Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-24, 18:45   #121
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Ser snyggt ut, men cabben måste nog spegelvändas.

Sen ska jag inte göra en RIKTIG cab utan bara en 3Dcab för 5-vyn och dom utvändiga vyerna. Lokbesättning ska också till likaså detaljer på tendern..
I den här "betan" finns det mer att lägga till på modellen, det är felaktig prestanda på både lok och tender och vissa saker måste finslipas, ev. kommer det bli äkta svenskt tjut också. Men om ni nu inte kunde hålla er så får ni stå ut med dessa små skavanker.

Jag tyckte det blev ett sånt sjujävla tjat om när det skulle släppas vilket gör mej GALEN!! Så hawk fick tillstånd. MEN, detta innebär inte att jag kommer släppa andra byggen för att ni tjatar!

Jag har mina principer och jag följer dom stenhårt, det här är bara ett ovanligt undantag.

/Jonatan

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2006-05-24 klockan 18:48.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 21:50   #122
smajlet
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Hej!
Hur spegelvänder man en cabvy?
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 00:21   #123
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av smajlet
Hej!
Hur spegelvänder man en cabvy?
Med Photoshop.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-25, 11:43   #124
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej!

Tycker denna rutt ser helt kanon ut och med Jonathans lok har du fått till den berömda pricken över i:et

MVH Kenneth
Gammal 2006-05-29, 19:46   #125
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Smile

Hej

Lite rallarrosor ( mjölkört) kanske
Bifogade bilder

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 23:56   #126
Hawk
Veteran

Talking

Hej
Oj de va snygga blommor och lok

Gammal 2006-06-14, 00:01   #127
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Men vänta nu, det här handlar ju om tågsim, är vi i rätt fora nu?

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 00:37   #128
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Sitter här o suktar efter att köra ånglok, konstigt nog!
Hur går det med släppandet?
Gammal 2006-06-14, 10:59   #129
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Sitter här o suktar efter att köra ånglok, konstigt nog!
Hur går det med släppandet?
Hej!
Enligt Hawk är rutten hos Mazz för signalplaceringar, tror jag. Ja, det blir spännande att köra denna fina rutt. Det är också spännande om ruttnamnet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 14:07   #130
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Hawk: Vet du ungefär när rutten kommer att släppas?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 22:46   #131
Hawk
Veteran

Lightbulb

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Hawk: Vet du ungefär när rutten kommer att släppas?
Hej

Kan tyvärr inte svara på de, signalsättningen krånglar för Mazz

Gammal 2006-06-19, 23:48   #132
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Lite bistra fakta då, eftersom det nu pekas på mig...

Rutten Morvan har i mitt tycke en katastrofal spårläggning. Det handlar om skarpa kurvor som går direkt vänster till höger, det handlar om max-lutningar, som övergår till plan mark i ett knick. Det handlar om kurvradier som hör till industrispår snarare än linjespår. Det kan man säga att det hör till det kosmetiska, en del bryr sig, medan andra inte alls kanske märker det ens eller åtminstånde inte bryr sig. Utöver det finns det i rutten de flesta spårläggningslösningar, som man bör undvika. Här finns det dynamiska spår, så det står härliga till, på några ställen finns dom mot varandra. Här finns det gott om växlar osm ligger mot varandra. Dessutom finns det märkliga konstruktioner, där man lagt till kosmetiska spår, med samma namn som de äkta spåren, samt placerade så att startpunkten befinner sig på samma ställe som en skarvpunkt poå de äkta spåren finns. Förhoppningsvis sväljer MSTS det, men det är en risk.

Hawk har som vanligt gjort ett fantastiskt jobb med landskap och miljö. Men, spåren ligger där dom ligger. Från början var det tänkt att jag skulle åtgärda spåren, så det blev en vettig rutt, även ur spårsynpunkt. Snart insåg vi att vi inte riktigt hade förstått varandra om konsekvenserna av det och spårarbetet avslutades. Det blev en omlagd station längst i norr och ett nytt industriområde, men sen ligger spåren precis som dom gör i original. Jag åtog mig dock att signalsätta rutten, under förutsättning att jag inte vill skylta med mitt arbete. Men kan jag bidraga till att rutten kommer ut, så gör jag det naturligtvis. Men, jag varnade för att spårdatabasen kan ställa till det och till o med äventyra genomförandet.

Vad händer då? Redan när Hawk sätter bommar, så strular det som tusan, Hawk är ibland tvungen att sätta dit en extra vägdel, för at bommarna ska bli placerade. Jag har i det aktuella området tagit bort nån 10m vägdel, som helt sonika legat dubbelt med den aktiva.

Att rutten har surtiles vet vi ju redan. Om det nu har med antal objekt att göra eller om det har med något annat övergripande bekymmer ska jag låta vara osagt. Men, jag kan konstatera att det finns andra rutter med betydligt fler objekt i en tile, jämfört med dessa 1200-1300 objekt i en surtile.

Surtilen (den norra ensamma), samt den nordliga nylagda delen blev signalsatt och helt fungernade. Testadt med aktiviteter under signalsättningens gång måste man alltid göra och jag hade 7-8 tåg igång samtidigt på den delen. Men sedan nedåt den enkelspåriga sträckan mot triangeln i mitten så börjar det strula. Rutten vägrar att accepteras av AE eller ens explore i simulatorn. RE fungerar dock helt som vanligt.

Snabb replik skulle då kunna bli, kan du inte ta tillbaka en backupp då? Jo, det skulle man kunna göra, men till vilken nytta då? Felet måste hittas och förstås, annars kommer det att uppträda igen. Så, det som pågår, när tid så finnes för det, är att felsöka och backa bandet. Succesiv borttagning av de satta signalerna för att förhoppningsvis nå ett stadium där rutten accepteras igen av AE. I det läget handlar det då om att se om det går att undvika problemet, för att därigenom komma vidare.

Så, nu vet nu mer.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 10:53   #133
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Nu har iallafall jag fått en mer klarare bild om ruttens situation.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 22:40   #134
Hawk
Veteran

Exclamation

Hej

Tråkiga nyheter då...

Nedanstående text har vi gemensamt författat, så det är vår gemensamma syn på det hela.

Mazz kastar in handsken med signalsättningen. Mazz lyckades inte att analysera vad kärnproblemet är, då rutten plötsligt inte ville laddas i AE längre, under signalsättningens gång. Följande saker ligger nu till grund för
att Hawk nu sätter rutten på "hold":

- Sur-tilarna. Vad är det egentliga problemet med dessa? Det går att addera objekt i sådan tile, MEN, man måste gå till en grann-tile för att kunna spara. Sjukt och oroväckande att det inte går att bli av med det problemet.
1200-1300 objekt i tilen är i sammanhanget ingenting, så det är sannolikt inte bekymret.
- Stora problem att placera bommar. Tyder på att något är ur fas, väg/spår hittas inte med mindre än att man placerar
en ny blind-väg under den andra, enbart för att få bommarna att fästa.
- Signalsättningsproblemet. Varför vill rutten nu inte accepteras av AE? De satta signalerna som genererade problemet
är analyserade / bortplockade, men problemet kvarstår. Utan förståelse för varför det sker, finns det ingen ide att fortsätta
då det garanterat kommer uppträda igen.

Det är synd på så fin rutt, att det blir så här. Teoretiskt, så skulle man kunna backa bandet och nu bestämma sig för att
lägga om spåren, så som va tänkt från början, så man har en helt ny spårdatabas. Tyvärr tror jag inte det löser problemen.
Roten till det onda tror jag (Mazz) ligger i sur-tilarna. Jag har redan testat att göra en helt ny spårdatabas, enbart
innehållandes spåren i norr, men lik förbenat så trilskas sur-tilarna med sparningsbekymmret.
Så, att lägga om spåren är ingen lösning, som jag ser det.

Man skulle förvisso kunna lägga ner sin själ i att fortsätta felsökandet, men i skuggan av det tämligen svala intresset för tågsimualtorer i dessa dagar så känns det inte speciellt meningsfullt, det är en hel del tid som måste investeras för att komma vidare.

För att inte allt arbete bara ska gå i soptunnan, så lägger vi upp rutten i alla fall, utan signaler. Ni får ta det som det är, helt enkelt.
Skulle nån lyckas signalsätta rutten, så lovar vi att skicka en påse bananer som tack... I rutten kommer B-lok och C3-vagnar att ingå, i alfa-versioner. Vi gör iordning rutten nu, med svenska namn på orterna och lägger upp den så snart som möjligt, räkna med i början av augusti.

Så ungefär, då vet ni läget.

Mazz / Hawk

Gammal 2006-06-27, 23:00   #135
Byggare Bob
Guest

Standard

Varför inte kontakta den som byggde rutten från början, Alain Cheuton, och samarbeta med honom.
Den som byggde rutten från början kanske också vet rutten brister och "hemligheterna"...

Tillsammans kan ni säkert göra en bra svensk rutt!

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej

Tråkiga nyheter då...

Nedanstående text har vi gemensamt författat, så det är vår gemensamma syn på det hela.

Man skulle förvisso kunna lägga ner sin själ i att fortsätta felsökandet, men i skuggan av det tämligen svala intresset för tågsimualtorer i dessa dagar så känns det inte speciellt meningsfullt, det är en hel del tid som måste investeras för att komma vidare.

Mazz / Hawk
Det där är väl en sanning med modifikation, intresset bland tågsimulatorerna ligger just med fokus på stadsnära trafik med tunnelbanor/spårvägar och lokaltågstrafik.
Så tämligen svalt är det inte...

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-06-27 klockan 23:07.
  Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.