![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#62 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Nytt fel!!!!
Försökte se en film i media playern. Blev felmedelande och krasch. La in media player 9 och samma sak. Har alltid funkat förut. Kan detta också bero på moderkortet och/eller den taskiga spänningen jag har? Tror jag blir galen på detta skit.... Blir det inte bättre efter jag fått tillbaks grejerna, åker Intel i papperskorgen och så blir det AMD istället. AMD funkar ju iallafall! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#63 |
Medlem
|
![]()
Säger bara Intel... [8)]
Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#65 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2003
|
![]()
Intel Eller Athlon ? Aftonbladet eller expressen ?
Det är lätt att tycka. Men några fakta Jag har Både en Athlon XP3.0 med 1Gb internminne och 2st Raidkopplade SATA diskar ATI Readon9800 Pro 256mb, och en Intel P4 3.0 med dito internminne, grafik och HD.Windows XP pro operativsystem. Ja Athlon blir varmare men med vätskekylning (Båda Datorerna) innebär värme inga problem. Vad jag mätt så ÄR Athlon snabbare på spel typ MSTS medan Intel är något snabbare på kontorsprogram typ databaser, excel mm Detta förmodligen beroende på att Athlon klarar av grafikberäkningar något snabbare än Intel men skillnaden är hårfin. Störst skillnad till Athlons fördel märks i 3DstudioMax där Athlon klarar av rendiringarna ca 30% snabbare. Enda fördelen med Intel är att den är lättare att överklocka (kör +20% och det är nästan 100% stabilt) Athlon börjar knaka vid +10% Om man hittar några program som är skrivna för Hyperthreading så kommer nog prestandan på Intel att öka, men att några spel skulle komma med detta tror jag inte. Håller nu på att projektera en Athlon 64 dator men kommer att avvakta tills snabbare processorer släpps Q2 2004 är det sagt. |
![]() |
![]() |
#66 |
Hedersmedlem
|
![]()
Skrev lite förhastat förut. Man kan ju inte jämföra ett Intel paket, som inte funkar riktigt, med ett fungerande AMD paket.
Inte heller kan man jämföra Celeron med XP, dom spelar ju i olika ligor. Celeron mot Duron eller P4 mot XP är nog rättvisare. Många som säger att det ena eller andra är bättre, har oftast inte testat det andra. Eller så jämför dom t.ex. en gammal P3 med en ny XP eller tvärsom. Sånna jämförelser är ju inte rättvisa. Man måste ju jämföra två nya modeller med motsvarande prestanda, för att det ska bli rättvist! Jag vill bilda mig en egen uppfattning om detta, det var därför jag köpte en Intel nu. Egentligen ville jag ha en P4, men hade inte råd till det. Kan dock stoppa i en sen, när ekonomin tillåter det. Då ska jag bilda mig denna uppfattning. Det är om jag får till datorn nu vill säga!? Jag tror (säger tror????) att Pussgurkans jämförelse stämmer mycket bra, med det som jag kommer uppfatta också. Att det inte skiljer så mycket imellan dom och att AMD är något snabbare på spel och Intel är något bättre på andra program. När det gäller värme och stabilitet, så tror jag att dom är likvärdiga. Att Intel skulle vara bättre på det är nått som lever kvar, sen långt tillbaks, då detta stämde. Antingen har AMD ökat kvaliten eller så har Intel sänkt den nu?????? Jag tror heller inte att man blir besviken vare sig man köper Intel eller AMD, förutsatt att det fungerar som det ska..... ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#67 |
Senior Member
|
![]()
Vet inte om det smittar, men min flickas Celeron 2,2;a dog inatt helt utan anledning. Inte haft tid att felsöka, men de första jag tänkte på va Pierres datortrubbel.
Jag har kört både vatten, gas och luftkylning, oavsett så är jag fortfarande övertygad om att Intel är min stil. Som pussgurkan sa så är det klockning som ofta är lite svårare med amd, och många som kör amd klockar den också. Jag har rejsat upp en Intel celeron 600 i 1300mhz i minus 40 grader, (Live på lanträff i uppsala 2002) gör det med en duron 600 och de blir grillad burgare ![]() Låna ett nätagg av någon och testa om det funkar bättre med strömmen, kan vara så att nätagget är lite illa, kan även vara en kombination av old bios och flera faktorer som spelar in. |
![]() |
![]() |
#68 |
Medlem
|
![]()
Men multiplikatorn är fortfarande låst på samtliga Pentium-processorer? Eller var åtminstonde. Hur ligger det till?
På min AMD Thorougbred B Athlon XP 2400+ var multiplikatorn redan upplåst! ![]() Testade också att klocka den till en XP 2600+ men jag märkte ingen större prestanda förbättring så jag bytte tillbaka. Dessutom vill jag ha XP 2600+ märkningen i div. program osv. om jag ska köra med det! ![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Senior Member
|
![]()
Multiplern är låst på Intel ja, om man inte råkar ha ett fint exemplar som inte är det [8D]
FSB kan man lattja med på både amd och intel oavsett om multiplern är upplåst eller inte, däremot skulle jag aldrig göra de på en amd med gott samvete (men det är jag det). |
![]() |
![]() |
#70 |
Hedersmedlem
|
![]()
mera trubbel.....
Ringde och frågade idag om garantin och om den gäller efter man uppdaterat biosen själv. Blev osäker på om jag verkligen frågade det sist!????? Fick till svar att den gäller. Uppdaterade biosen imorse, vilket var väldigt lätt att göra. Asus update programmet skötte ju allt själv (läs: automatiskt). När datorn startade om kollade jag att det verkligen var den nya versionen och det var det. Kollade också i Asus update, att den nya versionen var inlaggd. Det stämmde! Var ute och surfa lite och spelade lite MSTS. Men CPU Usage ligger runt 50% när dator är inne i windows och jag inte använder nått program. Spänningen var också lika dålig (låg) som förut och tempen för cpu låg på runt 40 grader (vid idle) som förut. Startade om datorn igen och kollade lite i bios. Märkte att jag fått lite fler inställningar. Stängde sen av datorn och fikade. Skulle sätta igång den efter jag fikat och då händer inget, ja förutom att hårddisk dioden blinkar till en gång. Inget annat händer, den är stendöd! Första tanken är att nått ändå gick fel vid bios uppdateringen??????? Men då borde den väl inte funkat efter den starta om, efter uppdateringen? Eller kan det vara nät agget som gett upp?????? Fast varför skulle det plötsligt göra det? Har ju inte haft nått problem med det innan jag stoppa in Intel sakerna.... När jag pratade med killen på Komplett, så säger han att det är Asus fel om sakerna inte är kompatibla. Enligt Komplett så har dom fått reda på av tillverkaren att sakerna ska funka ihop. Han sa dock att det hände ibland att dom ändå inte gjorde det. Jag tycker att Komplett borde ha ett ansvar emot kunden, att processor och moderkort ska fungera ihop, när dom säljer det i ett paket. Vad tycker ni? ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#71 | |
Guest
|
![]() Citat:
Eller hur? ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#72 |
Hedersmedlem
|
![]()
Dom har 12 uppgraderingspaket. Om dom skulle testa paketen efter dom sammansatt dom, så skulle det ju avslöjas direkt om sakerna funkar ihop eller inte. Det är ju inte så jäkla många paket, så ett av varje borde dom kunna testa först!?
När det gäller lösa saker, så kan dom ju inte prova alla olika kombinationer som kan tänkas sättas samman. Men datapaketen och uppgraderingspaketen borde dom testa först, tycker jag! Eftersom dom säger själva att detta inträffat förut, att sakerna i paketen inte funkat ihop, så borde dom ju inte lita längre på tillverkarna, utan istället själva ta reda på att det stämmer. Det är ju dock dom som plockar ihop paketen och säljer dom. Men detta är bara vad jag tycker. Tycker det är att värna om kunden och att det är en självklarhet! Tillägg: Pierre som sitter vid en kompis datorn just nu.... ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#73 |
Medlem
|
![]()
Sensmoral
Om man tänker köpa datordelar för att själv sätta ihopp en egen dator så har jag några enkla? förslag att ge (Merparten Själupplevt) 1. Börja med att välja ut de delar man vill bygga datorn av 2. Kolla på Resp tillverkares sida oftast finns det en lista över de delar som passar ihopp, framförallt vilka minnen som är cerifierade för det moderkort du valt många problem ligger i att minnena inte fungerar tillfredställande (se Pierres´problem med Celleronprocessorn det stod ju faktist på webben vilket bios som behövdes) 3. Kolla på de forum som tillverkarna har där finns som regel en massa frågor och svar runt den del du valt. 4. När det gäller val av butik att köpa i KOLLA UPP BUTIKEN FÖRE KÖPET ett bra sätt är att fråga allmänna reklamationsnämnden. Om man kollar priser via Pricerunner så sätter dom betyg på handlarn läs vad de som köpt tycker. 5. Vid beställning uppge vad du vill köpa och där så behövs ange även version biosnr etc. En bra ide´är att kolla med dem om de delar du tänkt dig fungerar ihopp ställ frågan via mail så får du ett svar i skrift vilket kan vara bra om reklamation skall göras om det ändå inte funkar, Begär alltid en orderbekräftelse med ungefärlig leveranstid samt att du vill ha deras regler för retur reklamation etc. OM du inte är nöjd med svaret avböj köpet (enligt konsumentköplagen har du rätt att vägra köp via nätet ända tills du tagit emot varan samt öppet köp därefter). Aceptera inte några delar där plombering på skyddspåsar är brutna (om du inte begärt någon ändring av beställd vara) Prova gärna att ringa till företaget om dom inte svarar i telefon så skippa dom (hur skall du annars få hjälp om de inte är nåbara mail kan man ju strunta i om det är obekväma frågor) jag har själv byggt ett antal datorer (har slutat räkna men nog är det fler än 200st) och själv gjort i stort sett alla fel man kan göra, nu har jag valt att köpa i butik direkt vilket underlättar kommunikationen med handlaren, men det tog mig lång tid och många butiker innans jag hittade en bra butik (Tricom i stockholm ej postorder samt Pyrotech i haninge även Postorder) Dessa butiker vet vad de gör och är resonabla om något går fel. En sak som är viktig titta inte bara till priset alla butiker batalar ungefär lika mycket för sakerna så om nån är mycket billigare ligger det oftast en "hund begraven" kan vara piratdelar uppklockade processorer ja till och med stöldgods har förekommit. Ps. Pierre jag läste att din dator inte startade Ändrade du något i bios när du var inne och tittade ? Ditt moderkort har en funktion som gör att du kan återställa bios så här skriver asus ASUS CrashFree BIOS2 The CrashFree BIOS 2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD. Users can reboot their system through the support CD when a bootable disk is not available, and go through the simple BIOS auto-recovery process. ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature without the need to pay for an optional ROM. hör av dig |
![]() |
![]() |
#74 |
Medlem
|
![]()
Mycket tråkigt att höra vad som hänt Pierre! Ja, man kan ju säga att det sket sig redan ifrån början. Många turer fram och tillbaka kan man minst sagt säga.
Om det nu är så att datorn inte vill starta kan det ju antagligen vara både mjukvarufel eller hårdvarufel. Det verkar ju dock vara moderkortet som är boven i dramat. Eftersom inga saker fungerar? Går fläktar m.m. igång eller är den helt stendöd? Om datorn trots allt skulle starta, brukar det på Asus-moderkort vara en felindikeringsröst som säger till om det är någonting som inte fungerar som det ska. Men först tycker jag att du skall testa att nollställa ditt BIOS. Det skall bara vara att plocka ut BIOS-batteriet samt ändra på ett par byglar. Startar inte datorn efter det, ja då är det bara operation felsökning som gäller. Du kan ju testa med ett annat nätaggregat, eller annan processor. Om inget av det fungerar, då kan man väl konstatera att någonting hänt med ditt moderkort. Om datorn trots allt hade startat hade man ju kunnat testa att byta ut grafikkort, minne osv. men det verkar ju inte nödvändigt. Jag kommer ihåg när min AMD Athlon XP 2000+ bara lade av när jag satt och målade på X2000 Photorealistic 1.5 och fick sitta med en 500 MHz i en vecka. Förstår hur du känner dig! Men, stå på dig gentemot Komplett! Jag tycker att dom verkar vara ett ganska seriöst företag! Lycka till! ![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Medlem
|
![]()
Inte behöver man ta bort batteriet
Nya moderkort och så även detta kort har en automatisk crachrecover dvs om man stänger av datorn och kallstartar den igen så nollar den bioset till default läge. (detta sker enbart efter en bioskrach) Kan det vara så illa att med alla turer runt Kylflänsen till processorn har Pierre "råkat" repa moderkortet genom att slinta med skruvmejseln eller det verktyg han använder när kylflänsen monteras Har själv gjort denna blunder och då är det kört för moderkortet |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
AMD går om Intel - Ganska troligt :-) | Pson | Off-topic | 10 | 2002-12-25 00:21 |
Värme vangn | Richard | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 1 | 2002-12-20 16:14 |