Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-28, 12:09   #61
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Ett spöke har härjat i min Nynäsbana. Signalsystemet har fungerat halvhjärtat. Jag har jagat fel i flera dagar. Bl a har Korvtiger kopplats in Exempelvis har jag, på hans inrådan, gått igenom samtliga växlar och ett stort antal spårvertex.

Sent söndag kväll kom jag på lösningen när jag fick dubbla felvarningar framför en semafor som vägrade visa kör.

Spöket var nya Ra 994 STL!

Jag gillar loket högt och rent /nästa lika bra som BJ O) och använt det som testlok på banan. Bytte ut loket – och sen har banan fungerat utmärkt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ra 1.jpg (140.8 KB, 104 visningar)
Filtyp: jpg Ra 2.jpg (268.4 KB, 104 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 12:35   #62
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Det är något i Svenolovs skript som anropas.
HandleLamps-felet finns i många hytter och det är mitt fel, eftersom jag använt X7Hyttens skript och bara bytt namn. Men de bör städas. Jag har svårt att göra något eftersom jag är skriptdyslektiker. Korvtiger var ju inne på att kommentera bort vissa anrop som genererade fel. Det fungerade på vissa hytter men inte på andra. Om Korvtiger har tid och lust att titta på Rahytten och se vad som skall kommenteras bort, kan jag kanske klara det.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 13:28   #63
lan
Veteran

Standard Ny version av Ra Fhytt ...

... finns i denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....9&postcount=36

Den fungerar utan fel i TANE. Vill Nisse testa om den fungerar på Nynäsbanan!?

LAn
Gammal 2015-12-28, 16:43   #64
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Har kollat och det ser bra ut! Problemet blir ju för att scriptet försöker att använda ett lyse som inte finns, men som fanns på Xoa7 (för kokplattan antar jag)
Lite konfunderad är jag dock över att switchen för hotplate fungerar och finns kvar, finns det någon sådan switch i R-hytten? Eller råkar den bara inte generera några fel? Annars så skulle man ju kunna kommentera bort även den!
Gammal 2015-12-28, 18:19   #65
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Har kollat och det ser bra ut! Problemet blir ju för att scriptet försöker att använda ett lyse som inte finns, men som fanns på Xoa7 (för kokplattan antar jag)
Lite konfunderad är jag dock över att switchen för hotplate fungerar och finns kvar, finns det någon sådan switch i R-hytten? Eller råkar den bara inte generera några fel? Annars så skulle man ju kunna kommentera bort även den!
Jo allt finns på följande ställen, men lampan för kokplattan pekar på Doors-closed???

Lite info för dig att tugga på i natt

I rahytt config.txt:

hotplate_switch
{
kind "lever"
mesh "flipswitch.im"
auto-create 1
att "a.kokplatta"
att-parent "default"
limits 0,1
angles 0,0.8
mousespeed 2
notches 0,1
notchheight 0,0
radius 0
onlight "light_doors_closed_indicator"
}

Attachmentpoint finns:

Name: a.kokplatta
Orientation: 0.000000 0.526094 0.850427 0.000000 0.850427 -0.526094 -1.000000 0.000000 0.000000
Calculated or.: -90.00 -58.26 90.00
Position: 0.423495 -0.817649 0.601330

I rahaytt.gs:

switch7 = GetNamedControl("hotplate_switch");
//light7 = GetNamedControl("doors_closed_indicator");

LAn
Gammal 2015-12-28, 23:48   #66
Nils Blid
Medlem

Standard

Den slarvige verkstadsarbetaren Nisse fick i uppdrag att smörja hjullagren i Ra-loket. I stället började han att måla loket med Falu rödfärg. Han fick sparken.

Och inte bättre gick det för lokföraren som i första testturen spårade ur sju personvagnar av åtta. Han kom inte förbi semaforen. I ett nytt fruktlöst försök tappade han tre vagnar. Ni ser dem långt bak i banan. Stopp igen.

Nu tröttnade den olycklige lokföraren, slängde Ra på soptippen och dammade av att risigt Rc 4. Nu gick det bra.

Lokföraren stack hem och inledde det kommande nyårsfirandet på ett värdigt sätt. Han fick också sparken.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ra 3.jpg (238.1 KB, 87 visningar)
Filtyp: jpg rA 2.jpg (159.3 KB, 87 visningar)
Filtyp: jpg rA 1.jpg (180.5 KB, 86 visningar)
Gammal 2015-12-29, 01:36   #67
korvtiger
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jo allt finns på följande ställen, men lampan för kokplattan pekar på Doors-closed???

Lite info för dig att tugga på i natt

I rahytt config.txt:

hotplate_switch
{
kind "lever"
mesh "flipswitch.im"
auto-create 1
att "a.kokplatta"
att-parent "default"
limits 0,1
angles 0,0.8
mousespeed 2
notches 0,1
notchheight 0,0
radius 0
onlight "light_doors_closed_indicator"
}

Attachmentpoint finns:

Name: a.kokplatta
Orientation: 0.000000 0.526094 0.850427 0.000000 0.850427 -0.526094 -1.000000 0.000000 0.000000
Calculated or.: -90.00 -58.26 90.00
Position: 0.423495 -0.817649 0.601330

I rahaytt.gs:

switch7 = GetNamedControl("hotplate_switch");
//light7 = GetNamedControl("doors_closed_indicator");
Här i scriptet så plockar man ju ut "hotplate_switch" och den finns i configen. På samma sätt så kan du ju hitta alla lights ("back_drive_light", "forward_drive_light", "brake_on_light" osv.) i configen under samma namn, förutom "doors_closed_indicator" som inte finns i configen. Däremot finns det en "light_doors_closed_indicator", som alltså då bara borde vara felnamngiven.

Så du kan kommentera tillbaka raderna i scriptet som du tog bort och ändra antingen i GetNamedControl, så att rätt namn står där, eller om du byter namn på den i configen genom att ta bort "light_" i början. Egentligen så borde den heta "_light" på slutet och "doors_open_indicator" likaså, om man ska följa mönstret, så det är nog lösningen jag rekommenderar.
Jag har inte kikat på D-hytten, men det borde vara exakt samma problem där.
Gammal 2015-12-29, 09:37   #68
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Den slarvige verkstadsarbetaren Nisse fick i uppdrag att smörja hjullagren i Ra-loket. I stället började han att måla loket med Falu rödfärg. Han fick sparken.

Och inte bättre gick det för lokföraren som i första testturen spårade ur sju personvagnar av åtta. Han kom inte förbi semaforen. I ett nytt fruktlöst försök tappade han tre vagnar. Ni ser dem långt bak i banan. Stopp igen.

Nu tröttnade den olycklige lokföraren, slängde Ra på soptippen och dammade av att risigt Rc 4. Nu gick det bra.

Lokföraren stack hem och inledde det kommande nyårsfirandet på ett värdigt sätt. Han fick också sparken.

Nisse
Av skriptfelet att döma har detta inget med Ra-loket att göra utan med växellyktan. Def. Korvtigers avdelning!

LAn
Gammal 2015-12-29, 11:21   #69
Nils Blid
Medlem

Standard

Jag skall förtydliga vad som händer när Ra körs. Läs den gröna texten, det kan vara nyckeln.

Utgångspunkten är att banan är tom på lok och vagnar förutom Ra-loket med personvagnar. Jag kör med AI. Jag har identifierat tre stationen med ovanstående felmeddelande. Det kan finns fler.

När tågsättet kommer fram till semaforen skall fler än en vinge visa kör. Så sker inte. Efter två minuter startar tåget av sig självt och går till rätt spår trots att semaforen visar stopp.

Exempelvis Älvsjö. Godståg från Nynäshamn skall ledas in till stationens godstågsspår. Därvid skall stambanans två spår passeras och tre vingar visas på semaforen. Här visas stopp och efter två minuter kör tåget till rätt adress - förbi semaforen som visar stopp.

Kör jag godståget med Rc och har Ra på ingående stambanespår stoppas Rc på ovanstående sätt.

Felet kan lätt avhjälpas genom att ta bort Ra-loket från banan. Då fungerar allt som det ska.

Felmeddelandet om växellyktan följer med i samtliga min banor och påverkar inte växellyktorna.

Nisse
Gammal 2015-12-29, 11:43   #70
Nils Blid
Medlem

Standard

För att förtydliga ytterligare gör jag det med två bilder.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ra.jpg (174.7 KB, 76 visningar)
Filtyp: jpg Rc.jpg (176.5 KB, 75 visningar)
Gammal 2015-12-29, 12:11   #71
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
För att förtydliga ytterligare gör jag det med två bilder.

Nisse
Om du bläddrar ned i 1:a bilden står det "Signal Library 2.12", finns det fler rader därunder??? Vi vet att Signal Library är "faulty" i TANE.

LAn
Gammal 2015-12-29, 16:24   #72
korvtiger
Medlem

Standard

Scriptfelet (vilket jag påpekat för Nils vid flera tillfällen) talar bara om att en av växellyktorna på banan har ett felaktigt namn, eller är inte namngiven alls, så att den inte har kunnat kopplas ihop med sin växel. Detta påverkar inte semaforer eller signalering på något sätt, växellyktan stängs bara av helt och felet visas för att uppmärksamma banbyggaren på att den inte fungerar. Vilken växellykta det är på banan är svårare att klura ut. Jag rekommenderar att man går in i surveyor och testar att lägga om alla växlar som har en växellykta för att kontrollera att växellyktan vrider sig när växeln läggs om. Om det inte gör det så har man hittat sin felande lykta och kan fixa till namnet.

Lan: Nisse kör TS2010 (bilderna är inte ifrån TANE i alla fall) så det ska fungera.
Gammal 2015-12-29, 16:36   #73
lan
Veteran

Standard

Det verkar som Nisse tror att felet ligger hos Ra-loket eftersom Rc-loket inte får detta fel !? Jag vet att Nisse kör 2010 men om Ra inte generar fel i TANE borde den inte göra det i TS2010 ?

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51.