![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Jag finner inte ord för att beskriva hur otroligt bra det ser ut LAn! BRAVO!
![]()
![]() |
#62 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Lennart, dina fingrar är helt magiska, när det gäller byggen. Ser kanonbra ut. ![]()
![]() |
![]() |
#64 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Allt hänger på var punkterna a.cabfront och a.cabback ligger i loket. Tyvärr finns ingen standard för detta, men om man lägger hytten med origo mitt i hytten i fönsterhöjd stämnmer det för de flesta lok, men t.ex. hytten till kustpilen som jag modifierade till X31 hade a.cabfront i lokets origo vilket gjorde att den hamnade alldeles för högt och på tok för långt fram. Jag kan kolla var den ligger på det inbyggda Rc-loket och jämföra med CW-loket. Att modifiera CW-loket har jag lagt på is och hur jag gör med hytten har jag inte bestämt ännu.
Första bilden visar Aurans Rc4 och den andra CW Rc var a.cabfront resp. a.cabback är placerade. Som ni ser skiljer det inte mycket dock hamnar den ca. 20 cm för långt fram på Aurans lok.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-10-12 klockan 10:35. Anledning: Data för cab |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Medlem
|
![]()
Sketsnyggt Lennart!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Veteran
|
![]()
... när man bygger en hytt gör en yr i huvudet!!!
Jag använder metoden att tillverka alla reglage, knappar och visare direkt i hyttmeshen, Sedan skapar jag attachmentpunkter för alla och vrider och flyttar allt rätt. Därefter sparar jag varje detalj med attachmentpunkt som separata mesher (blir väl ett trettiotal ?). Dessa måste sedan flyttas till origo och justeras rätt i koordinatsystemet. Ett tråkigt sketjobb! ![]() Sen kan man ta bort själva mesherna från hytten. Vissa saker som, öppningsbara fönster med reglage, dörr med handtag, och stolar med uppfällbara armstöd gör jag som "animated mesh" med "selectionbox" ![]() Bild 1 visar "spindelväven" av attachments som jag numera alltid färgmärker efter funtion, annars vet man snart inte vilken som är vad. De blå är vridreglage som vrider sig runt z-axeln från y till x. De rosa är visare som rör sig på samma sätt. De gula är punkter som skall flyttas framåt ett 30 - 300-tal meter och på motsvarande sätt skall de gröna flyttas åt styrbord och de röda åt babord p.s.s. Dessa är tryckknappar som skall se ut att röra sig ned och upp parallellt med y-axeln. ![]() Bild 2 visar min egen "svengelska" namnsättning av attachments. ![]() Bild 4 visar att det går att hålla "polygonskräcken" på avstånd ![]()
![]() |
#68 |
Veteran
|
![]()
... är att det är mycket som trilskas. Jag undrade var de snyggt animerade stolarna, öppningsbara fönstren och dörren tagit vägen? Jo dom hade åkt till "himlen" med Elias. Men jag har tvingat ner dom på jorden igen! Vid första testen inuti Trainz ser man allt som blivit felvänt, felvridet, inte finns m.m. Det är nu striden med mitt tålamod kontra Aurans "idiocracy" tar sin början
![]()
![]() |
#69 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#70 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
|
![]()
WOW,
![]() Nu när man ser hur du jobbar med denna hytt så blir man lite nyfiken på hur du öppnar dessa filer. Med vilket program öppnar du im-filerna med, för det är väl dem du använder dig av? Eller är det så att man måste ha tillgång till original-filerna för att fixa detta? Själv har jag 3DS Max 2010 och Gmax som 3D-program och i dem kan man ju exportera det man gör, men inte importera dem. Skulle vara kul att t.ex. att kunna modifiera lite till sig själv, än att bara använda sig Photoshop och lägga nya texturer på kanske lite dåligt huggna modeller, utan också att man även skulle kunna mejsla till dem lite granna... ![]() Hälsningar
![]() |
#71 | |
Veteran
|
![]()
Eftersom detta är synnerligen kontroversiellt och jag bara använder det i nödfall tänker jag inte yppa denna "officiella" hemlighet men den är allmänt känd bland alla som bygger mycket. Men det ställer krav på moral och etik HUR man använder det. Att göra intrång i en konstruktörs im-filer får man bara göra med tillstånd, så därför är detta ämne TABU för min del
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#72 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Veteran
|
![]()
... hör till en hytt och "Tooltip-text" på svenska. Det är fixat nu, men sen återstår en hel del, bl.a. ett skript som fungerar. Svenolovs MsCabin är en bra bas men den är kompilerad och jag vet inte vad alla Svenolovs taggar heter. Men en vacker dag löser väl sig det också ?
![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-10-15 klockan 00:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Ord räcker ännu en gång inte till för att beskriva hur otroligt bra det blir och är! Fantastiskt!