Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-13, 23:47   #76
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Vilket program är det gjort i?

Jag instämmer i allt beröm som redan gjorts här i tråden.
En fråga dock - vilket 3D program använder korvtigern?
Skulle det vara möjligt att få se en wireframe bild?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 11:24   #77
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Jag använder Blender.

Wireframerender:

Lite svårt att lyckas när modellen är så stor och komplex.(dörrkanter, tak och väggar saknar vissa linjer, t.ex.) Hoppas att det var vad du ville ha.
Bälgar och koppel är inte med då de är separata mesher som kopplas ihop i configen.
Gammal 2010-08-17, 22:22   #78
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag använder Blender.

Wireframerender:

Lite svårt att lyckas när modellen är så stor och komplex.(dörrkanter, tak och väggar saknar vissa linjer, t.ex.) Hoppas att det var vad du ville ha.
Bälgar och koppel är inte med då de är separata mesher som kopplas ihop i configen.
Väldigt spännande. Mkt imponerad av hur vagnen ser ut korvtiger!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 21:02   #79
korvtiger
Medlem

Standard

Då var'e dags för vagn nummer två att se dagens ljus. Ao4, den vagn som sedan byggdes om till Co4a, alltså vill jag inte se någon som kör med båda vagntyperna samtidigt, om ni inte kallar det "museitåg".

Mycket inredning kvar, men snart är även den klar.

Ao4 2105, bakom skymtar Co4a 2001
Gammal 2010-08-22, 22:23   #80
korvtiger
Medlem

Standard

Ao4 ska nu bara få tre teaktexturer till så är den klar.

Lite om vagnstypen:
byggdes mellan 1911-1913 av Arlöfs Mek. Verkstad och Waggonfabrik och Kockums Mek. Verkstad. 14 exemplar byggdes. Från början hade vagnarna inga vestibuler utan gavelplattformar med solgrindar och övergångsbryggor. 1921 byggdes dessa in. I vagnen finns 11 kupéer, en toalett och en tjänstekupé.
I varje kupé fanns plats för 22 passagerare i dagklass (sittande) eller 11 sovande. Om vagnen användes för andra klass så fanns det plats för 33 sittande eller 22 sovande. Om den användes som andraklass vagn så fälldes sätenas ryggstöd upp i horisontellt läge och låstes fast med en regel på väggen.

Denna vagn är märkt som vagnarna märktes efter ombyggnaden 1921. Är dock inte helt säker på om vagnarna märktes "1&2 KL", men det lutar åt det hållet.
Gammal 2010-08-22, 22:47   #81
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Stiligt, Korven.

Kul med lite info om vagnen.
Har du någon tanke på, att göra versionen med solgrindar och övergångsbryggor också, så småningom?
Gammal 2010-08-23, 19:42   #82
korvtiger
Medlem

Standard

Jag vet inte riktigt. Hade väl tänkt att det så småningom skulle bli lite boggievagnar med gavelplattformar och då kan det mycket väl bli så att man bygger om Ao4 till det. Dessutom skulle jag vilja bygga trävagnar(trästomme) med plåtklädsel, så att man kan få en ren andraklassvagn Bo4a samt med post/resgodsutrymme, som t.ex. CFo5. Men samtidigt vill jag börja på ett annat projekt. Kanske får slänga in det projektet i mellan, vi får se. Men jag kan nog lova fler äldre passagerarvagnar.
Gammal 2010-08-25, 22:42   #83
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

När man tittar på bilderna i inlägg #80 vill man bara glida ner och sätta sig i plyshsoffan brevid tjejen och tänka sig tillbaks ca 75 år i tiden! Otroligt fint jobbat Korvtiger!!!!
"Non plus ultra".

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 22:47   #84
korvtiger
Medlem

Standard

Co8a 2772

Då var det dags igen, roll-out för Co8a, vagnen är lite längre än Co4a och Ao4 och är den svenska trävagn (vad jag vet) som tillverkades i flest exemplar, hela 78st! (jmf. 14st Ao4 och 7st Co4a) Dessa tillverkades mellan 1917 och 1929, detta exemplar, nr 2772 är en av de som tillverkades sist, 1929 av Kockums Mek. Verkstads Aktiebolag i Malmö.
Som synes så är inredningen modern för att vara tredjeklass, stoppade rörsoffor. Detta är något som sattes in på 30-40-talet och redan 1922 hade man klädda träbänkar i vagnarna. Detta beroende på att den här typen av vagnar användes för långa sträckor (Stockholm-Göteborg, t.ex.) och då är det inte jätteskönt att sitta på träsoffor i flera timmar.

Dessutom är nr 2772 ett exemplar som man kan beskåda på Järnvägsmuseum där den finns bevarad i mycket fint skick efter renoveringen 2006 till evenemanget TÅG150. Då kunde vagnen ses tillsammans med Co4a 2001 som även den syns på bilden ovan.
Gammal 2010-09-17, 17:14   #85
lan
Veteran

Standard

Den gråbrungrönrandiga klädseln (ofta nedfläckad med jag vet inte vad) och baggagehyllorna och lukten av tåg kommer jag faktiskt ihåg!?
Jag vet hur noggrann du är, Korvtiger, och du gör ett toppenjobb! Konstigt att du inte får mer respons här på forumet?

LAn
Gammal 2010-09-17, 20:35   #86
stickanw
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Jaa, jag säger det igen korven dina gammelvagnar blir fantastiska. Om man dessutom kan spänna för lans Jlok, vilket vackert tågsätt på en bibana eller pendeltrafik typ Stockholm Södertälje. Fortsätt så blir vi glada och tacksamma.

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 23:41   #87
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Jaa, jag säger det igen korven dina gammelvagnar blir fantastiska. Om man dessutom kan spänna för lans Jlok, vilket vackert tågsätt på en bibana eller pendeltrafik typ Stockholm Södertälje. Fortsätt så blir vi glada och tacksamma.
Tack stickanw,
både jag och Korvtiger behöver "lite stryk medhårs" så vi orkar fortsätta.

LAn
Gammal 2010-09-18, 02:13   #88
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack stickanw,
både jag och Korvtiger behöver "lite stryk medhårs" så vi orkar fortsätta.
Mycket "medhårs stryk" levereras härifrån...

Ni levererar båda helt suveräna modeller och ska bli riktigt skoj att samarbeta!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 21:21   #89
korvtiger
Medlem

Standard

Vagn nummer fyra, BCo7a, den första "blandrasen", dvs med två olika klasser i samma vagn.

BCo7a 2770, träsäten i tredjeklass och (lite väl) mjuka soffor i andraklass.
Denna vagnstyp byggdes i 16 exemplar, 15 av dem år 1918 och en, nummer 2770 som syns ovan byggdes så sent som 1929, vilket gör den till en av de sista tillverkade trävagnarna för SJ. Fråga mig inte varför man byggde en vagn så sent, för det undrar jag själv. 18 sittplatser i andra klass och 40 i tredje klass.
Gammal 2010-09-26, 21:36   #90
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Bäste herr Korvis, det är farligt nära att man ska börja tjata om när..., när du viftar med gottpåsarna så här .

Å sen har ju du & Lennart tömmt "berömmandeord-hyllan", så man vet inte vad man ska säja mer än :I.I.H snyggt jobbat .

EDIT: Man blir ju så till sej i trasorna, så man glömmer ju hälften av man ska säga: Du ska ju ha en hel massa extra plus för inredningen i vagnarna oxå.

Senast redigerad av ekankal den 2010-09-26 klockan 21:43. Anledning: Glömmde hälften.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.