![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Skulle va skoj om någon hjorde rutten som pendeltåget går på i sthlm.
(Bålsta, Nynäshamn, Södertälje, Märsta) Då menar jag ett seriöst jobb! Asså då ska det hända saker hela tiden.
![]() |
#77 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Vad har det med den här tråden och rutten att göra? O.o
Kollade du vilken knapp du tryckte på när du skrev inlägget? /Jonatan
![]() |
#78 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
NU kan jag svara dig Jonathan!
![]() Jag var en Newbee (osäker på stavning) då. Så när jag kollade på ett ämne och skulle gå till sida 2 så tryckte jag på "Nästa Ämne". Hade forumet på Eng. då och jag är inte så bra på det ![]() Hoppas ni har förståelse! ![]()
![]() |
#79 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Jadå. Vi förlåter, bara vi får en bärs först. Heh heh heh.
![]() /Jonatan
![]() |
#80 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vill bara medela att jag börjat på denna rutt igen. Körde en sväng och tyckte den är för bra, för att inte byggas klart! Hur länge det kommer ta vete tusan, men nu ska den byggas...
Jag kanske fått hjälp med slutet av bibanan och busslinjen har blivit 1, istället för 4. Annars är originalplanerna kvar!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2006-09-25 klockan 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#81 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har byggt lite...
1. Kanalen med sluss slutar nu i en stor sjö. 2. En färja med öppet bogvisir ligger i hamnen och matas med bilar av en carspawner. 3. Hammarberga har fått nytt stationshus (Sala nu!). 4. Smalspåret håller på att bli igenvuxet.
![]() |
#82 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
Kul att det byggs, jag funderade lite på GDSJ men det är så mycket arbete i förhållande till tiden man har att ge msts... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2003
|
![]()
Roligt att du har börjat igen, Pierre!
![]() |
#84 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Det låter bra detta och trevligt att det finns lite ruttbyggare.... ![]() Keep up the good work!!! MVH Kenneth PS Som mumma på kakan kan jag tala om att jag bygger på min rutt ochså..DS
![]() |
#85 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Hedersmedlem
|
![]()
Försöker få ihop en historia, men det är inte lätt. Tänkte därför kolla om det finns nån på forumet som är bra på sånt!? Har skrivit nedanstående för att man ska få lite "hjälp"...
HEJ står för Hammarberga-Edeholm Järnväg och är en 891 mm smalspårig museijärnväg nånstans i Sverige. Några frågor: Var i Sverige ligger Hammarberga? Mellan vilka städer går stambanan? Edeholm på smalspåret var inte slutstation från början. Vad hette den? HEJ var längre från början, än den c:a en mil lång, den är idag. Hur lång var den? När byggdes den och varför? När revs den och varför? När bildades museiföreningen? När byggdes den normalspåriga bibanan? Och varför? Från Hammarberga går färjor till staden Hemsehamn på ön Bonholm. När startades den trafiken? Är det alltid HH-line som kört färjorna? Bibanan kommer förlängas en bit och få en slutstation som heter Solvik. Meningen är sen att Solvik ska knytas ihop med Hammarberga genom en busslinje, som går förbi Ljugarbo. Kartan:
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2006-10-04 klockan 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Guest
|
![]()
Var i Sverige ligger Hammarberga?
Mellan Hedemora och Gagnef Mellan vilka städer går stambanan? Borlänge och Stockholm Edeholm på smalspåret var inte slutstation från början. Vad hette den? Fjärrberga HEJ var längre från början, än den c:a en mil lång, den är idag. Hur lång var den? När byggdes den och varför? När revs den och varför? HEJ byggdes 1896 som en 2,9 mil smalspårig järnväg för att frakta timmer och kreatur. Under 1960-talet när lastbilar tog över transporterna så revs alla delar upp utom den sträcka som finns idag. När bildades museiföreningen? Museiföreningen bildades faktiskt redan 1930 av grevinnan Wilhelmina von Hallwyll med sikte på att bevara HEJs äldre rullande material När byggdes den normalspåriga bibanan? Och varför? Det var ett politiskt beslut från 1959, som ingen än idag har begripit sig på. Varför??? Från Hammarberga går färjor till staden Hemsehamn på ön Bonholm. När startades den trafiken? Är det alltid HH-line som kört färjorna? Trafiken startade 1877 med Matilda Gustafssons lilla ångslup. Hon fick senare en son som hette Hans-Holger, därav HH-line som alltid har kört trafiken Bibanan kommer förlängas en bit och få en slutstation som heter Solvik. Meningen är sen att Solvik ska knytas ihop med Hammarberga genom en busslinje, som går förbi Ljugarbo. Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-10-04 klockan 21:19. |
![]() |
![]() |
#88 |
Hedersmedlem
|
![]()
Bra idéer Byggare Bob!
Men det kan dock inte vara nånstans mellan Borlänge och Stockholm. Hur tar sig färjorna till ön? Fortsätt och kom med idéer och jag tar gärna emot en hel historia också! Gjorde en details-bild:
![]() |
#89 |
Hedersmedlem
|
![]()
Bygget fortsätter med utplacerande av järnvägsövergångar. Kommer finnas både med och utan ljussignaler och med och utan bommar, beronde på behov...
På den kombinerade väg/tågbron på dom första bilderna ville jag egentligen ha fungerande biltrafik, men får skippa det. Nu har jag ställt ut några bilar där istället...
![]() |
#90 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Tjusiga bilder! Känner igen någon av bilarna ![]() MVH Kenneth