|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2011-08-28, 05:14 | #76 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-28 klockan 05:16. |
|
2011-08-28, 05:23 | #77 |
Medlem
|
Dom ska ha varsin master, för det är två olika signaler. Du placerar växlingsdvärgens master ca 1 meter framför hsi-mastern. Kombinationen ger automatiskt samma funktion som en huvuddvärg.
2011-08-28, 05:33 | #78 | |
Medlem
|
Citat:
När det gäller MP så har jag hela tiden med det i tankarna, framför allt när det gäller tågklareraren och autopiloten. Alla mina objekt fungerar för MP. Men sen om jag kommer att ladda upp dom till DLS, är en annan historia. EDIT: Ny tråd (flyttade inlägg) som handlar om Svenska objekt och Multiplayer.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-28 klockan 07:38. |
|
2011-08-28, 18:57 | #79 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-08-28 klockan 18:58. |
||
2011-08-29, 19:23 | #80 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
Citat:
2011-08-29, 19:40 | #81 | |
Hedersmedlem
|
Citat:
Det är därför jag önskar en koppling till hastigheten på banan eller tillfällen då hastigheten är nedsatt, t.ex genom en växel. Är hastigheten under 80 kan hdvsi bara visa signalbilderna till vänster, dom till höger är spärrade. Hoppas min förklaring blev bättre och tydligare nu?
2011-08-29, 20:50 | #82 |
Medlem
|
Ja, var det inte det jag sa i inlägg #74?
2011-08-29, 20:59 | #83 | |
Medlem
|
Citat:
2011-08-29, 21:06 | #84 |
Hedersmedlem
|
Jodå, såg bara att mitt citat som korvtiger citerade var lite missvisande/dåligt skrivet. Därför ett förtydligande.
2011-09-12, 20:12 | #85 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
Efter flera dagars tårfyllda ögon har jag fått trevingade semaforer att fungera – åtminstone skapligt. Vad däremot försignalerna håller på med är obegripligt:
När semaforen visar klart slocknar försignalen. Backas loket tänds ljuset, kör man framåt släcks det. När semaforen visar stopp tänds ljuset. Skivan har väldigt svårt att visa klartecken. Smörjmedel? Påverkar vägskydden det äldre signalsystemet? Jag har tvingats flytta signalmarker och försignal. Signalmarkern ligger nu mellan semafor och vägskydd., likaså försignalen. Det jag håller på med är en färdig bana som läggs om till äldre signalsystemet. Alla gamla ljussignaler är borttagna. Jag har börjat med södra stationen. Bör stoppbockarna (två st) i slutet på tågvägen i norra stationen förses med signalstopplykta? Har givetvis vidtagit ett antal andra åtgärder, bl a kollat alla beteckningarna och blanktecken. Två av stationerna har andra järnvägslinjer med separata bangårdar knuta till huvudspåret. Dessa har isolerats – växeln och en bit av spåret borttagna. Teoretiskt sett verkar det nya systemet vara lättare att installera än det gamla. Dock tydligen inte i verkligheten trots de utomordentliga exempelbanorna. Men det är häftigt med trevingade semaforer. Nisse Ja visst, ja - har 2009 vers. 3.3. Förlåt. Nisse Senast redigerad av svenolov den 2011-09-12 klockan 23:26. |
2011-09-12, 23:51 | #86 | |
Medlem
|
Citat:
För ungefär en månad sedan (se inlägg #33) så frågade jag om någon av er, som använder STW vägskydd, hade lust att testa en variant av signalsystemet. Ingen har hört av sig! Själv har jag inte haft någon tid över att göra dessa tester. Jag tolkar ointresset som om att ingen kommer att använda STW vägskydd i framtiden. Du bör ha en slutpunktsstopplykta (spsi) före en stoppbock om det gäller ett tågspår (slutstation/säckstation). På en bangård (växelspår) ska du inte ha en spsi före en stoppbock.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-09-13 klockan 00:07. |
|
2011-09-13, 13:30 | #87 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
Nya signaler och portaler
Portaler, dit tåg skickas in för att efter en viss tid komma ut igen, är en behändig konstruktion i Trainz. Från en station går dubbelspår mot norr. Dubbelspåret avslutas med en portal för uppspåret och en portal för nedspåret. Ett tåg går in i uppspårets portal (vänster portal) och efter ett förprogrammerat antal minuter kommer tåget ut i nedspårets portal (höger portal). Min fråga är: Hur bör man använda de nya signalerna i anslutning till portalerna? Är det olika om man kör in i portalen eller om man lämnar den?
2011-09-13, 22:50 | #88 | |
Medlem
|
Citat:
2-skens mellansignaler strax före portalen. Utfartssignalerna (U2, N2) ska också vara mellansignaler, inte utfartsblocksignaler. Försignalera gärna infartssignalerna 21 och 51 och sätt hastigheten till 40-70 km/h för fsi om infsi visar stopp. Om man vill ha linjeblockering på sträckan (vilket känns onödigt, men som kan vara bra om det är långt till portalen och det är tät trafik) så väljer man utfartsblocksignaler (U2, N2) istället, och sätter även ut utfartsblocksignaler vid portalen (som får beteckningen N1 och U1). Dessa ublsi placeras rygg mot rygg mot mellansignalerna U4 och N4 (som kommer att fungera som infartssignaler). Den riktiga beteckningen på dessa infsi ska då vara 22 för uppspåret och 52 för nedspåret. I detta fall så kan man se portalen som en ny station och tpl-signaturen för N1, U1, 22 och 52 ska inte vara densamma som för stationen innan. -
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-09-13 klockan 23:35. |
|
2011-09-13, 23:40 | #89 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
Har hamnat i bryderier när det gäller det äldre signalsystemet och slutpunktstopplykta. I Exempelbanan för semaforer ”ex7” har stopplyktan beteckningen ”ex7 A” medan semaforen före betecknas ”ex7 B” (mot norr). Men så finns det ju ytterligare en semafor, nämligen för udda tåg (mot söder). Den har i exemplet beteckningen ”ex7 A” – alltså samma beteckning som stopplyktan.
Men läser man manualen skall stoppljuset betecknas på samma sätt som en semafor, men med den första lediga bokstaven efter semaforen. Det innebär väl att stopplyktan i ex7 med beteckningen A egentligen borde heta C – annars blir det ju en semafor. Tyvärr har inte stoppbockarna fått sina beteckningar i Exempelbanorna. Men jag antar att de skall betecknas som om tåget går in mot stoppbocken. Anledningen till ovanstående att jag inte får en osynlig master till semafor att fungera. Frågorna/påståendena är ett led i den ständiga jakten efter felkällor. Nisse |
2011-09-13, 23:58 | #90 | |
Medlem
|
Citat:
EDIT: Att stoppbockarna inte har någon beteckning i det här fallet gör ingenting, då det står en huvudsignal (spsi) före som alltid visar stopp. Arrangemanget simulerar bara nästa stationsgräns.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-09-14 klockan 00:32. |
|