![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... dels ytterligare uppdatering av Co13, DFo7 och DFo3 som fått lite ytterligare tillrättning, dels BCo11 som förbättrats ytterligare.
Sedan kommer ytterligare 5 "nya" vagnar: ABo7d (som är felmärkt, se nedan) Bo5b Bo8cs (serveringsvagn med liten restaurang) Co8d C014 (sovvagn) Alla har egen texturegroup med ett antal texturer varav en är en omärkt SJbrun för de som vill göra modernare märkning eller´annat. Jag fick ett mejl från en saknad forummedlem, Korvtiger som är en fena på äldre svenska personvagnar. Jag saxar lite från detta mejl då det kan vara till ledning vid ommärkning: " [citat Korvtiger] Först och främst så har jag alldeles nyligen (åter)funnit en fantastisk sida med ett projekt på Järnvägsmuseet där man jobbar med att scanna in delar av deras oändliga fotoskatt: http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM Testa att söka på vagnslitteran genom att skriva till exempel B05b i fältet för bildtext. (notera att bilderna oftast, men inte alltid har boggienollan skriven som en faktisk nolla, 0 och inte som lilla bokstaven O, o som jag själv föredrar att skriva, så sök med båda!) * 2KL skall stå med större bokstäver än vad de gör nu, medan vagnsnummret skall vara mindre. Jämför leveransbild på Bo5b 2860 i Linköping sensommaren/hösten 1931: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAJA00789 (Notera att man bytte märkning från 2KL till bara 2 året efter detta, 1932 varför de flesta andra 30talsvagnar har samma märkning, fast utan KL-biten. 1938 började man med futura-typsnittet på samtliga nylevererade vagnar) *ABo7d 4166 är en vagn byggd 1936 åt GDJ, den har således aldrig varit märkt med SJ-kringlan, eller det gamla typsnittet, utan skall ha det moderna Futura-typsnittet som vagnen fick 1947 då GDJ uppgick i SJ. SJ mitt på, 1 resp. 2 under toalettfönstren och vagnsnummret enbart i vänstra hörnet på vagnens båda sidor. Gul rand över förstaklass började man med 1956/57. " För att (kanske) underlätta ommärkning och utveckling av texgroupsen gjorde jag en schablon med typsnitten SJ Person överst och SJ Futura nederst. Bifogar även den schablon jag använt på vagnarna (SJ PersonOld) som enl. korvtiger nog är helt fel !!??? Det är .tga-filer med transparens så det är bara att klippa och klistra bokstäver och siffror och sätta ihop och sen kopiera in på vagntexturen. Det går väldigt lätt med GIMP men går väl med vilket program som helst som kan hantera transparens. Bilderna nedan är jpg utan trans (rött). Enl. Wästerås WagnAgentur användes PersonOld fram till 1912. Mellan 1912 och början av 1930-talet användes Person och sedan Futura fram till Brunepokens slut då det väl var New Gothic som gällde ???
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2014-08-10 klockan 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tack för schablonen, den ser mycket bättre ut än den jag själv har.
Sen får jag även tacka för alla dom fina vagnarna. ![]() ![]() Sen vet jag inte, om jag vågar komma med lite påpekanden. ![]() Bild 1. Kan vi nog glömma bort, om inte du har någon enkel lösning till det hela. Själva bälgen vill inte gå ut, när den kopplas ihop med vagnen som har öppen plattform. Så tar man ett snedsteg mellan vagnarna, så ramlar man av. O.B.S. Det är likadant med bälgen på korvens vagnar, men där täcker grinden för det mesta av hålligheten. Kommer inte ihåg, om även dessa vagnar hade grind innanför bälgen. Bild 2. Stort avstånd mellan bälgarna. Jämnför på korvens vagnar på Bild 3.
![]() |
#63 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Bild 1 OK, platforms vagnar har ju ingen bälg!
Bild 2 kan ha med kortkopplingen att göra, skall kolla (om jag kommer ihåg det ![]()