Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-16, 20:23   #91
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har fixat lite till på hemsidan och nu är jag nöjd med den. Nu finns det bl.a. en länk till SL´s tidtabeller för Lidingöbanan där.... Kolla här: http://web.telia.com/~u60000255/

Jag har dessutom målat om fler A32or och laddat upp dom till www.train-sim.com

Det blev ett paket med 7 vagnar för 3 linjer (Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan). 2 vagnar för varje linje och en som är Ej i trafik.

Jag vet att Lidingöbanan inte har A32 (än), men ville ha dom till min rutt....
Bifogade bilder

Gammal 2005-04-17, 22:03   #92
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Nu finns A32-paketet att ladda ner ifrån: www.train-sim.com
Gammal 2005-04-18, 09:34   #93
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Har börjat sätta ut lite grönt i rutten....
Bifogade bilder

Gammal 2005-04-18, 10:16   #94
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Hej!

Ser bra ut. Mycket kvar? spår och vägar var klara?
Bara objekt nu eller?(Det är objekt jag tycker är tråkigast att lägga ut, tar sån tid och så ska allt sitta på rätt ställe)
Gammal 2005-04-18, 16:12   #95
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tackar!
Spåren och vägarna är klara. Nu är det objekten som ska ut....
Gammal 2005-04-19, 20:24   #96
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Full fart med byggandet.... Då vi saknar en bergsskärning till MSTS (tips till objekt-byggare!), så fick jag göra om ett hus till ett berg. Kanske ser lite lustigt ut, men vad gör man!?

Så, så här ser det ut vid Torsvik nu:
Bifogade bilder

Gammal 2005-04-20, 16:57   #97
Byggare Bob
Guest

Standard

Lite grönt???

Det skall vara mycket grönt längs Lidingöbanan, mycket buskar, långa martallar etc.

Glöm inte helller alla pampiga grosshandlarvillor längs banan, speciellt i Skärsätra, Högberga och Brevik!

Angående bergsskärningen i Torsvik, så tycker jag du har lyckats perfekt med att sätta en backdrop efter banan!!!
  Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 17:20   #98
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Ska ha med så mycket grönt jag kan få ut (tills objekt-per-tile säger ifrån!).

Har du några tips på var man kan ladda ner lite pampiga grosshandlarvillor som skulle passa in på rutten?

Bergsskärningen i Torsvik är ingen backdrop, utan ett av kontorshusen i NEC, som jag bara försett med bergtextur.

Mitt största problem är att jag inte vet hur det ser ut runt omkring. Dom flesta bilder är bara på stationerna/hållplatserna och det absolut närmaste i närheten av dom.
Gammal 2005-04-20, 18:11   #99
Byggare Bob
Guest

Standard

I princip skulle man kunna ha samma hus som Hawk har använt på KMJ (om det är möjligt, förstås).

Skall försöka ge en banbeskrivning i grova drag samt lite förslag på vad som kan göras (jag hänvisar till bilderna i boken Södra Lidingöbanan):

Ropsten:
Bussterminalen, tunnelbaneviadukten, betong, betong och åter betong.
Jag skulle i princip ta bort mera grönt och ersätta med mycket makadam, eftersom det i princip är en matta av makadam från plattformen fram till bron.

Brogrenen-Torsvik:
Samma sak här, mycket makadam från Brofästet och förbi Torsvik.
en och annan björk samt högt gräs.

Baggeby-Bodal, det är bra att det ser öppet ut, inte så mycket träd, mest större buskar och sly/högt gräs.

Hyreshus a la 60-talet, låghus.

Aga: Återigen, mycket makadam inte så mycket grönt som det är nu..

Öster om AGA mot Skärsätra:
Här börjar i princip blandskog hela vägen fram till Skärsätra. Här dominerar också lättare industribyggnader närmast AGA blandat med hyreshus och villor.

Skärsätra-Kottla: Villor och blandskog

Kottla-Högberga: Ekskog (se bilden på sidan 224 i boken Södra Lidingöbanan)och snårskog, villor

Brevik: Här kan man öppna upp terrängen lite typ som den bild som finns på sidan 110 i boken Söra Lidingöbanan.

Käppala: i princip som Brevik:

Talludden-Gåshaga: Öppen terräng:

Gåshaga-Gåshaga brygga: Här skall det vara hyreshus a la futuristisk design, mycket stål och glas (personligen tycker jag husen ser asfula ut!)
  Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 22:33   #100
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för hjälpen Byggare Bob!

Vad jag vet så har Hawk ingenting emot att man använder det som finns i KMJ, men det kan bli knepigt att plocka ut enstaka objekt ur den rutten. Hade vart en annan femma om man stoppat in allt från KMJ från början....

Jo, jag vet att det ska vara mycket makadam, speciellt vid Ropsten och Aga! Men jag vet inte hur jag ska fixa det i rutten????? Som transfer eller som en bottenplatta med den texturen? Mycket transfer börjar flimra och som ett objekt, så sticker objekt-per-tile gränsen iväg.... Bäst hade vart och målat det i marktexturen, men det klarar jag tyvärr inte av.

Bra att du beskrivit hur gräs, buskar och träd ska vara längs banan. Väldigt bra och veta vilka typer av hus också, men på vilken sida ska dom vara, om man räknar ifrån Ropsten!?

Boken Södra Lidingöbanan är mycket bra och kan rekommenderas, men det mesta i den behandlar inte banan på senare tid. Och då har jag inte så mycket hjälp av den!
Gammal 2005-04-22, 17:05   #101
Byggare Bob
Guest

Standard

Uj, placeringen av husen, låt mig tänka...

Kottla och Högberga ligger villorna mestadels på sydsidan om banan om man räknar med att man åker mot Gåshaga. Brevik och Käppala likaså. (man skall tänka på att folk ville tydligen bo ner mot vattnet!)

Den moderna bebyggelsen i Gåshaga är mest markant norr om banan (Mot fd Shell/Rasta).

Nu vet ju inte jag om det har byggts nytt sedan Gåshaga byggdes för några år sedan, men många bilder från bokens 1970-tal är ser i princip lika ut idag.

Men som du sa i ett tidigare inlägg, man kan inte bygga allt till 100%, men i detta fall att bygga Lidingöbanan till MSTS har du lyckats väldigt bra.
Kepp up the good work!
  Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 19:13   #102
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Stort Tack Byggare Bob!

Du har hjälpt mig mycket och jag kommer bygga efter din beskrivning. Ja, 100% är bara att glömma, men det är kul om man inte kommer för långt ifrån heller....
Gammal 2005-04-22, 22:27   #103
Byggare Bob
Guest

Lightbulb

N länk till kartan på Eniro kan kanske vara till hjälp?
Här sder du hur bebyggeslen ligger längs banan, det är en hel del vägar och hus...

http://kartor.eniro.se/query?what=ma...=192&map.y=198

Senast redigerad av Byggare Bob den 2005-04-22 klockan 22:28. Anledning: Kompletterande info.
  Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 12:02   #104
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Det går så sakta framåt....

Har försökt att få ut makadam vid Ropsten och Aga (ändrade texturen för en av bottenplattorna!)....
Bifogade bilder

Gammal 2005-05-05, 16:53   #105
Byggare Bob
Guest

Smile

Snyggt jobbat Pierre! Ser precis ut som i verkligheten!
  Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
En resa i södra Sverige med Linx [Bildgalleri] Pson Off-topic 9 2004-11-01 21:38
Lidingöbanan (v0,6) (56K varning) WWPD Landskapsdesign - Trainz 10 2004-08-13 22:40
Lidingöbanan - tåg från 30 talet? Pson Off-topic 32 2002-09-26 14:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.