![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Jag mejlar dig min mejladress så kan du skicka bilder på X9 - jag samlar dom i en mapp. Det lutar åt att det blir X9 efter X5 (nu när jag har ångan uppe). Samlar bilder på Mg och V3 som kommer sen (tror jag?).
![]() |
![]() |
#62 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Mycket snyggt lan!
X5 är ett härligt tågset, hoppas nästa model blir X9...
![]() |
#63 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
ser väldigt bra ut! är väldigt förvånad över att det var såpas polygon snålt ändå!
Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-01-08 klockan 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Veteran
|
![]() Citat:
polygongnetighet är nämligen min "ömma tå" - det blir så snyggt om man inte snålar! Men jag kör mycket med optimize och "handnoppar" bort polygoner som inte syns men det är så kul att bygga så bantningskuren brukar komma i slutet när allt ser bra ut och funkar. Jag har varit i datorbranchen sen 1975 och jag är övertygad om att inom fem år har vi processorer och grafik så att vi kan köra hundratals sådana här modeller samtidigt + "treez som vajar för vinden och "vajor" som korsar spåret m.m. Tro nu inte jag bygger för framtiden - 1950-talet var mitt årtionde.
![]() |
![]() |
#65 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Många fler har nog åkt med X9 än med X5 och X7, men dom senare ligger oss hundraåringar varmt om hjärtat.
![]() |
![]() |
#66 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Lite OT men...ville bara säga att jag åkt med X9 ett par gånger. Har för mej att det var till Eskilstuna över Västerås från Stockholm, kan det stämma!? Varför vi åkte den vägen vet jag inte? Kan det vart nått spårarbete på den vanliga sträckan?????
![]() |
#67 |
Veteran
|
![]()
Kan nog stämma! Enda gångerna jag åkt med X9 var mellan Kävlinge och Lund - Malmö på 1970-talet - antagligen ersatte dom X7 i Malmöområdet?
![]() |
#68 |
Veteran
|
![]()
Polygonreducering och texturjusteringar idag. Äntligen fått vindrutetorkarna på plats och dörranimeringarna att fungera. Jobbar med ljud till torkarna (de väser så gôtt av tryckluft när dom är igång). Nattinredningen strular fortfarande i A-vagnen men jag jobbar på det också (blir nog bättre än X7 om allt går väl). Korvtiger sliter med enginespecen och jag har börjat skissa på hytten (inte helt olik X7 men ändå annorlunda).
Bild på status idag:
![]() |
#69 |
Tidigare v10
|
![]()
ah underbart!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Veteran
|
![]()
Snickrat till en hytt samt justerat massa saker på vagnarna (nattbelysning, vindrutetorkare m.m.) Några bilder från dagens jobb:
![]() |
#71 |
Tidigare v10
|
![]()
ser bra ut!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Veteran
|
![]()
Laddar upp en bild på X5s reglagepanel, inte helt olik X7s men det har tilkommit några mätare och kontrollampor.
Om någon vet vad dem är för något så svara gärna! (orange pilar på det jag vill veta!)
![]() |
#73 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
De två mätarna till höger skulle jag gissa på olika tryckmätare till bromsen, men det är ju de två klockorna du visade till för. Reservmätare? Ev. kan det vara till för tryck i bromscylinder och flödesmätare som inte fanns på Xoa7:an.
Den tredje från vänster ser jag att det står kV på så det är kontaktledningspänning precis som på Xoa7:an. De andra 3 är nog elektriska mätare, hastighetsmätare och liknande. Du får nog ta och skaffa fram en bättre bild eller om någon vet på jvghistoriskt forum, eller här.
![]() |
#74 |
Veteran
|
![]()
Snickrat på mätare till hytten idag - fortsätter imorgon.
![]() |
#75 |
Veteran
|
![]()
Lyckats få dit kokplattan, problemet är att när jag skall kasta ut den vackra fripassageraren så lyckas jag sätta henne på kokplattan och då gråter hon så hjärtskärande. Ibland är livet hårt för en lokförare?