall göra fler typer vill jag gärna ha förslag på mått, utseende och färg. Välkomna att posta här !!! Bild 2 är lite kuiosa för Bengans elcentral. Den stora varningsskylten läses naturligtvis noggrant igenom av alla koppartjuvar innan de bryter sig in. Grafittimålare berörs inte, de gör ju sitt jobb på utsidan. ![]()
![]() |
#730 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Du kommer få lite mått på fundament.. Det bästa jag hittade..
1750x1400 mm för typ B/C 1200x1400 mm för typ A (Jag tror inte skåpen är ovan givna mått, men bredden (1400) tror jag kan vara rimlig) Från http://steriks.se/globalassets/Jarnvagsbroschyr.pdf
![]() |
#731 |
Veteran
|
![]()
Moderna apparatskåp har ju fundament och kabelrännor enl. nått modulsystem som det du hänvisar till. Vi gamla gubbar som Nisse och jag vill helst ha dom på stolpar som förr, riktigt stora tunga skåp stod kanske på betongplintar ?
På bilden pågår uppmätning och vild debatt om detta. Även målat lite på de nu fyra marktrafos.
![]() |
#732 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]()
Om det ska göras moderna skåpfundament så bör det också göras kompletterande kabelrännor som passar ihop med dessa. Dock så är det antagligen bara på nyproducerade delar som enbart dessa system används, på de flesta ställen så blandas det friskt mellan nytt och gammalt!
Speciellt tunga är inte skåpen, visst är tyngden beroende på vad de innehåller men de riktigt tunga detaljerna sitter i teknikhus eller liknade. De skåpen som är längst till höger på bilderna påminner om svenska skåp. Skåp som lyder under eldriften kan ibland ha varningsskyltar som på bilden (men sällan vill jag påstå), signalarnas dito har aldrig varningsskyltar. Varje skåp behöver således finnas i minst två varianter. Detta är ett B-skåp under eldriftens försorg, bl.a för belysning: Plåtskåp.jpg Detta skåp används antagligen för tågvärme och dylika företeelser, fanns tre stycken inom ca 50m, bredvid ett BV-stick! Banverkets uttagsskåp beskuren.jpg Två stycken andra varianter av el-skåp: El-skåp hög beskuren.jpgEl-skåp litet.jpg Två stycken storlekar av äldre träskåp, bägge används här för signaltekniken: Grönt träskåp litet beskuren.jpg Grönt träskåp (stort).jpg Denna vev används för att kunna veva om växeldriv ifall ett fordon inte kunde komma förbi. Denna tingest sitter inte på alla skåp så behövs flera varianter även här! Grönt träskåp sida (stort).jpg Och sedan en lite bonus, denna "kopplingsplatta" sitter på min tomtgräns, till höger i bild finns det en liten mindre variant! Kopplingsplatta beskuren.jpg Tyvärr så har jag inga mått nu, om det behövs så kan jag ge mig ut med appostlahästarna och tummaträt i högsta hugg, bara säg till. B-skåpets mått är enl. trafikverkets hemsida 1200x1270mm, står dock inte djupet. mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2017-04-30 klockan 02:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#733 |
Veteran
|
![]()
... Blomsson !!!!
Äntligen Bra bilder och info - stort tack. Nu skall det väl kunna bli riktiga svenska elskåp när jag får tid !?
![]() |
#734 |
Veteran
|
![]()
Målat om med B-skåps-texturen:
![]() |
#735 |
Veteran
|
![]()
... Blomssons elpanel med elboxar. När man får tillgång till såna utmärkta texturer "ä dä bar å bygg":